Sida 1 av 7

När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 08:44:16, 23-03-2015
av Janson1
Hej alla maskinister. På denna tråd får vi bara skriva om vi har haft verkliga problem med fel sorts olja, fel kvalitet, blandat två allergiska oljor mm som i sin tur har förorsakat haveri eller nåt sånt
Anledningen till tråden är att man hör och läser väldigt mycket, om man blandar så... om man köper sin skitolja där så får man skylla sig själv osv.
Alla som gjort detta och det har skitit sig är välkomna att dela med sig så andra inte gör samma misstag.
Mitt bidrag: Mitt plan skall ha AeroShell 15W50 olja, så hände det att den var slut en dag så jag tog 5W50 olja av en bra kvalite. Efter ca 5 timmar så fick jag tändstörningar och det var mycket skit på stiften som det brukar vara så jag gjorde rent dom men fick tillbaka tändstörningarna efter ett par timmar utan att stiften var speciellt skitna. Nu var det 50 tim service och jag bytte olja då till rätt och fenomenet försvann nästan omgående...
Jag tror det berodde på att biloljan inte är askfri när den brinner upp i cylindern, flygmotorer drar en del olja, uppåt 0,3 liter/timma är inte ovanligt och lämnar oljan skit efter sig så stör det förbränningen, så jag tar aldrig bilolja till flygmotorer mer.
Jens

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 10:07:18, 23-03-2015
av dc_lindberg
HYPOID
Helsyntetisk hypoid, på 80-90:talen, i avatarmoppens drivlina ledde till akuta växellåderenoveringar...
Dito slutväxeln...

Därefter Omega 690 80W/90 GL7. Sedan dess håller lagren enligt gängse erfarenhet. Växellåda, ca 10 000mil och slutväxel okänt antal mil (dvs kanske 30 000 eller nått sånt) med ett undantag...
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... %C3%A4kare


2-TAKT
OK 2-taktsolja i en Kina vattenpump... högvarvig... den skar...

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 13:05:18, 23-03-2015
av kent sjöblom
Här blev det riktigt fel, exploderande lokmotorer,en länk: https://lagen.nu/dom/nja/2001s309

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 13:18:35, 23-03-2015
av dc_lindberg
Sidor har en förmåga att försvinna på nätet
Här är texten till referensen ovan:

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 22:50:44, 23-03-2015
av Ivar Risslén
dc_lindberg skrev:HYPOID
Helsyntetisk hypoid, på 80-90:talen, i avatarmoppens drivlina ledde till akuta växellåderenoveringar...
Dito slutväxeln...

Därefter Omega 690 80W/90 GL7. Sedan dess håller lagren enligt gängse erfarenhet. Växellåda, ca 10 000mil och slutväxel okänt antal mil (dvs kanske 30 000 eller nått sånt) med ett undantag...
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... %C3%A4kare


2-TAKT
OK 2-taktsolja i en Kina vattenpump... högvarvig... den skar...


Berätta mer om vad som hände i lådan. Jag provade samma typ av olja i min BMW R100RS och där gick en kulhållare sönder i ett lager på utgående axel. Den var ihop nitad med mässingnit.

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 23:20:00, 23-03-2015
av Janson1
Ivar: hade niten vitrat upp pga aggressiv olja?

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 23:21:21, 23-03-2015
av Janson1
DC: ang tvåtaktaren som skar, hur konstaterades det?
jens

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 07:54:40, 24-03-2015
av Ivar Risslén
jens berglund skrev:Ivar: hade niten vitrat upp pga aggressiv olja?


Det är den enda orsaken som jag kan tänka mig men nog kan det ha berott på någon annan sak också. När man har hört att hypoidolja kan vara aggressivt mot vissa metaller så kan man fort misstänka att det är ett samband. De övriga lagren i lådan har stålnitar i kulhållarna och även det nya lagret som jag monterade. Växellådan sitter på en BMW R100RS -77 så den var tillverkad -76 . Det var det inre lagret på den utgående axeln.

Det är därför som jag är intresserad vad det blev för fel på DC Lindberg´s växellåda när han hällde i hypoidolja.

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 10:00:21, 24-03-2015
av dc_lindberg
2-taktarn.
Nöp under arbete. Bara fyllt på tanken. Gick bra fram till den tankningen. Det som skiljde var 2-taktsoljan. När jag kontrollerade visade det sig att OK -inte- var för högvarviga motorer...
Pumpen står någonstans i en låda sedan dess o väntar på att jag skall lyckas få loss motorn. 20 år sedan olyckan inträffade.
Köpes på Överskott i Solna kring 1990.

BMWn.
Ingen annan påstår sig ha varit med om det jag råkat ut för, och nu Ivar.
Händer inte. Kan inte ske. Lik för b... skedde det!
Likande problem med Suzuki 850GN.
Inget vettigt svar, men min tro (ja ja - man tror i kyrkan, ber i mosken och osv) är att egenskapen hos dåtida helsyntet är skurken. Testen man gjorde långt in på 90-talet var att doppa en plåtbit i helsyntet och en annan plåtbit i mineral. Häng dem på tork (som man hänger tvätt på tork). Vänta. Inom 3 dygn var plåten doppad i syntet "ren från olja"... den doppad i mineral var kladdig i dagar/veckor...

Teorin är alltså att oljefilmen försvinner och om man kör för sällan så blir varje start en osmord kallstart.

Så hur ända in i... kunde då lagern i 2-3 BMW lådor och Suzukin gå ned sig -så- fort???
BMW's lager är enbart delvis i olja, stänksmörjning, så det kan jag köpa, men är vevaxelns position lika i Suzukin?...

Kontrafråga - men motorn på BMWn då?
...den fick aldrig helsyntetisk olja... ;)

2-taktspumpen finns det fortfarande möjligheter att få bilder på, de renoverade bumselådorna saknas bilder på skadorna på å delarna är skrotade sedan kring 20 år. Suzkin står i Eskilstuna hos en som köpte den av den jag sålde den till - allt 1998... o är inte inreggad än... så där kanske det finns chans att få bilder (om jag skulle idas eller köpa tillbaka den).

OBS! Bumselådorns fick inte, får inte, ha högre GL än 4... bronsen... helsyntet är GL5... Omega 690 är GL o ska enligt tillverkaren inte ha negativ inverkan på brons även om man avråder från att använda 690 i låda med brons. 690 är den enda olja som får vara i mina lådor sedan 1994 i den mån detta är möjligt att åstadkomma.

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 11:42:10, 24-03-2015
av ac tc
Herregud..ok får skulden nu för en vatten pump som skar för 20 år sen köp på överskottsbolaget 1990...
Olja av typen GL5 kan vara aggresiv mot "gula" metaller, det är ep tilsatserna som i högre koncentrationer
och lite fukt som alltid finns som ställer till det. Det finns oljor som är både GL4 och GL5 samtidigt.
Det finns sällan anledning att slå i GL5 i en växel avsedd för GL4, oljorna är avsedda för olika användning helt enkelt.

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 12:14:02, 24-03-2015
av dc_lindberg
När OK ändrade soppan från blyad till annat skar motorer på löpande band.
OK hade inte 2-taktsolja för högvarviga motorer på den tiden...

Suzukin hade fått Castrol 5W/40... den mådde bäst på Quaker State 20W/50 - vilket var det den fick ända fram till jag sålde den.
Omega hade inte moped-våtkopplingsolja på den tiden. Hondan, CX500C, som finns en tråd om här på maskinisten, har Omega 15W40 - å mår riktigt gott av den :)

Det viktigaste är dock alltid att byta i tid, gärna innan normal servicegräns.
Saabs växellådor havererade i Sverige, men de höll i Finland. Skillnad - finnarna halverade serviceintervallen. Bumsarna står det 1000mil i serviceboken, men... slutväxeln kräver var 500:e och växellådan gillar inte längre intervall än 800. Motorn klarar 400-500 med "standard" olja, men klarar lätt 2000 med Omega 757 20W/50 (kört 4000 en gång, men det -var- för långt av andra skäl), men man bör inte köra längre än 1500. Växellådan klarar lätt 4000 med 690, men man bör inte köra längre än 1800 (metallen som släpper från lagren...) och slutväxeln "filled for Life" med 690, men man -bör-. byta var 500:e pga metall från lager och drev.

Jo. Pumpen skar pga att 2-takts oljan som OK sålde inte klarade av varvtal och tempratur. Bevisa ? Omöjligt i efterhand, men ser du till alla motorhaverier på den tiden så tala de i sig ett tydligt språk ;)
Arg på OK ?
Nop.
Ägaransvar! På burkarna står koderna för vad oljan tål - det är bara att läsa innantill, och de koder som gäller för högvarviga motorer stog inte på OK's burka/flaskor. "Skyll sig själv!" Tråden är dock - "När fel oljesort blev ett problem på riktigt." och det blev det!

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 12:19:35, 24-03-2015
av Bengt Erik Eriksson
Hm farasan köpte ett helfat OK bensinmotorolja på 80 talet API SE tror jag det var. Vad det var för fel på den vet jag ju inte men brorsan var den som hade mesta använding av den och han körde ner två B21-23 motorer på den innan han gav upp fatet...

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 13:04:04, 24-03-2015
av Janson1
Agrol hade en olja som motorerna, inte skar men slets ner mycket fortare. Detta tror jag dom erkände och dom ersatte böndernas reparationer. Jag var liten på den tiden och har bara hört det, är det någon här som kan verifiera detta? Och, vem gjorde Agrols olja på den tiden?
Jens

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 13:07:25, 24-03-2015
av Janson1
Det här med 2 taktsolja och den nyligen lanserade blyfria bensinen gav en del problem med tvåtaktsflyget, det berodde på att oljan inte blandade sig längre med ny bensintyp. Så DC, det är nog detta du kan ha råkat ut för...

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 13:11:44, 24-03-2015
av LeifAndersson
OK hade knas med oljor en tid, och de tillverkar också oljor åt Agrol, så det kan ha varit då. Blev ett gigantiskt försäkringsärende när OK erkände fadäsen och tog sitt ansvar. :thumme: