Ivar Risslén skrev:DC du skriver att 98 oktan inte innehåller alkohol. Här uppe så innehåller den alkohol för att det inte ska bli isbildning.
Nop, jag hänvisade till Blyfri 98 -utan- sprit... å det får vi söka i stjärnorna efter idag... inte ens V-Power är V-Power längre... 95-oktanen är 93-oktan (säker källa)...
Nu är det annat skräp i 95 än vad som återfinns i 98, och det tycks vara den dyngan som leder till kristalleringen/utfällningen vid avdunstning...
Provad dieseln de säljer i norr?...
Kompis fick inte igång eberprakarsystemet, partikelfiltret pajade osv...
EU / Miljömupperiet
Så åter till min inlaga:
95 och 98 skiljer
* % i dem har rapporterade, men ej verifierade, påståenden om negativ inverkan på gummi.
* alternerade mellan etanol och bensin kan inte verifieras om negativ, även om det finns påståenden om det.
* Växlande mellan alkylat och bensin tycks generera uttorkning av exponerade gummidetaljer - har endast egna verifieringar om detta påstående, vilket gör att jag förhåller mig "troende" att påståendena kan vara verklighetsförankrade.
Jag har använt:
- 4%
lacknafta; rengör
förgasare och
spridare, har inte uppvisat negativ inverkan på gummidetaljer
- 3% diesel; ger en känsla av något starkare explosioner (antar vi tala en förlängd förbränning)
- K-sprit... o det tycks ha en påverkan på gummidetaljer...
- 80% fotogen... gick inte så bra att köra på... lät så underligt från 3000rpm o uppåt... blev bara 1 mil (10-12km); under den tiden blev det snarare renare i förgasare än skadade gummidetaljer, men för kort exponeringstid för att kunna dra slutsatser på...
TS fråga är mycket berättigad.
- PVC plasterna torkar till sten
- riktigt gummi löses upp
=> vilken gummisort att välja?...