ekstam skrev:Stridis2 skrev:... Jag fyllde på ungefär lagom med hydraulolja (Tellus 32), men när jag startar traktorn så "kokar oljan över". Massor med små bubblor och volymen ökar enormt, lite som när mjölk kokar över.
Jag har fått förklaringen att det kan ske när man blandar hydraulolja med motorolja. ...
Jag bytte olja i hydraulsystemet på hyveln för ett tag sen, från 46-olja till motorolja och jag har inte haft några problem med skummning alls så jag skulle nog också kolla om det drar tjuvluft någonstans.
-ekstam
Jag ska kolla på det när jag väl får tid att titta på den traktorn igen. Tyvärr så har det projektet stått still i tre år, och det lär inte bli tid på minst ett halvår, troligen mer. Det enda positiva är att den står inomhus, så den förfaller inte så mycket.
Exs skrev:Ett litet sidospår angående det här med oljor...
Hur många av er köper olja på fat? Filtrerar ni den nya oljan när ni pumpar den ur fatet och in i maskinen?
Det är nämligen så att när man tillverkar själva oljefaten så tvättar man dem inte, utan de fylls med olja direkt vilket gör att den nya oljan blir smutsig. Kommer inte ihåg mängden nu med har hört ett värde på partikelmängden i ofiltrerad fatolja och den är hög, och man kan även se med blotta ögat att sista litern i ett nästan tomt oljefat är skitig/"glittrar".
Olja på dunk däremot filtreras tydligen när den hälls i dunken, så den ska vara ren.
Detta påståendet är inte taget ur luften heller för oljeleverantörerna vi har på jobbet har själva sagt att det är så. Vi ska även köpa in en partikelhaltsmätare till jobbet i början på nästa år så kommer jag ihåg ska jag försöka presentera lite siffror på det här vid tillfälle
Ett mycket bra tips. Jag har ett fat olja som ska i grävmaskinen i vinter, men det får nog bli ett filterbygge mellan pump och maskin. En fråga, är ett vanligt motoroljefilter tillräckligt fint för detta? Jag har för mig att vi använder filter på jobbet som tar partiklar som är tre my stora när vi fyller olja från fat.