Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Oljor, förklaringar, tabeller.

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Michael Meier (trådstartaren)

#16 » 22:46:55, 10-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ask the right questions (Lubrizol)
Getting the kind of vehicle performance you expect begins with asking the right questions – and getting the right answers – about lubricant products. Here are a few to ask your supplier.

Does my lubricant provide the level of performance recommended by the equipment manufacturer for the type of service I need?

What tests were used to evaluate this lubricant, and what relevance do these tests have to my equipment and/or its operation?

Why do I need to worry about the “level of performance” of my lubricant? I'm using an SAE 80W-90 grade oil, just like my OEM recommends. Doesn't my SAE 80W-90 oil provide all the performance I need?

Would my equipment perform better or last longer if I used a better-quality lubricant?

Can you provide test data to confirm that the lubricant I'm buying meets the performance requirements that you claim? How can I be sure that the test data is legitimate?

May I see the Qualification Number and Qualified Products List for this product? (For products approved under the SAE J2360 Standard)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



Michael Meier (trådstartaren)

#17 » 07:49:40, 02-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: http://cdn.bobistheoilguy.com/bitogwp/wp-content/uploads/2011/03/visc.jpg


https://www.maskinisten.net/userpix/1469_IXCCYBB46PJJ1430545182.jpg
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#18 » 06:18:25, 01-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#19 » 21:56:00, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa saker tar tid att förstå och vägra acceptera, det är skillnaden mellan "syntet" och "mineral", definierat i hur vi upplever cSt-talet på valfri olja, alltså varför en viss olja är "trögflytande" jämfört med en annan olja trots att cSt lr det som står på fatet är detsamma.

:bira:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MaChrill

#20 » 22:57:51, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Från en medlem:
Eftersom oljor/vätskor verkar vara en djungel för många, samt många lever på "en bekant mekaniker har sagt", så kunde det finnas lite äkta info. Följande PDF-dokument, belyser/svarar på många frågor. Har väl ett bäst före datum, men men.

Läs gärna igenom, och fundera.

http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe ... ent/102360

404
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

jörgen.ottosson

#21 » 23:21:39, 04-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vissa saker tar tid att förstå och vägra acceptera, det är skillnaden mellan "syntet" och "mineral", definierat i hur vi upplever cSt-talet på valfri olja, alltså varför en viss olja är "trögflytande" jämfört med en annan olja trots att cSt lr det som står på fatet är detsamma.

:bira:


Det beror oftast på att du ser oljan "kall" ( eller "rumstempererad") ......men mätningen av viskositeten (cSt) sker vid 40 och/eller 100 plusgrader. :wave: ( det kan till och med vara så att den olja som ser "tjockare" ut i flaskan, är "tunnare" vid motorns drifts temp.)
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Michael Meier (trådstartaren)

#22 » 09:35:50, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast jag tänkte mer på metoden att mäta cSt på , den mäts annorlunda än det vi ser när vi häller olja ur ett fat, det vi associerar som trögflytande alternativt tunnflytande när vi pumpar ur oljan,

centiStoke mäts alltså via motståndet som en stor platta som plattan har i förflyttningen i oljan.

Det är inte det vi kallar viskositet i våran bedömning i hur vätskan flyter ur en pip, i mätningen har bindningen, chear Point betydligt större betydelse än vad vi ser visuellt, vi jämför inte äpplen och päron i vanliga fall, men i det här fallet jämför vi oljor som inte ska jämföras visuellt eller känslomässigt.

Likasamma problem förorsakar hur fort oljefilmen släpper från material, pre-lube, försmörjning, lyftolja där vi ska beräkna evakuering, allt som vi inte alltid kan beskriva lr förenkla för andra, känslan för vilken olja som passar var...

Det blir enklare om vi inte jämför mineral, del och helsyntet samt olika ATF oljor som är blandade med monograde oljor.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier (trådstartaren)

#23 » 09:40:20, 05-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Istället har vi absolut viskositet som mäts med rundstång att använda som jämförelse..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ac tc

#24 » 15:54:49, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej....
- viskositet är inte konstant utan oftast hastighets beroende, de flesta vätskor tjocknar vid högre skjuvhastigheter men inte alla.
HTHS värdet är kanske det värde som bäst anger hur oljan uppför sig i lagret under belastning i hög temperatur och här är den stora skillnaden mellan "personbilsoljor" och "lastbilsoljor" där klassifikationen/ kravet för en dieselolja är högre på HTHS värdet trots att viskositeten är den samma.
Syntet kontra mineral...
- lite förenklat så startar en syntet 10w- 30 sitt liv som en 30 basolja och har så pass bra egenskaper att den klarar 10w gränsen av sig själv, en mineral börjar med en 10 basolja som boostas upp med additiv, oftast stora polymerer som vecklar ut sig med stigande temperatur för att klara 30 gränsen. Haken är att polymererna går att slita ut och då har du en 10 olja kvar.
- sen så har ju mineraloljorna gått framåt och det börjar bli svårt att dra några generella gränser om vad som är vad då man går in och behandlar mineralbasoljor rätt kraftigt och förändrar deras ursprungliga egenskaper så de blir mera "syntet" lika.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Michael Meier (trådstartaren)

#25 » 07:12:49, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild



Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dc_lindberg

#26 » 09:55:41, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Väck inte den björn som sover nu. :cool:

:uupps:
:skratta3:

MM - olja, smörjmedel, är som politik; alla har en åsikt, o de är alltid i luven på varandra ;-)
:lmao:

Tycker att du fått en god struktur på den här tråden, och hoppas att de med de starka åsikterna (de sovande björnarna) denna gången kan bidraga med -fakta- och/eller studier (om så ens bara egna observationsstudier); så att den här tråden skapar en gedigen kunskaps bas där "vi med åsikter" kan få hämta hård data som kan verifiera,...eller som mest brukligt är, dementera, våra solitt förankrade tyckanden ;-)

Nu till mitt lilla bidrag till ditt ämne - den här gånger ställer jag frågor, istället för att basunera ut vilket smörjmedel som fått grepp om mig ;-)
Nedan skall läsas som: "å vad är det som gör det då?" (syftandes på de tillsatser som används och vad dessa gör för att förändra egenskaperna)

*
Smörjmedels egenskaper har av min oljeleverantör presenterats såsom att de skall:
- skapa en glatt yta mellan metaller
- vara en smörjande film som skall motstå:
§ tryck
§ skjuvning
§ stötar
§ värme
§ kyla
- dessutom bör smörjmedlet inte blanda sig med vatten (emulgera)
- det bör inte skumma (binda luft i sig; "sockerkaksmet")
*
Vidare har de beskrivit skillnaden mellan rak- (single grade) och multigradeolja:
- de sa att det är tillsatserna som skapar de olika viskositeterna och att oljans "livslängd" är beroende av hur länge som den förmår hålla den högre viskositeten (bryts ned ff.a. av värme sa de).
- de poängterade skillnader mellan, syntet, mineral och parafinbaserad olja
- viss översikt om skillnader mellan oljor gällande förmågan att skapa och bibehålla en oljefilm i cylinderloppen; lågvarviga vs extremt högvarviga motorer; låg kompression vs hög kompression, olika bränsleslags krav (el, fotogen, ånga, bensin, diesel, olja, raps, alkohol, osv)
*
Annat jag minns är att de visade på oljas egenskaper vid olika omgivningstempraturer.
- bl.a. fick jag mig en rejäl "utskällning" när jag kom till dem en vinter, -20'C, o hade SAE 50 i min luftkylda moped...med tillhörande uppläxning/förklaring om vad jag ställt till med... (gick ju som smort tyckte jag ju...)
- vikten av att verkligen tänka igenom vilka tempraturer som motorn kommer att få arbeta i; att det -kan- medföra att man -måste- byta olja pga omgivningstempen, och varför det är så.
*
Motorer smörjer på olika sätt:
- trycksmörjning
- stänksmörjning
- ? fler sätt?
Oljor har olika egenskaper/möjligheter att utföra sitt arbete i förhållande till hur de distribueras inne i motorn till de delar som skall smörjas.

Jag har helt säkert glömt annat viktigt ss, flytpunkt, dropp punkt, flam punkt, brytningspunkter för viskositet (värme), special egenskaper man kan tillföra, onödiga egenskaper ("pengar i sjön"), osv, mm


Olja är absolut inte "bara olja"...
Hur att skapa en överskådlig presentation av allt detta?
Vilken utmaning :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

qqq

#27 » 12:47:14, 10-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Okej....
- viskositet är inte konstant utan oftast hastighets beroende, de flesta vätskor tjocknar vid högre skjuvhastigheter men inte alla.
HTHS värdet är kanske det värde som bäst anger hur oljan uppför sig i lagret under belastning i hög temperatur och här är den stora skillnaden mellan "personbilsoljor" och "lastbilsoljor" där klassifikationen/ kravet för en dieselolja är högre på HTHS värdet trots att viskositeten är den samma.
Syntet kontra mineral...
- lite förenklat så startar en syntet 10w- 30 sitt liv som en 30 basolja och har så pass bra egenskaper att den klarar 10w gränsen av sig själv, en mineral börjar med en 10 basolja som boostas upp med additiv, oftast stora polymerer som vecklar ut sig med stigande temperatur för att klara 30 gränsen. Haken är att polymererna går att slita ut och då har du en 10 olja kvar.
- sen så har ju mineraloljorna gått framåt och det börjar bli svårt att dra några generella gränser om vad som är vad då man går in och behandlar mineralbasoljor rätt kraftigt och förändrar deras ursprungliga egenskaper så de blir mera "syntet" lika.

Det var ett intressant inlägg med ny kunskap för mig. Är det de som gör att vissa motoroljor inte rekommenderas för dieslar, eller om det var tvärtom inte för bensinmotorer ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#28 » 14:39:53, 11-05-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:
ac tc skrev:Okej....
- viskositet är inte konstant utan oftast hastighets beroende, de flesta vätskor tjocknar vid högre skjuvhastigheter men inte alla.
HTHS värdet är kanske det värde som bäst anger hur oljan uppför sig i lagret under belastning i hög temperatur och här är den stora skillnaden mellan "personbilsoljor" och "lastbilsoljor" där klassifikationen/ kravet för en dieselolja är högre på HTHS värdet trots att viskositeten är den samma.
Syntet kontra mineral...
- lite förenklat så startar en syntet 10w- 30 sitt liv som en 30 basolja och har så pass bra egenskaper att den klarar 10w gränsen av sig själv, en mineral börjar med en 10 basolja som boostas upp med additiv, oftast stora polymerer som vecklar ut sig med stigande temperatur för att klara 30 gränsen. Haken är att polymererna går att slita ut och då har du en 10 olja kvar.
- sen så har ju mineraloljorna gått framåt och det börjar bli svårt att dra några generella gränser om vad som är vad då man går in och behandlar mineralbasoljor rätt kraftigt och förändrar deras ursprungliga egenskaper så de blir mera "syntet" lika.

Det var ett intressant inlägg med ny kunskap för mig. Är det de som gör att vissa motoroljor inte rekommenderas för dieslar, eller om det var tvärtom inte för bensinmotorer ?

- ja det är "diesel" motoroljans högre krav på HTHS som är den tyngsta punkten, sedan är det rätt kraftiga skillnader på hur mkt sot och annat som dessa oljor klarar av.
- generellt så kan du slå "diesel" motorolja i allt bara viscositeten stämmer, oljetypen kallas för HDEO " hevy duty Engine oil" så den är inte låst mot dieselmotorer.
- tvärtom med en PCMO dvs "passenger car motor oil" blir inte så bra ibland.
Tänk på att HDEO oljor generellt ligger lite högt i sina klassningsgränser för viscositet dvs en 10w- 30 är en 12w- 34 oftast, detta beror på att HTHS värdet är lättare att nå med högre viskositet även om det finns oljor som klarar höga HTHS värden trots normalt visk ( syntet oljor, vissa..)
- med andra ord så är risken stor att swedoldunken med olja för 35:- + moms är bättre än flaskan med fin olja du köpt på mekonomen för 200:- är bättre...
Jag kör allt som inte är tvåtakt på OKQ8 T800 10w- 40 HDEO, Dodgen, Valianten, Atosen, Forden, Gräsklipparen, Mopeden, Lövsugen Dvs allt från 3.5 hk briggs som går jävligt tungt till en 5.9 l v8 åsså det den är avsedd för då, min Ford traktor.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Michael Meier (trådstartaren)

#29 » 09:22:26, 16-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

API Engine Oil Classifications.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se