Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Negativa effekter av 2 taktsolja i diesel

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

baklastare642 (trådstartaren)

#1 » 01:14:23, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dieseln som säljs idag är inte densamma som såldes på 90-talet och tidigare.
bla så är svavelhalten betydligt lägre idag.
En del anser att dagens diesel är betydligt "torrare" än äldre versioner.

Så en del använder 2 taktsolja för att förbättra smörjegenskaperna.
Finns det några påvisade nackdelar med det?

För nyare dieselpumpar så behövs det inte, men hur är det för äldre dieselpumpar?
Senast redigerad av baklastare642 01:19:40, 10-07-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009



Stefan Lundberg

#2 » 06:55:19, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en del trådar om det och lite olika åsikter. :smile:
http://www.google.se/#hl=sv&q=site%3Ama ... d73d4b1176
mvh Stefan

"Man måste ju testa annars får man inte uppleva någonting"
Användarvisningsbild
Stefan Lundberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:39, 30-05-2006
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 600 -69

traktorz

#3 » 10:57:51, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:Dieseln som säljs idag är inte densamma som såldes på 90-talet och tidigare.
bla så är svavelhalten betydligt lägre idag.
En del anser att dagens diesel är betydligt "torrare" än äldre versioner.

Så en del använder 2 taktsolja för att förbättra smörjegenskaperna.
Finns det några påvisade nackdelar med det?

För nyare dieselpumpar så behövs det inte, men hur är det för äldre dieselpumpar?


Vi har en kinatraktor byggd på 80-talsteknik, fast moderniserad så att den uppfyller de nuvarande avgasbestämmelserna för Europa och USA. Bl.a. insprutningspumpen är av ett litet nyare snitt.

Vi funderade först på ett diesel-additiv i form av (halv-)syntetisk tvåtaktsolja, t.ex. den från OKQ8 som Swedol säljer (OF-1125001 Q8 Sprint). Lämplig inblandning 1:200 till 1:320.

Hittade istället K-DIESEL DIESELTILLSATS (OF-2401303 på Swedol), som vi tillsätter en tankning (0.3/38 liter =1:127).

Med de låga inblandningsandelar av en (halv- eller hel-)syntetisk tvåtaktsolja som angivits ovan, så lär varken koksbildning eller ökning av rök och sot bli märkbar samtidigt som det önskade syftet med smörjning av bränslesystemet uppnås.

Hur som helst, Q8 Sprint oljan ovan kommer till användning också, ökar oljeinblandningen i Aspen-bensinen från 2% till 3% med denna för en gammal motorsåg som har lite repor i cylindern.

Ref:
http://www.ford-trucks.com/forums/76693 ... tives.html
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik
Användarvisningsbild
traktorz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:58, 05-07-2009
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Foton Europard 404

Lars B

#4 » 11:02:10, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att man kan summera åsikterna som så att bränsletillverkarna och "våra" yrkesmekaniker är eniga i att det är direkt skadligt med 2t-olja i dieseln samt att prover visat att den inte ens blandar sig med modern diesel!
Sedan finns det folk som regelmässigt välter i 2t när de tankar och det går bra. Personligen tror jag i de fallen det beror på att gamla väl innötta dieslar går på vilken soppa som helst så suger den i sig en skvätt 2t så brummar den bara vidare men mitt råd är att spara 2t oljan till motorsågen!

:thummar: /Lars
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Hebbe

#5 » 12:08:34, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan väl säga att 2-takts olja blandar sig lika bra/dåligt som i modern bensin...
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=165798
... om man inte skakar om!

När MK1 dieseln var ny för nästan 20 år sedan, då var den inte bra och det var då tipsen om att blanda i ca 0,5 liter 2-takt i 1000 liter diesel (inte 0,5 liter i varje tank) föddes och var befogat. Det var 20 år sedan och idag har man fixat till MK1 problemen med smörjande additiv, det behövs ingen 2-takt idag...

Haverier 1994: http://www.trbmiljo.se/documents/provni ... klass1.pdf
Senast redigerad av Hebbe 12:32:35, 10-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

nixs

#6 » 14:39:37, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Jag tror att man kan summera åsikterna som så att bränsletillverkarna och "våra" yrkesmekaniker är eniga i att det är direkt skadligt med 2t-olja i dieseln samt att prover visat att den inte ens blandar sig med modern diesel!
Sedan finns det folk som regelmässigt välter i 2t när de tankar och det går bra. Personligen tror jag i de fallen det beror på att gamla väl innötta dieslar går på vilken soppa som helst så suger den i sig en skvätt 2t så brummar den bara vidare men mitt råd är att spara 2t oljan till motorsågen!

:thummar: /Lars


Helt korrekt Lars. Man skall INTE blanda i något alls i dieseln, risken man möter är att man pytsar i något som inte agerar alls, eller att man har ytterst otur och det man pytsar i reagerar med dieselns beståndsdelar och slår ut dess funktion helt och hållet!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#7 » 17:45:03, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vi int vända på resonemanget och säga att det finns pumpar som slits mer än nödvändigt? eller var någonstans finns problemet?

Känns som om vi får leva med denna dieselkvalite ett tag framåt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hebbe

#8 » 20:55:19, 10-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns väl pumpar som lever tufft med dålig hygien i tankar och bränslefilter. Kanske bättre att lägga ”förbättringarna” där istället…
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Robban_C

#9 » 00:07:18, 11-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:... var någonstans finns problemet? ...

Problemet ligger i att det finns för många som "förstår sig på" och för få som ifrågasätter.
Än en gång uppmanar jag att man ska vara kritiskt granskande! Dvs man ska inte tro på allt utan att undersöka och bilda sig en egen uppfattning.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe

#10 » 10:05:11, 11-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle vara intressant att se statistik på hur mkt 2-takt olja/färdigblandad bensin det säljs i förhållande till antalet ”aktiva” 2-taktsmotorer…


Michael Meier skrev:Kan vi int vända på resonemanget och säga att det finns pumpar som slits mer än nödvändigt? eller var någonstans finns problemet?

Alla är väl överens om att problemet med 2-taktsolja kommer efter pumpen. Injektorspetsar sätts igen, felaktiga spridningsbilder som i värsta fall kan orsaka allvarliga skador.
Dessutom mår ingen motor bra av lite olja i förbränningsrummet.
Här är en motorrenoverare som tidigare har jobbat på Cat och där fanns enl. honom Perkinsmotorer som bara fick halva livslängden av den mängd olja som hamnade i förbränningsrummet vid slutna vevhusventilationer som finns t.ex. på en stegII motor jmf. med motorer som ventilerade ut vevusventilationen i det fria...
Senast redigerad av Hebbe 12:46:08, 11-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Ivar Risslén

#11 » 12:38:17, 11-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:Det skulle vara intressant att se statistik på hur mkt 2-takt olja/färdigblandad bensin det säljs i förhållande till antalet ”aktiva” 2-taktsmotorer…


Skall statistiken vara rättvisande så måste man dela upp den länsvis och årstidsvis.
Här uppe så är det en massa tvåtaktare som körs på vårvintern och de flesta av dom kommer utefrån.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#12 » 21:02:01, 11-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:....Alla är väl överens om att problemet med 2-taktsolja kommer efter pumpen. Injektorspetsar sätts igen....
Min fråga löd:
Kan vi int vända på resonemanget och säga att det finns pumpar som slits mer än nödvändigt? eller var någonstans finns problemet?
Jag menade int tvåtaktsoljan utan våran diesel! alltså själva anledningen till att man vill blanda i extra...smörja...

Hebbe skrev:....När MK1 dieseln var ny för nästan 20 år sedan, då var den inte bra och det var då tipsen om att blanda i ca 0,5 liter 2-takt i 1000 liter diesel (inte 0,5 liter i varje tank) föddes och var befogat. Det var 20 år sedan och idag har man fixat till MK1 problemen med smörjande additiv, det behövs ingen 2-takt idag....


Du säger själv att det var befogat då, för tjugo år sedan (1990), om man använder tvåtaktoljan idag(2010), förstörs spridningsbilden och spetsarna sätts igen.
Och ska vi verkligen dra tvåtaktsoljan över samma kam som återcirkulerande motorolja via insuget?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dimorep

#13 » 21:26:46, 11-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skilj på var oljan kommer in i motorn (via insuget eller bränslesystemet) och vilken typ av olja eller tillsats det gäller!

Vill påstå att dieselpumpar (och alla de andra bränslerelaterade komponenterna på motorn) är gjorda för att hantera ren diesel först och främst, allt annat påverkar de komponenterna negativt -mer eller mindre... Och är det för att förhindra uppkomst av dieselalger som tills. används så häll endast i de tills. som är godk. av motortillv. Betyder givetvis inte att de är bättre på något, men de skadar i.vf inte något i motorn!

Vad det gäller sluten vevhusventilation så ska det inte behöva komma in några direkta mängder olja i motorn via den. För då är det något i motorn som är deffekt / slitet, tex. högt genomsläpp i cylindrarna eller en igensatt oljefrånskiljare. Oljedimman övergår till droppform när luften kyls ner, därav vikten av att drännera i-c efter gällande serviceintervall och ännu oftare om motorn eller turbon börjar bli sliten.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Michael Meier

#14 » 21:58:07, 11-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:....Än en gång uppmanar jag att man ska vara kritiskt granskande! ....

Prexist ! Och här fås och ges underlag att bli kritiker äsch, bli en kritisk granskare!
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hebbe

#15 » 15:08:46, 12-07-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om oljan kommer in via insuget eller insprutarna spelar kanske inte så stor roll om den i sistnämnda fallet dessutom inte har blandat sig tillräckligt med dieseln? Angående mängderna verkar det till och kunna vara ungefär samma mängd.

Citat Richard Cusick, maintechsolutions.com:
What I have been trying to say is a more efficient oil seperator will reduce the oil droplets in the recirculated gases causing the problems ---Problem is Deutz, Cat, Perkins etc do not put these on. The oily deposits do more damage. Nice cheap things to produce but expensive to the end user. If you fix a container on it you will be amazed how much oil collects in it. After 50 hours there is about a cupful of oil in it. Ultimately ruining the engine by polishing the bores due to carbon deposits on the pistons.
Ultimately good for me as I will make some money working on these.
When I worked for cat the emission perkins with closed crank breathers only lasted half the time, we could tell the customer to modify the engine but as dealers we couldn't change it.



Michael Meier skrev:Du säger själv att det var befogat då, för tjugo år sedan (1990), om man använder tvåtaktoljan idag(2010), förstörs spridningsbilden och spetsarna sätts igen.
Idag har vi också en inblandning av 5% biodiesel som inte fanns för 20 år sedan. Det kan va en anledning till att 2-takts oljan är olämplig.


Citat sid 6, http://www.trbmiljo.se/documents/provni ... klass1.pdf
För att utröna om skillnaden beror på bränslet eller på pump/temperaturförändringarna, beslöts det att köra ett 100 h prov med MK 2 bränsle i en 6-gylindrig pump vid den högre bränsletemperaturen, 65º C.
Oadditiverat MK2 bränsle ombesörjdes av Norsk Hydro och Bosch levererade pumpen.
Vid provet upphörde pumpen att leverera bränsle efter ca 30 h. Vid inspektionen visade det sig att både kamskivan och rullarna var skadade. Slitaget var inte så kraftigt som hos de två MK1 pumparna…


Jag har själv en mkt dålig erfarenhet av detta, vi fick renovera fördelningspumparna till två Ford traktorer när de hade gått ca 3000 h resp. 4500 h. Norsk Hydro levererade bränslet och pumparna havererade med samma dieselleverans! Bränsletankarna ligger bakom/över motorn/grenröret...
Senast redigerad av Hebbe 14:29:37, 13-07-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se