Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

101 inlägg • Sida 6 av 7
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Stridis2

#76 » 09:43:59, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ekstam skrev:
Stridis2 skrev:... Jag fyllde på ungefär lagom med hydraulolja (Tellus 32), men när jag startar traktorn så "kokar oljan över". Massor med små bubblor och volymen ökar enormt, lite som när mjölk kokar över.
Jag har fått förklaringen att det kan ske när man blandar hydraulolja med motorolja. ...


Jag bytte olja i hydraulsystemet på hyveln för ett tag sen, från 46-olja till motorolja och jag har inte haft några problem med skummning alls så jag skulle nog också kolla om det drar tjuvluft någonstans.

-ekstam

Jag ska kolla på det när jag väl får tid att titta på den traktorn igen. Tyvärr så har det projektet stått still i tre år, och det lär inte bli tid på minst ett halvår, troligen mer. :sad: Det enda positiva är att den står inomhus, så den förfaller inte så mycket. :???:

Exs skrev:Ett litet sidospår angående det här med oljor...

Hur många av er köper olja på fat? Filtrerar ni den nya oljan när ni pumpar den ur fatet och in i maskinen?
Det är nämligen så att när man tillverkar själva oljefaten så tvättar man dem inte, utan de fylls med olja direkt vilket gör att den nya oljan blir smutsig. Kommer inte ihåg mängden nu med har hört ett värde på partikelmängden i ofiltrerad fatolja och den är hög, och man kan även se med blotta ögat att sista litern i ett nästan tomt oljefat är skitig/"glittrar".

Olja på dunk däremot filtreras tydligen när den hälls i dunken, så den ska vara ren.

Detta påståendet är inte taget ur luften heller för oljeleverantörerna vi har på jobbet har själva sagt att det är så. Vi ska även köpa in en partikelhaltsmätare till jobbet i början på nästa år så kommer jag ihåg ska jag försöka presentera lite siffror på det här vid tillfälle :thumme:

Ett mycket bra tips. Jag har ett fat olja som ska i grävmaskinen i vinter, men det får nog bli ett filterbygge mellan pump och maskin. En fråga, är ett vanligt motoroljefilter tillräckligt fint för detta? Jag har för mig att vi använder filter på jobbet som tar partiklar som är tre my stora när vi fyller olja från fat.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Bengt Erik Eriksson

#77 » 10:00:30, 20-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog är det klokt att låta ett fat stå ett par dagar innan man tar av det och sedan ge sjutton i sista litern.. ett bra knep är att pumpa in oljan i systemet genom returoljefiltret.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Janson1 (trådstartaren)

#78 » 19:05:07, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dax igen... Inga oljeproblem men jag får väl dela med mig hur jag gör med olika oljor. Jag brukar köpa ett fat olja per gång (208 liter) och sen kör jag det till nästan allt. Jag har det inte till flygetiet, inte till pryttlar som kräver EP-tillsats, men till allt annat, bilarna, traktorerna, både motor och hydrauliken, grävmaskinerna, motorsågarna, gräsklipparna, ja alla motorer och dess växellåder mm. Däremot skall det vara ATF, EP eller GL-5 olja då blir jag tvungen att inhandla den. Jag har fuskat och tagit handel 46 till min "stora" grävare då det var det från början.
Oljan jag köpte denna gång är i viskositeten 15W40 och har dom normala bokstäverna som gäller...
Hur gör ni andra?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

kimmen

#79 » 19:47:07, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olja som koksar i bilmotorer är ett stort problem. kokset sätter igen vacuumslangar, ventiler, nipplar, spjällhus, igensatta turboaggregat som lägger rökridå över vägen, sedan kommer motorstörningarna som på posten, motorlampan tänds
Och sedan är karusellen i gång att börja byta delar som man tror det är fel på

Lyft på oljepåfyllningslocket, är det ett kokslager på insidan av locket har man fel olja
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Volvot24

#80 » 20:09:34, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitten av sjuttiotalet. Avverkade ett antal V4 - or. Inte p g a av maskinfel, utan av att jag hälsade på i skogen.

Den tidens rätta olja för lite hårdare asfaltgnuggande mm hette Castrol GTX. Alla mina bilar hade tidigare gått på vanlig, troligtvis, standard mineralolja.

Nåväl, det som hände efter några timmars gång, var alltid att en rökridå spreds över vägen, se man gått över till den bästa oljan.
Det som hände var att samtliga tätningar av gummi, ramlade dän. Stenhårda och spröda.

Så jag fixade ett verktyg. Med detta gick det snabbt o enkelt att plocka bort de gamla och sätta dit nya. Tryckte upp ventilerna med tryckluft i cylindrarna.
Var det väl bytt, så klarade sig tätningarna bilen ut.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

maggen

#81 » 20:13:06, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Olja som koksar i bilmotorer är ett stort problem. kokset sätter igen vacuumslangar, ventiler, nipplar, spjällhus, igensatta turboaggregat som lägger rökridå över vägen, sedan kommer motorstörningarna som på posten, motorlampan tänds
Och sedan är karusellen i gång att börja byta delar som man tror det är fel på

Lyft på oljepåfyllningslocket, är det ett kokslager på insidan av locket har man fel olja

Kan även va för långt mellan bytena.
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#82 » 20:23:11, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Dax igen... Inga oljeproblem men jag får väl dela med mig hur jag gör med olika oljor. Jag brukar köpa ett fat olja per gång (208 liter) och sen kör jag det till nästan allt. Jag har det inte till flygetiet, inte till pryttlar som kräver EP-tillsats, men till allt annat, bilarna, traktorerna, både motor och hydrauliken, grävmaskinerna, motorsågarna, gräsklipparna, ja alla motorer och dess växellåder mm. Däremot skall det vara ATF, EP eller GL-5 olja då blir jag tvungen att inhandla den. Jag har fuskat och tagit handel 46 till min "stora" grävare då det var det från början.
Oljan jag köpte denna gång är i viskositeten 15W40 och har dom normala bokstäverna som gäller...
Hur gör ni andra?


Använda motorolja i en modern maskin där det rekommenderas hydraulolja kan bli väldigt dyrt. Och hur gör du när du genomför själva bytet, plockar du sönder hela maskinen och tömmer all hydraulolja för att undvika blandade oljor?
I moderna högpresterande hydraulsystem finns inget utrymme för egna oljeval! Och absolut inget man ska rekommendera andra. Med sin egen maskin gör man som man vill, men sprid det inte som en rekommendation!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kimmen

#83 » 20:24:41, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

maggen skrev:
kimmen skrev:Olja som koksar i bilmotorer är ett stort problem. kokset sätter igen vacuumslangar, ventiler, nipplar, spjällhus, igensatta turboaggregat som lägger rökridå över vägen, sedan kommer motorstörningarna som på posten, motorlampan tänds
Och sedan är karusellen i gång att börja byta delar som man tror det är fel på

Lyft på oljepåfyllningslocket, är det ett kokslager på insidan av locket har man fel olja

Kan även va för långt mellan bytena.


Nej, den oljegeggan brukar man kunna torka/tvätta bort, kokset får man skrapa bort
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Volvot24

#84 » 20:32:50, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gamla Yanmarn, en YSB12 går fint på grön villaolja. Det gjorde Passaten också.

Värre var det med värmaren, en Eberspächer D2 sittande i båten. Glödnätet gnäggade igen, gång på gång. Typ Lütsens dimma över hemmamatchen. Så nu kör jag endast på båtmackdiesel, utan RME o annan skit.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

EE

#85 » 20:41:27, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående olja i fat. Jag skulle inte ha något emot att få köpa olja till bättre pris så därför brukar jag ha granskat priserna innan jag handlar. Det har aldrig varit speciellt attraktivt i pris med olja i fat de gånger jag handlat, ofta brukar man kunna få motsvarande pris för 10 st tjugor med samma olja. Mycket smidigare med dunk dessutom!
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Janson1 (trådstartaren)

#86 » 21:11:56, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det behövs väl ett förtydligande, jag rekommenderar inga här på maskinisten att göra som jag gör utan det är min alldeles egen idé om oljor. Den näst senaste var Dextan som vart isär och rengjord, reparerad och urtorkad, den fick dom första 20-30 litrarna av fatet. Jag tror det är så om man vet när det är kritiskt eller ej så blir det inga problem... Nu skall tilläggas att jag har ju bara råd med äldre maskiner, från 60 talet och som nyast 2004 (bilen) Dom gamla maskiner som jag har är tillverkade för längesen då oljorna inte hade så höga bokstäver, jag tror t.o.m. att det var olika oljor för diesel och bensin.
När/om jag får råd med nåt nyare så kommer jag att läsa på vilken oljesort som rekommenderas, och det kommer att hända nån gång om man får leva.
Till dig Leif A: Har du några bra exempel från ditt jobb där det sket sig pga fel olja, det skall gå att härröra till, tex. "om inte kunden tog sin skitolja som inte var gjord för detta så hade det aldrig hänt" osv. Skriv gärna vad som hände och varför.
Detta gäller givetvis alla andra också som känner sig manade.
Tyvärr har jag inte så mycket mera oljerelaterade problem än det jag redan delat med mig men jag tänker vidare på detta, dyker det upp nåt så lovar jag skriva om det.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#87 » 21:22:20, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:
Janson1 skrev:Dax igen... Inga oljeproblem men jag får väl dela med mig hur jag gör med olika oljor. Jag brukar köpa ett fat olja per gång (208 liter) och sen kör jag det till nästan allt. Jag har det inte till flygetiet, inte till pryttlar som kräver EP-tillsats, men till allt annat, bilarna, traktorerna, både motor och hydrauliken, grävmaskinerna, motorsågarna, gräsklipparna, ja alla motorer och dess växellåder mm. Däremot skall det vara ATF, EP eller GL-5 olja då blir jag tvungen att inhandla den. Jag har fuskat och tagit handel 46 till min "stora" grävare då det var det från början.
Oljan jag köpte denna gång är i viskositeten 15W40 och har dom normala bokstäverna som gäller...
Hur gör ni andra?


Använda motorolja i en modern maskin där det rekommenderas hydraulolja kan bli väldigt dyrt. Och hur gör du när du genomför själva bytet, plockar du sönder hela maskinen och tömmer all hydraulolja för att undvika blandade oljor?
I moderna högpresterande hydraulsystem finns inget utrymme för egna oljeval! Och absolut inget man ska rekommendera andra. Med sin egen maskin gör man som man vill, men sprid det inte som en rekommendation!

Angående att använda fel olja i högpresterande maskiner. Jag känner till ett företag som bland annat har hydraliska stansmaskiner för plåtbearbetning. Tillverkaren rekommenderade bl.a. Mobil hydraulolja av 46-typ till dessa. Företaget hade all olja från Shell, så man använde en Shell Tellus 46. Denna hade exakt samma specifikationer som Mobiloljan. Massor med problem och driftsstörningar trots många oljebyten. Efter flera år så köpte man in Mobil-olja och problemen försvann.
Sensmoral i ovanstående historia är att jag skulle inte våga använda fel olja om det kan innebära dyra problem för mig, framför allt inte om det är mer komplicerade manskiner än en gammal traktor.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Janson1 (trådstartaren)

#88 » 22:58:21, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2: detta måste väl vara ett unikt fel när samma olja fast olika märken gör så stor skillnad att det funkar/funkar inte. Vet du mer exakt hur felen yttrade sig och om nåt gick sönder mm?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Stridis2

#89 » 23:19:48, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Stridis2: detta måste väl vara ett unikt fel när samma olja fast olika märken gör så stor skillnad att det funkar/funkar inte. Vet du mer exakt hur felen yttrade sig och om nåt gick sönder mm?

Det var ganska länge sedan jag hörde historierna. Jag vet de hade flera pumphaverier, men detta kan ha berott på ett dåligt filter. Däremot har jag för mig att hydrauliken "hängde" sig. Jag har för mig de också fick byta en del ventiler och stanshuvud, men det är som sagt ganska många år sedan och inget jag arbetade med själv.
Men en sak är jag helt säker på, och det är att det fortfarande idag körs med Mobil-olja i de maskinerna. :mrgreen:
Om jag kommer ihåg det så ska jag fråga nästa gång jag träffar någon som var med om problematiken, men risken är att det dröjer.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#90 » 23:46:43, 10-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del miljö-hydraulikoljor kunde becka ihop og få ventiler att hänga sig om man körde för länge utan att byta, har bevittnat det själv. Det stämmer lite med det du hörde.
Att två mineral-hydraulikoljor med samma spec skulle vara så olika låter däremot osannolikt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se