Sida 4 av 7

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 10:22:49, 02-04-2015
av dc_lindberg
Förlåt jag spårade i att svara på Jens fråga.
Det blir ju hörsägen... men (!) jag refererade till vem, vilka och var. Så den som vill ha mer kött på benen om gräshoppemotorer, ff.a. Honda XR, och vad som hände dem jag refererat till kan ju själva kontakta FMCK-Sthlm ;)

Gällande G50. Inget gick sönder, men så som det "tjöt" ur min växellåda av lager och drev vid motorbromsning, och hur lätt (lika lätt som vatten) man bröt oljefilmen mellan fingrarna, så är det väl kanske ändock ok i gränslandet av rykten och hörsägen ?
Jag var -verkligen- orolig för att min VW låda skulle tvät skära - så illa lät det!
Med 690 är den helt tyst, mjukt, följsam. Med andra än G50 är den bättre men inte i närheten av 690. Hörde av annan maskinist som ännu inte kommenterat i tråden att VW lådorna på Transporter T4, manuell, var känsliga på oljenivån. 690 klättrar, det har jag aldrig sett någon annan hypoid göra - kanske den egenskapen som tystar och lugnar ned lådan samt minskar kravet på exakt oljenivå i lådan?

Tillbaka till XR-kammarna. Jo - jag har sett, känt och klämt. Vi vet inte, men vi tror och det finns en gemensam parameter - helsyntetisk olja på 80-talet.
Slick 50 ger också intressanta effekter... ;) Slick 50 användes flitigt på 80-talet med svåra motorskador som följd... eller i vart fall pajade motorerna på löpande band till följd av ökat slitage när slick50 var "förbrukad"...

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 13:43:20, 02-04-2015
av Ivar Risslén
Det har nämnts två fabrikat som jag hade i motorn på min BMW när den skar. Det var Bel-Ray mc-olja och den hade fått sig en omgång Slick 50. När man tittade på specen på oljan i Slick 50 så var det inga höga krav, det var samma som på 70-tals olja. När jag bytte till Bel-Ray mc-olja så började problemen. Tomgången ville försvinna när jag hade kört några mil på landsväg men den åter kom när man hade kört lite i samhället. När jag hade kört några hundra mil på den oljan så ville den helt plötsligt inte gå igång en morgon utan vi fick springa igång den. Efter ungefär 50 mil till så började motorn att knacka. I cykeln som jag köpte efter åt, samma märke och modell men lite nyare så har jag bara kört på olika syntetoljor och är helt nöjd med de.

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 13:58:54, 02-04-2015
av 63an
Ivar Risslén skrev: När jag hade kört några hundra mil på den oljan så ville den helt plötsligt inte gå igång en morgon utan( vi fick springa igång den. Efter ungefär 50 mil till )så började motorn att knacka. I cykeln som jag köpte efter åt, samma märke och modell men lite nyare så har jag bara kört på olika syntetoljor och är helt nöjd med de.



Int sprang du fäll 50 mil??? :insomnia:

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 14:14:54, 02-04-2015
av Ivar Risslén
63an skrev:
Ivar Risslén skrev: När jag hade kört några hundra mil på den oljan så ville den helt plötsligt inte gå igång en morgon utan( vi fick springa igång den. Efter ungefär 50 mil till )så började motorn att knacka. I cykeln som jag köpte efter åt, samma märke och modell men lite nyare så har jag bara kört på olika syntetoljor och är helt nöjd med de.



Int sprang du fäll 50 mil??? :insomnia:


Jag har kompisar med bra kondis. :lmao: Nä så långt behövde de inte springa, utan den starta snällt efter bara några meter. Precis som om det var för lite ström i batteriet. Sedan startade den snällt resten av dagen. Morgonen efter när jag var ute på Vega så ville oljetryckslampan lysa ovanligt länge men den slocknade efter några sekunder och cykeln gick fint till jag nästan var hemma då den började att knacka.

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 19:12:39, 02-04-2015
av Bengt Erik Eriksson
Hmm nu blir jag nyfiken. Slick 50. Vad menas med " när skyddet tar slut" ? Om man bara behandlar en omgång olja och inte fortsätter vid nästa oljebyte. Är man i farozonen då? Eller menas det att man slarvat med oljenivån och kört torrt? (vilket någon säljare sa att det gick. Han hade spräckt en växellåda under tävling men kunde fullfölja trots torr låda tack vare slick50 behandling ) Duktiga säljare snackar mycket sk#t...

Och VAD är det för hokuspokus i den smörjan? Att basen är simpel har jag haft på känn. Är det zink?

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 19:58:38, 02-04-2015
av BM 4 ever
Teflon ?

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 20:01:11, 02-04-2015
av fretchi

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 20:08:34, 02-04-2015
av Janson1
Teflon finns i en del motoroljor från början.., om man har en envägskoppling, frihjul, sprugclutch så är de inte rekommenderat med olja som innehåller teflon, den kan t.o.m. smitta en motor så det blir näst intill hopplöst att bli av med problemet...
Så, teflon funkar!

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 20:14:07, 02-04-2015
av nordlander
dc_lindberg skrev:...och sanningar från medlemmar som verkligen vet och kan... ;)
Man må sålla svaren o se vad som förefaller rimligt.

Den här tråden handlar dock inte om att vara överens, den handlar om vad vi varit med om och vad vi själva uppfattar som orsakat av det smörjmedel vi valde vid tidpunkten som ledde till "katastrofen" ;)

Vad har du själv för erfarenheter av att ha använt rätt olja men att det trots detta blivit problem/haveri Nordlander ?


Tror oftast det beror på att motorn är dåligt servad sen tidigare och är full av avlagringar och skit. När man sen ska vara duktig och byta olja för första gången på 5000 mil så löser man upp en massa skit som täpper igen oljekanaler och ventillyftare. Då börjar antingen motorn låta illa eller skär. Eller så börjar den läka i packboxar för att smutsen var det enda som tätade.

Sen skyller man på oljan för det var det sista man gjorde.

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 20:17:54, 02-04-2015
av Ivar Risslén
I mitt fall när BMW skar så berodde det inte på en skitig motor. Men det stämmer att många motorer har skurit av den anledningen som du skriver och oftast när de åker på semester och får motorn riktigt genom varm.

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 00:31:43, 03-04-2015
av dc_lindberg
Slick50 fungerar!
Jag kan intyga med gott samvete att:

Det med 1mm felcentrerade lagret i generatorkåpan höll 200mil med Slick50 i motoroljan och 100mil utan det.
Bild

Bild

...men... när Slick50 är "slut" så ökar belastningen där Slick50 hinnan gett vika... läste från USA från en mekaniker/verkstad som tittat närmare på skadorna. Det visade sig att punktbelastningen på "oskyddad" metall ökade då omgivande metall var "skyddad" och därmed ökade slitaget dramatiskt.
Tyvärr ligger detta inom hörsägen eftersom jag inte fick hårddata :(

Påståendet tedde sig dock rimligt eftersom jag fick förväntade problem enligt den tesen.
Se'n som Nordlander poängterar - jag skötte moppen, det hade inte skett lika väl de första 4000 milen eller så... Köpte den 1989, körde den till 1996. Använde Slick50 1996 - när jag kom hem från tyskland efter tvingats byta lager strax norr om Lübeck (det i sig var ett äventyr för en icke tysktalande med ett rasat lager på autobahn...) hade moppen bara 6kg kompression... den hade ca 9 när jag körde ned till Holland...
Så... Slick50 lockade inte att prova igen, trots att det "bevisligen" fungerade... (körde nog 2 eller 3 lagerbyten med och utan Slick50 totalt från 1994 till 1996).

Och ja - motorn gick mycket lättare, mjukare och varvvilligare... men... vart F tog kompet vägen?!
Moppen står hos ny ägare i Eskilstuna sedan 1998 - fortfarande inte påställd sedan jag ställde av den vid hemkomsten från Holland 1996...

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 07:45:16, 03-04-2015
av Bengt Erik Eriksson
Hmm detdär låter inge kul.. då skulle det ju behövas någon "anti slick 50" produkt för de som glömt var de skvättat i eller ska sälja sitt fordonmed gott samvete.

Ang komp kan det vara så att behandlingen gör att fodren får en yta med samma egenskaper som "glasade foder" dvs när de körs in med för bra olja ?

Edit: som ni säkert nu räknat ut har jag slabbat i lite från en dunk "slick 50 big rig" lite här och var sista 20 åren :ohnej:
Dock inga kända motorskador än..

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 09:00:19, 03-04-2015
av 63an
När "Slick" kom ut på marknaden var jag med! Å dylik propaganda som förekom redan då liknar( Ärlige Harrys garanti som kallas så länge du ser mej så lovar jag...) Fungerade medetsamma å ett litet tag till tills teflonet beckade ihop i motorerna! De var bara en sak att reklamen sa att just begn.skulle vara just målsättningen...fick äran att kolla upp en Simcamotor beg. för den vägrade funka kannringarna de flesta var ihopbeckade med kolven osv. sen kolvarna var påklädda med skinn i olika färger cyllarna hade extrafoder i olika nyanser så de blev en veckas jobb på kvällarna att skrapa å tälja, då sprack den målgruppen men visst jag ordnade så motorn funkade igen! Nu fanns de flera burkar så vi öppnade å kollade med enkla saker som ögonen å där var en gröt med ogenomskinlig olja (teflonet) å den kändes otroligt fet å oljig. Vad för målgrupp ska man tänka jo nya bilar men ska man betala 100 skr på den tiden när vanlid HD-olja låg på runt 10 spänn litern? Mitt tips om Slick är att kanske skulle vara bra i nån växellåda som låter fan där kanske de kunde fungera ihop med dreven å ljuddämpa malandet! Men i stort sett så bildade teflonet precis den skyddshinna det pratades om å jag tror inte att någon lyckades reklamera haverierna :ohnej: :ohnej:

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 09:27:54, 03-04-2015
av Per Einar
Omega oljan klättrar precis som dc Lindberg beskriver.
Björn Jonsson säljare åt Omega övertygade mig med en vanlig handvisp med vev. Föregångaren till elvispen. När han rörde om i den vanliga 10w - 30 oljan blev det lite skum runt vispen ingen olja klättrade till kugghjulen men det gjorde Omega oljan.
Jag hade Omega i en Saab 900 som topplockspackningen gick sönder på. Blev omkörd av de som hade mindre bråttom än mig osså la de sig precis framför. Tittar i backspegeln och ser en dimmridå bakom bilen. När jag tog isär motorn var det vatten upp till kannringarna! Och ändå hade jag oljefilm mot metall. Förstår ingenting.
Kör numera vanlig rekommenderat olja med tillverkarens rekommenderade olja och bytes intervall. Den är lite billigare. Men i traktor snöslungans (Kunto) reduseringsväxellåda och växellådan på skördetröskan har jag Omegas 690.

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 10:12:08, 03-04-2015
av dc_lindberg
Per-Einar,

Jag ordnade med en kväll hos Omega för BMW MCK 1996/97. Tog med mig OK/Q8 75W/90, snodde en visp, för jag skulle ju bevisa att oljan inte var så som Smörjteknik påstod.
De, Smörjteknik, gillade inte alls min kupp! De ögonen stog nästan eldflammorna ut genom ;)

Å så vispade jag... DET skulle jag inte gjort, för jag hade glömt sätt på ugnen!
Min haka landade på golvet och nia var nollställd - chocken av att se vad som hände med den fina dyra OK/Q8 oljan blev överväldigande.
Hypoiden som ju skall smörja dreven fylldes med luftblåsor - såg exakt precis ut som den perfekta sockerkakssmeten. Ville inte tro mina ögon.
690, i jämförelse, klättrade rakt upp på alla drev i vispen på första ½:a varvet med veven. Chocken av att se en olja bete sig så var kanske än värre - blev mållös!
Inlaga 2 ovan: dc_lindberg @ [Allmänt] När fel oljesort blev ett problem på riktigt.
Samma erfarenhet som du med motorn. Oljefilmen räckte för att tillåta funktion så länge att man tog sig hem. Min mekaniker "svär" över omegaoljan - "kladdigt som f.." på klingande östgötska.

Förlåt avtrampet från trådens fråga. Detta inlägg bidde visst motsatsen, då man använder "fel" olja och därmed "räddar" läget.