Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

101 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Janson1 (trådstartaren)

#61 » 22:41:00, 28-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är allas problem med fel oljesort över för gott tro...?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



dc_lindberg

#62 » 23:12:09, 28-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte en chans!
Lika lite som att människorna lär sig från sina misstag - fel oljesort väljs av människor... de lär sig inte av sina misstag...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

LeifAndersson

#63 » 08:30:49, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju egentligen inte med oljor att göra med det är ju närbesläktat, på 80:i talet eller om det var tidigare när det slogs på stora trumman för produkten Slick50 så testade jag de en gång! Som ung maskinist hade jag byggt en Volvo PU av en duett som jag hade som "jobbil", den förädlades vidare med en Perkins dieselmotor för körde man maskin så skulle man naturligtvis åka diesel. Det blev en frisk 4-108 som trots det revs ned till minsta skruv och totalrenoverades när det var asbilliga orginaldelar till dessa på den tiden och de var kända för att inte vara av alltför hög kvalitet. Motorn monterades och kördes in enligt konstans alla regler. När den var driftklar dök guds gåva till bilisten Slick50 upp på marknaden. På den tiden trodde man på vad som sades i reklam! Så en laddning Slick50 inköptes förövrigt den största enskilda investeringen på den renoveringen! Allt var frid och fröjd men motorn började bli märklig och det bestämdes att det skulle till ett oljebyte i förtid trots att den dyra tillsatsen då skulle gå förlorad. Med varmkörd motor så kom kanske en liter ur tråget och inget mer! :klia: Ingen förstod något och ventilkåpan lyftes, där såg för jä**igt ut! En svart smetig massa med små "öar" av något koksliknande på plan ytor. Bara ur med motorn och demontera för att undersöka vidare, i tråget var det beläggning på 1-2 cm med ett litet hål för oljesilen där det trots allt cirkulerade lita rinnande olja!
Allt plockades sönder och rengjordes i luttvätt det var det enda som bet på skiten! Mycket hade klarat sig riktigt bra men ramlagren var helt slut och vevlagren var inte bra men "körbara" veven måste slipas på ramlagerlägena. Allt på 500mil och 200 på Slick50! Motorn blev inte hopsatt då utan det köptes en fabriksny från Malte Månson som monterades i bilen som funkade bra i många år sedan.
Den Slick50 behandlade motor blev hopsatt den också med ny vevaxel och nya lager i övrigt byttes bara samtliga packningar och oljepumpen. Den funkade sedan i många år i en Transit PA som byggdes om till diesel med den motorn, men några sådana oljetillsatser har varken jag eller någon i min närmsta omgivning använt efter detta!
Kontaktade den seriöse bildelshandlare jag köpte produkten av och han kunde bara be om ursäkt och meddela att de inte sålde produkten längre. Han informerade om att det var en process på gång mot tillverkare/grossist av produkten och han tyckte jag skulle ansluta mig till den, det brydde jag mig inte om men den stackars leverantören jag köpte produkten av har ända sedan dess försökt kompensera så mycket han kan genom att lämna mer än bra priser på "riktiga" reservdelar allt sedan dess!
Före det hade man naturligtvis använt STP i slutkörda motorer, om det hade någon egentlig verkan vet jag inte men de blev i vart fall inte akut skadad av den produkten. Men även STP försvann i svallvågorna efter Slick50! :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Janson1 (trådstartaren)

#64 » 08:35:50, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif: Det fanns en fördel med Slick50, du fick och får vidare väldigt bra priser på reservdelar nu.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

LeifAndersson

#65 » 08:38:58, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Leif: Det fanns en fördel med Slick50, du fick och får vidare väldigt bra priser på reservdelar nu.


:thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dc_lindberg

#66 » 09:07:53, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm... Leif... det där tycker jag är värre än vad jag råkade ut för :(

BMW R80:
- växellåderenovering; lagren "slut" vid 10 000 mil, normal slitage tid; men... inte för -alla- lagren...
- slutväxellager slut
- ventil problem
- cylinder problem
=> ing'e mer Slick50!

Suzuki GS 850 G:
- gillade den skarpt!... trassel med växellåda och kardan...
- 6kg komp i motorn 1996... sålde den 1998... står i Eskilstuna sedan dess och har inte tagits i bruk igen...
MEN! Slick50 fungerade!
*
Bild
Verkstaden felcentrerade lagret med 1mm (!)... Med Slick50 höll lagren 200 mil, utan höll de 100 mil.
*
Bild


Tror jag hade i VW transportern från 1977 osså... en topp sprack (tror jag) vilket anses "egenskap" på dem, men kompet sjönk dramatiskt kändes det som...

Fick prova Omegas oljor 1994 - Vd Göran Westerhagen(?) visste vad han gjorde när han "sponsrade" en liten europa tur (fick köpa oljor då till mycket förmånligt pris - för att prova, och för att han ville "bevisa" vad oljorna gick för);
- sedan dess => Omega smörjmedel med få undantag ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#67 » 09:18:46, 29-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara hålla med Leif: Guds gåva till de rättroende kan man säja å de var sällsynt med att någon yppade sitt misstag men har man sett hur det såg ut efter en sån "renovering" så satte man kaffet i vrångstrupen :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Janson1 (trådstartaren)

#68 » 12:06:17, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga nya oljerelaterade haverier på gång som någon vill skriva om?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#69 » 12:31:45, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja, kanske inte haveri, men problem. Jag köpte ett skogsvrak till traktor. Ja, egentligen ett åkervrak, men träden hade växt upp så vi var tvungna att ta till motorsågen för att få fram den. [Traktorer] Projekt: IH 844
Efter att ha fått hem maskinen, hetvattentvättat och fått lös motorn så skulle den startas. Konstaterade att det var för lite olja i hydrauliken. Traktorn har egen hydraultank och en dubbelpump där ena sköter orbitolstyrningen och den andra hydrauliken. Jag fyllde på ungefär lagom med hydraulolja (Tellus 32), men när jag startar traktorn så "kokar oljan över". Massor med små bubblor och volymen ökar enormt, lite som när mjölk kokar över.
Jag har fått förklaringen att det kan ske när man blandar hydraulolja med motorolja.
Tyvärr så har jag inte haft tid att fortsätta med det projektet, så traktorn står fortfarande i verkstaden med fel olja i hydrauliken och något vajsing med växellådan. :sad: Men någon gång, när jag får tid, ja då ska jag fortsätta med den! :mrgreen: Men det blir nog inte det här seklet. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bengt Erik Eriksson

#70 » 12:54:43, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

De synptomen skulle jag nog ta för att vara en rtppt sugsil i tanken så pumpen suger luft genom axeltätningen). Men då ska det finnas en sån också. Lycka till med den..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Stridis2

#71 » 23:19:16, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:De synptomen skulle jag nog ta för att vara en rtppt sugsil i tanken så pumpen suger luft genom axeltätningen). Men då ska det finnas en sån också. Lycka till med den..

Det ska jag försöka komma ihåg när jag får tid att riva i den traktorn igen. Tackar för tipset. :buga:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

qqq

#72 » 23:28:24, 18-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

STP ja... de hade mycket reklam på 70-talet. Men finns de kvar idag ?
Har inte sett deras logo på evigheter.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

ÅÄÖ

#73 » 11:02:23, 19-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog bara leta sig längre in på macken, förbi torkarbladen...
http://www.stp.eu/se/products
Olika varianter av 'förorenad' fotogen verkar vara huvudtemat idag. (=bränsletillsatser)
ÅÄÖ
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:56:50, 01-04-2015
Ort: Mitten
Sverige

Exs

#74 » 04:18:52, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet sidospår angående det här med oljor...

Hur många av er köper olja på fat? Filtrerar ni den nya oljan när ni pumpar den ur fatet och in i maskinen?
Det är nämligen så att när man tillverkar själva oljefaten så tvättar man dem inte, utan de fylls med olja direkt vilket gör att den nya oljan blir smutsig. Kommer inte ihåg mängden nu med har hört ett värde på partikelmängden i ofiltrerad fatolja och den är hög, och man kan även se med blotta ögat att sista litern i ett nästan tomt oljefat är skitig/"glittrar".

Olja på dunk däremot filtreras tydligen när den hälls i dunken, så den ska vara ren.

Detta påståendet är inte taget ur luften heller för oljeleverantörerna vi har på jobbet har själva sagt att det är så. Vi ska även köpa in en partikelhaltsmätare till jobbet i början på nästa år så kommer jag ihåg ska jag försöka presentera lite siffror på det här vid tillfälle :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

cekstam

#75 » 07:52:45, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:... Jag fyllde på ungefär lagom med hydraulolja (Tellus 32), men när jag startar traktorn så "kokar oljan över". Massor med små bubblor och volymen ökar enormt, lite som när mjölk kokar över.
Jag har fått förklaringen att det kan ske när man blandar hydraulolja med motorolja. ...


Jag bytte olja i hydraulsystemet på hyveln för ett tag sen, från 46-olja till motorolja och jag har inte haft några problem med skummning alls så jag skulle nog också kolla om det drar tjuvluft någonstans.

-ekstam
perl -e'foreach (qw(5A 47 56 30 49 48 5A 68 63 69 42 70 62 6E 52 6C 49 47 78 70 64 47 55 67 5A 48 56 72 64 47 6C 6E 64 43 42 68 64 48 51 67 61 47 6C 30 64 47 45 67 61 47 6C 30 49 44 6F 70 43 67 3D 3D)) { print chr (hex $_); }'
Användarvisningsbild
cekstam
Serverexpert
Serverexpert
 
Blev medlem: 22:22:31, 25-05-2008
Ort: Strängnäs
Sverige
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Laser-grader 106


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se