baklastare642 skrev:Dieseln som säljs idag är inte densamma som såldes på 90-talet och tidigare.
bla så är svavelhalten betydligt lägre idag.
En del anser att dagens diesel är betydligt "torrare" än äldre versioner.
Så en del använder 2 taktsolja för att förbättra smörjegenskaperna.
Finns det några påvisade nackdelar med det?
För nyare dieselpumpar så behövs det inte, men hur är det för äldre dieselpumpar?
Vi har en kinatraktor byggd på 80-talsteknik, fast moderniserad så att den uppfyller de nuvarande avgasbestämmelserna för Europa och USA. Bl.a. insprutningspumpen är av ett litet nyare snitt.
Vi funderade först på ett diesel-additiv i form av (halv-)syntetisk tvåtaktsolja, t.ex. den från OKQ8 som Swedol säljer (OF-1125001 Q8
Sprint). Lämplig inblandning 1:200 till 1:320.
Hittade istället K-DIESEL DIESELTILLSATS (OF-2401303 på Swedol), som vi tillsätter en tankning (0.3/38 liter =1:127).
Med de låga inblandningsandelar av en (halv- eller hel-)syntetisk tvåtaktsolja som angivits ovan, så lär varken koksbildning eller ökning av rök och sot bli märkbar samtidigt som det önskade syftet med smörjning av bränslesystemet uppnås.
Hur som helst, Q8 Sprint oljan ovan kommer till användning också, ökar oljeinblandningen i Aspen-bensinen från 2% till 3% med denna för en gammal motorsåg som har lite repor i cylindern.
Ref:
http://www.ford-trucks.com/forums/76693 ... tives.html
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik