LeifAndersson skrev:Väck inte den björn som sover nu.
MM -
olja, smörjmedel, är som politik; alla har en åsikt, o de är alltid i luven på varandra
Tycker att du fått en god struktur på den här tråden, och hoppas att de med de starka åsikterna (de sovande björnarna) denna gången kan bidraga med -fakta- och/eller studier (om så ens bara egna observationsstudier); så att den här tråden skapar en gedigen kunskaps bas där "vi med åsikter" kan få hämta hård data som kan verifiera,...eller som mest brukligt är, dementera, våra solitt förankrade tyckanden
Nu till mitt lilla bidrag till ditt ämne - den här gånger ställer jag frågor, istället för att basunera ut vilket smörjmedel som fått grepp om mig
Nedan skall läsas som: "å vad är det som gör det då?" (syftandes på de tillsatser som används och vad dessa gör för att förändra egenskaperna)
*
Smörjmedels egenskaper har av min oljeleverantör presenterats såsom att de skall:
- skapa en glatt yta mellan metaller
- vara en smörjande film som skall motstå:
§ tryck
§ skjuvning
§ stötar
§ värme
§ kyla
- dessutom bör smörjmedlet inte blanda sig med vatten (emulgera)
- det bör inte skumma (binda
luft i sig; "sockerkaksmet")
*
Vidare har de beskrivit skillnaden mellan rak- (single grade) och multigradeolja:
- de sa att det är tillsatserna som skapar de olika viskositeterna och att oljans "livslängd" är beroende av hur länge som den förmår hålla den högre viskositeten (bryts ned ff.a. av
värme sa de).
- de poängterade skillnader mellan, syntet, mineral och parafinbaserad olja
- viss översikt om skillnader mellan oljor gällande förmågan att skapa och bibehålla en oljefilm i cylinderloppen; lågvarviga vs extremt högvarviga motorer; låg kompression vs hög kompression, olika bränsleslags krav (el, fotogen, ånga, bensin, diesel, olja, raps, alkohol, osv)
*
Annat jag minns är att de visade på oljas egenskaper vid olika omgivningstempraturer.
- bl.a. fick jag mig en rejäl "utskällning" när jag kom till dem en vinter, -20'C, o hade SAE 50 i min luftkylda moped...med tillhörande uppläxning/förklaring om vad jag ställt till med... (gick ju som smort tyckte jag ju...)
- vikten av att verkligen tänka igenom vilka tempraturer som motorn kommer att få arbeta i; att det -kan- medföra att man -måste- byta olja pga omgivningstempen, och varför det är så.
*
Motorer smörjer på olika sätt:
- trycksmörjning
- stänksmörjning
- ? fler sätt?
Oljor har olika egenskaper/möjligheter att utföra sitt arbete i förhållande till hur de distribueras inne i motorn till de delar som skall smörjas.
Jag har helt säkert glömt annat viktigt ss, flytpunkt, dropp punkt, flam punkt, brytningspunkter för
viskositet (värme), special egenskaper man kan tillföra, onödiga egenskaper ("pengar i sjön"), osv, mm
Olja är absolut inte "bara olja"...
Hur att skapa en överskådlig presentation av allt detta?
Vilken utmaning