Har ju egentligen inte med oljor att göra med det är ju närbesläktat, på 80:i talet eller om det var tidigare när det slogs på stora trumman för produkten Slick50 så testade jag de en gång! Som ung maskinist hade jag byggt en Volvo PU av en duett som jag hade som "jobbil", den förädlades vidare med en Perkins dieselmotor för körde man maskin så skulle man naturligtvis åka diesel. Det blev en frisk 4-108 som trots det revs ned till minsta
skruv och totalrenoverades när det var asbilliga orginaldelar till dessa på den tiden och de var kända för att inte vara av alltför hög kvalitet. Motorn monterades och kördes in enligt konstans alla
regler. När den var driftklar dök guds gåva till bilisten Slick50 upp på marknaden. På den tiden trodde man på vad som sades i reklam! Så en laddning Slick50 inköptes förövrigt den största enskilda investeringen på den renoveringen! Allt var frid och fröjd men motorn började bli märklig och det bestämdes att det skulle till ett oljebyte i förtid trots att den dyra tillsatsen då skulle gå förlorad. Med varmkörd motor så kom kanske en liter ur tråget och inget mer!
Ingen förstod något och ventilkåpan lyftes, där såg för jä**igt ut! En
svart smetig massa med små "öar" av något koksliknande på plan ytor. Bara ur med motorn och demontera för att undersöka vidare, i tråget var det beläggning på 1-2 cm med ett litet hål för oljesilen där det trots allt cirkulerade lita rinnande
olja!
Allt plockades sönder och rengjordes i luttvätt det var det enda som bet på skiten! Mycket hade klarat sig riktigt bra men ramlagren var helt slut och vevlagren var inte bra men "körbara" veven måste slipas på ramlagerlägena. Allt på 500mil och 200 på Slick50! Motorn blev inte hopsatt då utan det köptes en fabriksny från Malte Månson som monterades i bilen som funkade bra i många år sedan.
Den Slick50 behandlade motor blev hopsatt den också med ny
vevaxel och nya lager i övrigt byttes bara samtliga packningar och oljepumpen. Den funkade sedan i många år i en Transit PA som byggdes om till diesel med den motorn, men några sådana oljetillsatser har varken jag eller någon i min närmsta omgivning använt efter detta!
Kontaktade den seriöse bildelshandlare jag köpte produkten av och han kunde bara be om ursäkt och meddela att de inte sålde produkten längre. Han informerade om att det var en process på gång mot tillverkare/grossist av produkten och han tyckte jag skulle ansluta mig till den, det brydde jag mig inte om men den stackars leverantören jag köpte produkten av har ända sedan dess försökt kompensera så mycket han kan genom att lämna mer än bra priser på "riktiga" reservdelar allt sedan dess!
Före det hade man naturligtvis använt STP i slutkörda motorer, om det hade någon egentlig verkan vet jag inte men de blev i vart fall inte akut skadad av den produkten. Men även STP försvann i svallvågorna efter Slick50!