Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

101 inlägg • Sida 2 av 7
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Per Einar

#16 » 14:03:41, 24-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det var därför motorn på min Saab 96 2-t från 1962 skar!

1 person gillar det här inlägget.
Per Einar
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:41, 14-10-2012
Ort: Jämtland/Fåker
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 65
Valmet 703
Suzuki Samuraj
Saab 9000 cde
Subaru Impreza Kombi 2.0



Janson1 (trådstartaren)

#17 » 19:12:53, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ytterligare en grej att ta upp i denna tråd: Hur många har råkat ut för att motorn havererat pga för bra olja?
Tex oljan har löst upp gammal skit så oljekanalerna har tätnat och sen har motorn skurit.
Detta fel är ganska lätt att verifiera om man orkar plocka i sär liket...
Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ph7

#18 » 19:50:20, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var väl vanligt på B21 & B23 att kammen skar när man började byta från mineral till syntetisk olja
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Janson1 (trådstartaren)

#19 » 20:00:46, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ph7 Förklara mer varför.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Gustavors

#20 » 20:02:49, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

3 olika saker som jag varit med om när det gäller olja.

1, Ett parti med helsyntetolja (5W-30, tror jag det var) var felaktigt, det bildade geleaktiga klumpar och satte igen filter.

2, Det användes helsyntet motorolja i växellådorna (Volvo R50 Alt, R60) på PBV 302. Vill minnas att vi körde ihjäl dem på ca 500 mil, när vi bytte till Vxl-lådsolja så blev det bra igen.

3, Samma helsyntet motorolja användes i slutväxlarna på strv 102/104 och Bgbv 81. Vid oljeprov så såg vi att flanktrycket i växlarna var så högt att oljan skjuvades sönder. (detta enligt institutet som gjorde analyserna åt oss)

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Janson1 (trådstartaren)

#21 » 20:43:11, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors: "när vi bytte till Vxl-lådsolja så blev det bra igen." Var det ett test med motorolja för att se vad som hände?
Även motorolja i slutväxlarna, var det nåt oljetillverkaren lovade skulle funka?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Gustavors

#22 » 20:54:50, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jens berglund skrev:Gustavors: "när vi bytte till Vxl-lådsolja så blev det bra igen." Var det ett test med motorolja för att se vad som hände?
Även motorolja i slutväxlarna, var det nåt oljetillverkaren lovade skulle funka?


"Någon" i FMV eller motsv. tyckte att det var en bra ide att inte använda olika oljor så långt det gick. Dvs. en enklare logistik.
Nu funkade det inte så bra, trots att den "Syntetiska" motoroljan var guld och gröna skogar enligt experterna.

Ett fall där vi förenklade hanteringen var på PBV 302, där använde besättningen 2 olika smörjfett i vagnen. Ett vanlig MP-fett och ett speccial-fett för automatsmörjaren av bandaggregatet. Där tog vi bort MP-fettet för att inte föraren skulle fylla fel fett i automatsmörningen, vilket orsakade "Haverier"


MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

ph7

#23 » 21:49:31, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jens berglund skrev:ph7 Förklara mer varför.


tja det var väl på 80-talet när syntetoljan började bli populär häromkring som en del bytte och oljan löste upp föroreningar i motorn och proppade igen en kanal i toppen så kammen inte fick smörjning. Något i den stilen. Inget som drabbade mig, det var snacket som gick: "byt inte till syntet utan att rengöra motorn ordentligt"
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

fretchi

#24 » 21:56:56, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lustigt det här med syntetoljan. Man blir väldigt ofta varnad just pga. detta men själv vet jag ingen som faktiskt blivit utsatt för dessa problem. Jag råkade blanda ihop dunkarna och hällde således i long-life syntetolja i min dieselsexa från 1980, så jag agerar försökskanin, så får vi väl se hur det går ;) .
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ph7

#25 » 22:04:56, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske gick på en vandringssägen :sad:
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Janson1 (trådstartaren)

#26 » 22:19:26, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta som jag skall skriva om nu har inte drabbat mig då jag var liten... Men Mobil 1 blev certifierad som olja till flygplan kolvmotor bensin som ett alternativ till Shell och Total mm. Den är ju som bekant "helsyntet"
Det gick ett par tre år och det rapporterades flera kolvringsskärningar, lagerskader, och rostiga kamaxlar. Lycoming som är en stor flygmotortillverkare kom fram till oljefel... Det slutade med att Mobil fick dra tillbaka sin certifiering, om dom fick ersätta skadorna vet jag inte men förmodligen. Varför denna olja inte funkade i flygmotorer trots utprovning vet jag inte då den verkar fungera utmärkt i alla andra appar...
Jens
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

fretchi

#27 » 22:30:55, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ph7 skrev:Jag kanske gick på en vandringssägen :sad:


Det finns nog en grund i påståendet. Men den är förmodligen skapligt överdriven vid det här laget, speciellt eftersom alla oljor utvecklats vid det här laget. När det gäller min gamla Buick, som saknar oljefilter, som i sina glansdagar smordes med "tillsnyggad" råolja, kan jag tänka mig det kunde vara riskabelt att byta till ny renande olja. Men vad jag hört finns ingen olja idag som saknar renande additiv.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

ph7

#28 » 22:34:40, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta var som sagt på 80-talet och idag är det säkert ett annat läge
En sa äta fort å länge, då blir en tvärmätt
Användarvisningsbild
ph7
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:12, 25-11-2012
Ort: Töreboda i norra Skaraborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hemma:
IHI 18J minigrävare
Baraldi FB500 minilastare
HVA Rider 850H

Bengt Erik Eriksson

#29 » 22:35:57, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dethär med igenkorkade kanaler har man ju hört länge nu men om den smutsen väl är nere i tråget borde ju filtret ta den farliga smutsen. Eller räcker det med det som ligger i kanalerna efter filtret?

Farsan körde ner en kam på första b21an men det var offtopic för han bytte aldrig filter och bara slabbade på göta lantmän universal traktor olja (full med skit från plombat fat) när det sjönk. Och som han pytsade på... :ohnej:

Edi: när det korkar igen.. Kan det vara så att all skit lossnar och slår ut filtret så det överströmmar och skickar ut skiten i småkanalerna?
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 22:41:16, 25-03-2015, redigerad totalt 2 gånger.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Hansborg

#30 » 22:37:48, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jens berglund skrev:Ytterligare en grej att ta upp i denna tråd: Hur många har råkat ut för att motorn havererat pga för bra olja?
Tex oljan har löst upp gammal skit så oljekanalerna har tätnat och sen har motorn skurit.
Detta fel är ganska lätt att verifiera om man orkar plocka i sär liket...
Jens

Inte egen bil men hört om en, sett den andra isärplockad på jobbet...
oljebyte till Shell ( ny modern olja tvättande) eftersom detta hände 1978 typ, så vet jag inte oljornas rätta tillägsnamn...
Motorn som vi plockade isär var oljefiltret ihopskrynklat, såg ut som beckolja eller nåt?? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se