Vatten i
olja måste väl jämföras med något, framför allt applikation och vad det är för olja... enklast att skilja av med separation eftersom vatten är tyngre och då ska vattnet fortfarande vara fritt i oljan inte löst i olja vilket också är beroende av typ av olja.
Vissa oljor tar upp och bär med sei vatten och kondenserar vid arbetstemperatur (överdriven
vevhusventilation, klegg på oljepåfyllningslocket), då har man både rost på rena stålytor (rull och
kullager samt tråg och rördetaljer, kuggar, glidlager vevaxelläge, oljefilter) ...
Vatten oxiderar även löst i olja eftersom oljan inte är ren, den är alltid uppblandad med föroreningar i en motor, vatten ger direkta skador vid komprimering i pump samtidigt som skumdämparens funktion blir störd av löst vatten (den fungerar inte på vatten, därav ökar skummningstendensen vid högre vatteninnehåll)
Skum i olja som komprimeras... oljefilmen ska ju säkra så att det inte blir metall mot metallkontakt och viskositeten ska säkerställa värmeavledning och att oljan når ut, varken glidlager eller orbit/kugghjulspump klarar vatten i olja, gasbildningen bryter filmen och vissa oljor rinner av metallytor vid stillestånd på några minuter, där blir vattnet kvar.
Visst ska och kan man fråga om en leverantörs oljekunskap, problemet är att tolka kunskapen och para tillsammans med den egna kunskapen, ju fler tillsatser desto fler möjligheter till förändring i tid och mängd odefinierade "föroreningar" vi får ingen svar på vissa typer av frågor, exempelvis
hur skadligt är 1dl vatten i volvo TD50 motor med gångtid 3500 timmar som har en intermittent drift.
däremot kan vi beräkna på en bestämd olja hur mye vatten / timme den kan avge vid en viss
temperatur och vilotid när det sker en ventilation med bestämd mängd, temperatur och vattenhalt i luften som ventilerar, fortsättningsvis kan det endast beräknas på ren olja.
Variablerna är många
det är samma princip på beräkning av driftstid på "longlifemotoroljor" VAD är grunderna i rek ? eftersom vi tar in miljöbelastning i form av spillolja och oljefilter i beräkningen tycker jag hela beräkningsgrunden faller eftersom vi fokuserar på motorns välmående.