Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Oljor som har stått ett tag.

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

AN

#16 » 16:02:45, 26-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

pelle3 skrev:An, vet du nåt om kondens i oljan? Hur farligt det är för motorn, om det bara dunstar bort, eller om det blandar upp sej o ställer till massa problem, i övrigt så tycker jag att man fick seriösa svar på en frågorna, bra att veta.


Nej, jag har väl inga direkta specialkunskaper, men dannes förklaring verkar vettig.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



Michael Meier

#17 » 07:08:23, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vatten i olja måste väl jämföras med något, framför allt applikation och vad det är för olja... enklast att skilja av med separation eftersom vatten är tyngre och då ska vattnet fortfarande vara fritt i oljan inte löst i olja vilket också är beroende av typ av olja.

Vissa oljor tar upp och bär med sei vatten och kondenserar vid arbetstemperatur (överdriven vevhusventilation, klegg på oljepåfyllningslocket), då har man både rost på rena stålytor (rull och kullager samt tråg och rördetaljer, kuggar, glidlager vevaxelläge, oljefilter) ...
Vatten oxiderar även löst i olja eftersom oljan inte är ren, den är alltid uppblandad med föroreningar i en motor, vatten ger direkta skador vid komprimering i pump samtidigt som skumdämparens funktion blir störd av löst vatten (den fungerar inte på vatten, därav ökar skummningstendensen vid högre vatteninnehåll)

Skum i olja som komprimeras... oljefilmen ska ju säkra så att det inte blir metall mot metallkontakt och viskositeten ska säkerställa värmeavledning och att oljan når ut, varken glidlager eller orbit/kugghjulspump klarar vatten i olja, gasbildningen bryter filmen och vissa oljor rinner av metallytor vid stillestånd på några minuter, där blir vattnet kvar.

Visst ska och kan man fråga om en leverantörs oljekunskap, problemet är att tolka kunskapen och para tillsammans med den egna kunskapen, ju fler tillsatser desto fler möjligheter till förändring i tid och mängd odefinierade "föroreningar" vi får ingen svar på vissa typer av frågor, exempelvis hur skadligt är 1dl vatten i volvo TD50 motor med gångtid 3500 timmar som har en intermittent drift.
däremot kan vi beräkna på en bestämd olja hur mye vatten / timme den kan avge vid en viss temperatur och vilotid när det sker en ventilation med bestämd mängd, temperatur och vattenhalt i luften som ventilerar, fortsättningsvis kan det endast beräknas på ren olja.

Variablerna är många :) det är samma princip på beräkning av driftstid på "longlifemotoroljor" VAD är grunderna i rek ? eftersom vi tar in miljöbelastning i form av spillolja och oljefilter i beräkningen tycker jag hela beräkningsgrunden faller eftersom vi fokuserar på motorns välmående.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

63an

#18 » 18:09:08, 27-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man misstänker fel så använd den till att smörja gångjärn osv.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Likrot (trådstartaren)

#19 » 11:53:20, 29-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Det grumliga som ligger på bottnen är säkert skadliga nedbrytningsprodukter av de viktiga tillsatser som en gång fanns i oljan :djaevul:
Det är alltid lika trevligt att höra att man är säker. Det kräver att man kan påvisa att den teori man lägger fram på något sätt kan styrkas genom fakta. Vid samtal med ett flertal experter på de stora bolagen som säkert har en gedigen utbildning i oljor och deras användningsområde. De har en sak gemensamt, det är att de kan inte säga med säkerhet att en skadlig nedbrytning sker utan säger nästan unisont lämna oljan till destruktion för att undvika eventuella tråkiga följder. Däremot finns det ingen som specifikt sagt sig vara säkra på att detta skulle ske. Nu skulle det vara roligt att veta vad som får dig så säker på den skadliga nedbrytningen?

1 person gillar det här inlägget.
Likrot
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:43:08, 24-10-2014
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3 CX

pelle3

#20 » 12:17:38, 29-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja,, det är dit jag vill komma oxå, hur kan man veta?
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se