Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

101 inlägg • Sida 3 av 7
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

dea

#31 » 22:40:04, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den tiden jag körde moppe så hittade jag en flaska i ett uthus som det stod 2-taktsolja på, var nog annat innehåll för cylindern fick åka på borrning efter att jag blandade med oljan som var i flaskan :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641



63an

#32 » 22:46:16, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka antaganden ni gör en del iallafall min 63 var smörjstopp till ventilerna kom inte ett dropp, hade nog ändå inta hartsat för lejde bort ett oljebyte på motorn å sa att de skulle vara mineral i bara när jag rev lite nu vid pumpbytet så sprutade det olja så nog hade killen skvättat i 5-40 eller nåt! Hör till saken när jag bytte kolvringar så fick jag skrapa tråg å vevhusväggar från smeg som kunde finnas i gamla jänkare! Glad att oljekanalen är öppen igen men de var nog på gränsen å stoppet satt såklart i blocket :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Bengt Erik Eriksson

#33 » 22:48:16, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det nu med SAE30 single grade. Är den renande men ändå sedimenterande? Just pga den sedimentera är ju orsaken att den rek till motorer utan filter så som gräsklippare. Men renar den ändå?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Janson1 (trådstartaren)

#34 » 22:53:49, 25-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt-Erik Eriksson: Förmodligen renar den. Jag har rak 40 "inkörningsolja" som häver i mina flygmotorer efter översyn eller om jag bytt kolvringar av någon anledning. Den är helt fri från additiv och skall bara köras in i ca 50 tim eller när förbrukningen gått ner till gynnsam nivå.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

jos4561

#35 » 07:04:18, 26-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har då bytt kam å lyftare pga fel olja utan zink, gammal motor med hederliga mekaniska lyftare gillar zink var slutsatsen av det iaf för mig. dom såkallade klassik oljorna brukar ha zink, men absolut minimalt som oljebolagen tror går vägen.
sen skar det skotrar på löpandeband här när den blyfria bensinen slog igenom, renovering å annan 2-takts olja så funkade det igen.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Ivar Risslén

#36 » 07:53:53, 26-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:jag har då bytt kam å lyftare pga fel olja utan zink, gammal motor med hederliga mekaniska lyftare gillar zink var slutsatsen av det iaf för mig. dom såkallade klassik oljorna brukar ha zink, men absolut minimalt som oljebolagen tror går vägen.
sen skar det skotrar på löpandeband här när den blyfria bensinen slog igenom, renovering å annan 2-takts olja så funkade det igen.


Där var det nog inte bara oljan som var orsaken utan 95 oktan bensinen. För med 98 oktan så fungerade oljan utan problem. Senare så har jag kört med gammal 2-takts olja och 95 oktan utan problem.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

fretchi

#37 » 11:28:46, 26-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev:jag har då bytt kam å lyftare pga fel olja utan zink, gammal motor med hederliga mekaniska lyftare gillar zink var slutsatsen av det iaf för mig. dom såkallade klassik oljorna brukar ha zink, men absolut minimalt som oljebolagen tror går vägen.
sen skar det skotrar på löpandeband här när den blyfria bensinen slog igenom, renovering å annan 2-takts olja så funkade det igen.


Huruvida du behöver zink beror på om smörjfilmen håller eller ej. Zink är en slags EP-tillsats som räddar situationen när smörjfilmen brister. Motorer med solida tryckare och vass kam har så högt kontakttryck mellan kam och lyftare att man ofta hamnar i det läget att smörjfilmen kan brista.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

jos4561

#38 » 07:01:15, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja så är det, men det har väl ingen som helst betydelse i sakfrågan = jag körde med fel olja för applikationen, enl trådens ursprungs fråga så vart följderna därefter.
när det gällde 2-t å 95okt så var det ett rejält problem när det skedde, både för användaren och oljebolagen, så jag tycker nog att det passar trådens fråga det å. det fanns vid tiden 2t olja som funkade med den "nya" bensinen men hela problemställningen var okänd i stort.

oftast händer sånt här av oförstånd, i något led. exv av mig som användare eller att jag blir hänvisad fel olja av leverantören ( som var fallet med kammen, då jag vet att jag har rejält höga ventilfjädertryck och höga varvtal och sökte råd om rätt olja till detta) eller något oförutsett från alla synvinklar vid en produktförändring.
problemet i dag tycker jag är att man kan aldrig förutsätta att den som står bakom disken vet ett smack av det dom säger eller säljer oavsett hur säker dom låter.
man får allt läsa på läxan själv.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Michael Meier

#39 » 07:09:32, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jos4561 skrev: .... i dag tycker jag är att man kan aldrig förutsätta att den som står bakom disken vet ett smack av det dom säger eller säljer oavsett hur säker dom låter.
man får allt läsa på läxan själv ....


Jaa, det är några riktiga blåsningar man går på innan man har förstått hur det fungerar, smulor till hela kakan kan "experter" leverera men inte sammanfattningen.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fretchi

#40 » 11:48:36, 27-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det har du rätt i jos. Ville bara förtydliga anledningen till att man behöver olja med zddp/zink. Alltid trevligt att veta orsakerna bakom också tänkte jag. :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Janson1 (trådstartaren)

#41 » 21:55:06, 01-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kom jag på en grej där oljan kanske var ett problem:
Runt 85 talet när man var "crossåldern" så hade min kompis en Honda XR 500 fyrtakt som var NH trimmad, den skulle gå på BelRay olja för mc fyrtakt endast, detta var noga enligt säljaren. Men vid ett oljebyte blev det Mobil´s motsvarighet, den gick några timmar sen började den skramla i ventilerna och kamen. Den blev reparerad och dom sa att det berodde på oljekvaliten, det finns ingen annan olja som funkar....
Kan detta vara sant? Var BelRay´s olja så mycket bättre?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

dc_lindberg

#42 » 07:29:13, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske.
Det var flera av medlemmarna i FMCK-Sthlm som hade problem med kammarna på sina XR500. Combi Motors mekaniker "Hajen" visade mig flera toppar med skador på kammarna. Han funderade över om det var helsyntetoljan som orsakat skadorna.
Tyvärr får vi ju som kunder inte reda på vad som finns, och inte finns, i "mack-oljan"... Både Red-Line och Omega ger dock bra innehålls info. Sedan andra hälften av 90-talet har väl också "mack-olja" bra innehållsdeklaration?

Köp 1L VW G50 75W/90.
Ta en droppe av det på pekfingret. Försök bryta oljefilmen genom att gnida tummen mot pekfingret (pincettgrepp). Gör samma test med andra oljor. Gör du det med Omega 690 80W/90 får du en bra referens på vad en oljefilm bör klara, och G50 på motsatsen...
Tror att det är den formen av olja som drabbade oss på 80-talet...
Min buss ska ha G50 i växellådan... den har 690... o kommer aldrig att få annat än 690 av mig...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

nordlander

#43 » 08:59:59, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
jos4561 skrev: .... i dag tycker jag är att man kan aldrig förutsätta att den som står bakom disken vet ett smack av det dom säger eller säljer oavsett hur säker dom låter.
man får allt läsa på läxan själv ....


Jaa, det är några riktiga blåsningar man går på innan man har förstått hur det fungerar, smulor till hela kakan kan "experter" leverera men inte sammanfattningen.



Tror aldrig jag har hittat en tråd på något forum där folk varit överens om hur oljor fungerar och ska användas. Det är så mycket egna idéer, ""jag har hört" och rena osanningar.

1 person gillar det här inlägget.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

dc_lindberg

#44 » 09:05:13, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...och sanningar från medlemmar som verkligen vet och kan... ;)
Man må sålla svaren o se vad som förefaller rimligt.

Den här tråden handlar dock inte om att vara överens, den handlar om vad vi varit med om och vad vi själva uppfattar som orsakat av det smörjmedel vi valde vid tidpunkten som ledde till "katastrofen" ;)

Vad har du själv för erfarenheter av att ha använt rätt olja men att det trots detta blivit problem/haveri Nordlander ?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#45 » 09:07:59, 02-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

dc_lindberg skrev: .... Den här tråden handlar dock inte om att vara överens, den handlar om vad vi varit med om och vad vi själva uppfattar som orsakat av det smörjmedel vi valde vid tidpunkten som ledde till "katastrofen" ;) ....


:thummar:
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se