Förlåt jag spårade i att svara på Jens fråga.
Det blir ju hörsägen... men (!) jag refererade till vem, vilka och var. Så den som vill ha mer kött på benen om gräshoppemotorer, ff.a. Honda XR, och vad som hände dem jag refererat till kan ju själva kontakta FMCK-Sthlm
Gällande G50. Inget gick sönder, men så som det "tjöt" ur min växellåda av lager och drev vid motorbromsning, och hur lätt (lika lätt som vatten) man bröt oljefilmen mellan fingrarna, så är det väl kanske ändock ok i gränslandet av rykten och hörsägen ?
Jag var -verkligen- orolig för att min VW låda skulle tvät skära - så illa lät det!
Med 690 är den helt tyst, mjukt, följsam. Med andra än G50 är den bättre men inte i närheten av 690. Hörde av annan maskinist som ännu inte kommenterat i tråden att VW lådorna på Transporter T4, manuell, var känsliga på oljenivån. 690 klättrar, det har jag aldrig sett någon annan hypoid göra - kanske den egenskapen som tystar och lugnar ned lådan samt minskar kravet på exakt oljenivå i lådan?
Tillbaka till XR-kammarna. Jo - jag har sett, känt och klämt. Vi vet inte, men vi tror och det finns en gemensam parameter - helsyntetisk olja på 80-talet.
Slick 50 ger också intressanta effekter... Slick 50 användes flitigt på 80-talet med svåra motorskador som följd... eller i vart fall pajade motorerna på löpande band till följd av ökat slitage när slick50 var "förbrukad"...