Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Mer eller mindre aggressiv bensin

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

magnusk750 (trådstartaren)

#1 » 19:58:23, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska försöka få fram produktion av en förarglig liten tätningsring i förgasarna på de ryska motorcyklarna. Firman som ska tillverka vill dock inte ge några 100% garantier på materialets bensintålighet utan säger ungefär som så att vi gör i det mest tåliga materialet vi kan erbjuda men du får först en provbit som du får lägga i bensin ett tag och själv bedöma om det verkar hålla.

Jahapp.

Då blir min fundering, om det finns olika aggressiv bensin på marknaden? Vi talar nu om vanlig 95 och 98 oktan från macken. Ska jag göra testet så är det ju lika bra att ta det värsta man kan hitta. OKQ8s hemsida säger bara att bensinen kan innehålla upp till 5% etanol och och att 98 oktan kan innehålla ethyl tert buthyl ether. Snabb googling säger att det är en tillsats som ska ge renare förbränning.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet



enok75

#2 » 20:18:14, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja det finns alkylatbensin den är inte alls lika frätande
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

magnusk750 (trådstartaren)

#3 » 20:35:37, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, men grejen är att jag vill ha den mest aggressiva för det här testet.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

enok75

#4 » 20:37:17, 23-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då tror jag du skall ta E85
enok75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:24, 06-02-2014
Ort: Länghem
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A75 A82 BM350 BM-Victor och Volvo T 230

G-son

#5 » 10:01:19, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest lämpligt vore väl att lägga bitar i alla olika varianter - inklusive diesel och E85, folk har en enastående förmåga att tanka fel (mer eller mindre avsiktligt).
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Fredrik_

#6 » 14:16:55, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

..och även flytta mellan sopporna!
Händer ju att man tankar lite olika kvaliteter, och bra om man slipper byta packningar innan då!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magnusk750 (trådstartaren)

#7 » 18:44:14, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snåljåparna skickade en liten provbit som var ungefär två cm lång och tre mm bred så jag har inte så mycket material att jobba med. Jag gör nog en grogg på 1/3 E85 och 2/3 95 oktan så har jag tagit i med betydligt mer sprit än packningen är avsedd för. Diesel är väl vad jag vet snällare mot alla material så den som tankar diesel borde mest få problem att starta.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#8 » 19:04:27, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är snarare så att det är etanolen som ställer till det...

95 har sina dumma egenskaper...
98 är elak som F mot huden på oss homo erecti sapiens et non sapiens...

Bild på tätningsringen du behöver tillverka?
Foton säger så mycket mer än ord ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

magnusk750 (trådstartaren)

#9 » 19:18:25, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lindberg: ja precis, etanolen som ställer till det. Därför häller jag i extra etanol i soppan när jag ska testa materialet. La ut den här tråden för att höra om det det finns fler parametrar man skulle kunna ta med i beräkningen men hittills har det bara talats om etanolen.

O-ringen är en litenliten fuling som sitter på flottörhusets nålventil, ca 2 mm i innerdiameter, kanske 3,5 -4 mm i ytterdiameter. Kan inte fota, för liten. Överlåter åt firman som ska tillverka att mäta noggrannare, jag har inga mätverktyg som mäter en mjuk liten miniminigrej exakt. Hittills har jag bara haft den som en av delarna i repsatser till förgasare men av en slump fick jag kontakt med en firma i Sverige som tillverkar såna grejer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#10 » 19:20:59, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag vänder lite på det, vad ska du göra om testbiten inte tål "häxblandningen" ( vilket alternativ ska du få välja.... :klia: ) .....dessutom så vet du ju inte om den hade funkat (tillräckligt bra i alla fall) i rätt soppa. :ohnej:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Ivar Risslén

#11 » 19:29:46, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst här på maskinisten om att när man kör på växelvis med vanlig bensin och Aspen alkylat bränsle ( www.aspen.se ) så kan vissa gummidetaljer förstöras som i vanliga fall klarar bensin eller Aspen. Men det är någ inte många som kör en mc på Aspen bränsle.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Turbodiesel

#12 » 19:31:15, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tätningsringar i Viton (fluorgummi) sitter ju mycket till (diesel)bränslekomponenter idag, hur tål det bensin & etanol? (dålig på de bränslena)

Är det en vanlig o-ring bör den finnas färdig, någonstans i världen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Piloten

#13 » 19:42:18, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finner du tex vad OKQ8 har i sina soppor.

[url]https://www.okq8.se/ovrigt/produkt-sakerhetsdatablad?selected={fdc3120d-1a95-4ef5-bb97-13fe9d3d8134}[/url] (får inte länken att funka)

Sen tar du fram motsvarande datablad för det gummit som skall användas och med http://www.google.se hjälp finner du kompabilitet eller ej.
Lite jobb, men det kan det vara värt.
Kan du få detaljerna i Nitril-gummi så är du nog "safe" i de flesta situationer.
Piloten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:02:03, 25-11-2011
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3CX
Raider 13
Dremmel

dc_lindberg

#14 » 22:27:33, 24-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:back_to:
Frågeställningen är absolut kristallklar.

Aspen mm är inte en del i frågeställningen...

95-oktan har ofta nu mera upp till 10% sprit i sig... Rapporter/skriverier från USA beskriver ofta problem med 10%-soppan.
Jag har även läst från andra som noggrant testat olika soppor i USA att de -inte- kan påvisa problem, utan att det snarare är fordonägares handhavande som fallerat.
Uppgift står alltså mot uppgift. Hittar -inga- säkra data.

95-oktan som dunstar lämnar en kristallering, och den är betydligt värre än fällningen som den blyade bensinen lämnade. Kristallerna som bildas av 95-blyfri fräter på aluminium och skadar permanent förgasarna.

98-oktan blyfri, alkoholfria versionen, fräter endast diaboliskt på vår hud. Tycks inte skada förgasarna. Har aldrig haft problem med någon av alla de motorer jag har och har haft som jag kör på 98-blyfri och/eller V-Power. De som gått på ovan soppa har samtliga uppvisat problem.

Det stora trasslet vi får är att EU ska ha sprit i all soppa... EU förstör våra motorer... gillar inte EU-dumheter...

Har försökt få fram data gällande att skifta mellan alkylat och petrolium, men finns ingen data att tillgå. Min personliga erfarenhet, och den som de jag talat med även har, är att växla mellan petrolium och alkylat leder till att packningar av gummi torkar ur och blir stenhårda (gäller även förgasarmembran). Det är dock en subjektiv obeservation utan vettig substans... snarast på en nivå av "jag tror det förhåller sig så...".

Att köra på E85 / ren etanol har jag flera påståenden från USA att -inte- är något problem för gummi, flottörer, osv - att detta -endast- är en myt från petroliumindustrin. Jag har även motsvarande påstående från en svensk som tillverkar sitt eget motorbränsle - jag har även fått se gummidetaljer hos honom från förgasare som visar på att han har erfarenhet av det han uttalar sig om.
Så vad att tro?
Kan det vara så banalt enkelt att % + oktan + gummi => kemisk reaktion, men tar man bort en av komponenterna så uteblir denna kemiska reaktion?...
Jag kan för lite kemi för att ens spekulera - men att göra egna observationsstudier kan vi alla; ta tre-fyra skålar med de olika sopporna och lägg gummit i, låt dunsta o se vad som händer ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

JohnOlof

#15 » 00:01:39, 25-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det kunna vara värt att värma bensinbadet? De flesta nedbrytande reaktionerna går ju snabbare med lite värme.

Vad är det för firma? Konstiga gummidetaljer är vi nog fler kan behöva :-)
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se