Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Hydraulolja till äldre Clark

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Mezzner (trådstartaren)

#1 » 12:42:57, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte byta olja i min truck vilket inte är gjort på länge. Den är i hyfsat gott skick, och för ett par år sen fixades med svivlar och diverse, och den var ganska tät. Den är nu lite otät, och det blir lite fläckar på golvet där den står. Vad ska det vara för olja?? Finns det nån olja, eller tillsats som kan göra att den inte är så benägen att droppa lite här och där?
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark



Turbodiesel

#2 » 12:51:20, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon modellbeteckning bör den gå att hitta i oljebolagens listor, men en gissning är vanlig hydraul 46.

Omegas tillsats (packningsrekonditionerare) är väl den jag skulle lita mest på, men det förutsätter (så långt jag vet) att de läckande tätningarna är i gummimaterial & bara lätt ålderssvaga.

Ofta är det bortkastade pengar
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mezzner (trådstartaren)

#3 » 13:12:15, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, jag ska kolla modellen. En hyfsat rejäl dieseltruck och inte purung - jag återkommer nog på måndag!
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Michael Meier

#4 » 20:02:04, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://www.stockholmskallan.se/PostFiles/SSA/MA_K1A4_2.jpg

Själva hydraulsystemet är ju oftast motormonterad pump,tank på ena sidan i stommen, ventilpaket, två tiltkolvar och en teleskopkolv samt gaffelspridning, redan dessa enheter ger cirka trettiosju slang och rörkopplingar, förutom enheterna som har tätningar i olika form,sannolikheten att det skulle minska antalet pölar under maskin är -1 .
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#5 » 20:26:00, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Clarkarna var väl vanliga på 50-talet? :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Michael Meier

#6 » 20:39:20, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det mekanisk balatadrift då?

:) allvarligt så förstod ja int.. skriv lite fler bokstäver på vad du menade
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mezzner (trådstartaren)

#7 » 21:30:33, 23-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Mezzner (trådstartaren)

#8 » 11:05:02, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trucken (min truck på bilden) är en C500 Y60D.
Jag vet egentligen inte om hydrauloljan _behöver_ bytas. Men det är säkert inte gjort på mycket lång tid. Sen är det i och för sig så att trucken inte går så många timmar per år.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Mezzner (trådstartaren)

#9 » 11:34:26, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://lubematch.shell.com/se/sv/equipm ... _EFt8Pe1rE

Hittade nåt som kanske kan stämma?
Har även hittat uppgifter både om att det ska vara ISO68 och ISO46... Dessutom kanske inte det är särskilt fullständig spec., eftersom de verkar kunna heta lite tilläggsbeteckningar utöver ISO-angivelsen.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

Mezzner (trådstartaren)

#10 » 14:30:29, 07-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite efter sån där packningsrekonditionerare fr Omega.
konstaterar att med tanke på att det är 47 liter olja i trucken, och det ska vara 3% Omega, så gär det åt tillsats för några tusen. Känns ju lite tveksamt när det är oklart om det alls har nån effekt.
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark

mimeck

#11 » 12:12:59, 08-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att tex. swedol har nått liknande som omega fast med ett annat namn. Har inte jämnfört priser men det borde bli billigare.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mezzner (trådstartaren)

#12 » 15:27:40, 11-11-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset! Jag ska strax få paket med ett helt expansionskärl i alla fall. Det har varit trasigt i många år, men nu har jag hittat ett!
Mezzner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:54, 30-01-2014
Ort: Enhörna
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Clark


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se