Sida 7 av 7

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 01:02:56, 11-12-2015
av Bengt Erik Eriksson
Nja misskötsel kan jag bidra med.. Far var av årsmodell som körde bm20 på fyrtiotalet. Och där byter man ju inte olja, man fyller bara på,och så fortsatte han med grållar och bilar och mf 65 or och 165a men när 245a medB21 inhandlades så sket det sig. Att bara fylla på med Göta lantmän universal olja utan filterbyte ledde till skuren kamaxel. Efter det blev det mer modern stil på servicen. Och att behöva fylla på olja behövdes bara någon gång mellan bytena istället för att både nu och då få slå på lite färsk olja på det utslitna blasket..

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 01:40:48, 11-12-2015
av Loke
Stridis2 skrev:Angående att använda fel olja i högpresterande maskiner. Jag känner till ett företag som bland annat har hydraliska stansmaskiner för plåtbearbetning. Tillverkaren rekommenderade bl.a. Mobil hydraulolja av 46-typ till dessa. Företaget hade all olja från Shell, så man använde en Shell Tellus 46. Denna hade exakt samma specifikationer som Mobiloljan. Massor med problem och driftsstörningar trots många oljebyten. Efter flera år så köpte man in Mobil-olja och problemen försvann.

Jag jobbade inom industrin då sparivern var i sitt esse, nu handlar det om växellådsoljor och företaget körde med Mobilolja till det mesta, bla till applikationer där det var fruktansvärt varmt och i övrigt påfrestande för oljan att göra sitt jobb. Något ljushuvud på någon av de övre våningarna på kontoret kom på att vi i stället skulle använda Shells oljor i stället och haverierna började plötsligt ramla in. Det var alltså likvärdiga oljor enl specifikationerna men Shelloljorna hängde inte med alls. Det laborerades med olika viskositeter och olika oljetyper men inget nådde upp till Mobils kvaliteter. Kan inte säga om Mobil togs tillbaks eller om det blev ytterligare ett oljefabrikat, men Shell försvann från många applikationer i alla fall.

Före Mobils tid körde dom med Nynäs industrioljor och det var faktiskt inga dåliga grejer det heller, kom ihåg lukten på Nynäs mereta olja, 320 och över var segare än sirap kom jag ihåg. För övrigt så har jag just Nynäs Mereta 320 i ena slutväxeln i minigrävaren, den läkte något men med Omega tätningsmedel och meretaoljan blev det helt pottätt.


Loke

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 11:07:20, 11-12-2015
av Volvot24
Bymecken skötte sig fint i början på veckan.

Behövde inte googla eller plugga in datorn för att byta kylvätska, vattenpump kamrem mm samt olja och filter i motor o olja i växellåda.
Och billigt blev det också.

Nu är det inga stora flådiga lokaler han har. Och att vaxa golvet där..... det behövs inte. Inte ens någon reception med mottagande vitklädd personal, som behöver lön.
Därav humana priser.

Leve landsbygden :grin:

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 11:03:02, 12-01-2016
av Stridis2
Angående Slick50, som diskuterats tidigare i tråden, så säljs de tydligen fortfarande. Jag sprang på det av en slump när jag letade kullager hos "min" leverantör.
http://www.kullagret.com/search?q=Slick50

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 11:32:15, 12-01-2016
av LeifAndersson
Stridis2 skrev:Angående Slick50, som diskuterats tidigare i tråden, så säljs de tydligen fortfarande. Jag sprang på det av en slump när jag letade kullager hos "min" leverantör.
http://www.kullagret.com/search?q=Slick50



Men vad fasen! Finns det ingen som lyckats stoppa något sådant?
Räknade jag rätt så skulle man spara 27% bränsle om man använde samtliga dessa produkter!
Skulle någon av mina leverantörer marknadsföra något sådant så vore de före detta leverantör omedelbart! :aaargh:
Säljer man sådant är man bara oseriösa lycksökare!

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 13:21:31, 12-01-2016
av Sparkz
Jag har väl ett exempel på syntetolja som löser upp gammal skit.

B23 som antagligen varit lite misskött med oljebyten och hade ett rejält lager med koks. Gått på mineralolja innan.
Lågt på stickan så en liter Mobil 1 fylldes på innan en tur till Borås. Efter 2-3 mil skar kammen.

På en B23 kommer oljekanalen upp i blocket intill en topplocksbult. Ett äggformat hål i packningen leder över oljan till topplocksbulten, och den går sen runt omkring denna upp i toppen. Det är alltså bara packningens tjocklek som blir oljekanal där i övergången.

Jag började med att lossa topplocksbulten (2:a framifrån, höger sida) och köra mellanaxeln med borrmaskin. Tydligt motstånd när den bygger oljetryck, men inte en droppe upp i toppen. Efter lite försök med diverse lösningsmedel i hålet åkte toppen av.
När jag nu körde oljepumpen kom en "pinne" av koks upp ur oljekanalen i blocket.
Kamaxellagren skavdes in med morakniv, sen gick den bra tills dåvarande flickvän parkerade med taket neråt en vinter.

Hade detta hänt om vi hade fyllt på mineralolja? Ingen ide att spekulera i nu. Men jag är nog lite försiktig med syntetolja i en gammal koksad motor...

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 13:31:54, 12-01-2016
av BM 4 ever
Agrol TurboKombi är ju oxå känd för att vara duktig att hålla rent. Är väl samma som i dag heter Agrol KombiClassic eller ?

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 14:25:28, 12-01-2016
av Lars.A
Enligt Lantmännen så är Agrol Turbo Kombi ersatt med Agrol Kombi Classic!
Precis som Bm 4 ever trodde! :grin:

La

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 18:19:53, 12-01-2016
av dc_lindberg
...bara för att något "ersatts" med... så innebär inte det per definition att det innebär att man kan ersätta med det som säljs som ersättande... Man måste tyvärr själv läsa på det finstilta och jämföra produktinformationsbladen o se om det är något som skiljer, o skiljer det sig må man forska i vad skillnaden kan ha för betydelse rent praktiskt sett...

Min leverantör MediCarrier har inköpare som har för ovana att göra på detta sätt... o för oss på kliniken innebär detta problem... ibland kan det bli problem som kan äventyra patientsäkerheten... Så, man måste tyvärr vara "polis" åt sig själv i sådan här "ersättningsfall"...

I verkligheten så fungerar inte Werner och Werners helgardering: "det går lika bra med selleri"

Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 22:32:58, 08-11-2018
av nimbus
Såhär säjer dom iaf ang "syntet oljemyter":


Re: När fel oljesort blev ett problem på riktigt.

InläggPostat: 22:54:28, 08-11-2018
av Janson1
Inte för att Mobils olja är syntetisk men inom flyget sket det sig. Den fanns som flyg-godkänd i nått/några år i början på 90 talet men pga för många rena skärningar i flygmotorer (kolvmotorer bensin, Lycoming) så blev den förbjuden att använda i flygmotorn om den var bensindriven. Det gick att härröra till just oljan som felkälla av någon för mig okänd anledning. Hur det ser ut i dag vet jag inte men jag har inte sett Mobil inom kolvmotorflyg, inom turbin är den däremot vanlig (som motor och växellådsolja).