Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Glykol eller glykol till en Ford 3930?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Divad (trådstartaren)

#1 » 10:24:21, 16-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska kylarvätska på traktorn, en Ford 3930, och jag har förstått att det är lite noga med vad man häller i, om man inte vill byta motor om några år. I boken står det att man ska använda Ford ESEM97B-18C/D, men jag lyckas inte hitta något som uppfyller den specifikationen, och jag blir inte klok på om det finns någon annan specifikation som motsvarar den här.

Q8:s gula glykol kan jag få tag på, och den ska uppfylla en specifikation som heter Ford WSS-M97B44-D, och jag hittar andra fabrikat på nätet som uppfyller både det som står i min instruktionsbok och det som står i Q8:s produktblad, men betyder det att Q8:s gula är rätt för min Ford?

Är det någon klok människa här som vet, eller som har tillgång till en vettig översättningstabell?
Divad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:53, 14-04-2012
Ort: Ö-vik/Sollefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135, Ford 3930



Michael Meier

#2 » 00:39:38, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:svettas: ESE-M97B18-C

The material defined by this specification is an ethylene glycol type corrosion inhibited coolant concentrate, composed essentially of mono-ethylene glycol. This coolant is not recommended nor intended for use in passenger cars or in light trucks.

Standard Number: FORD ESE-M97B18-C-2009
Title: coolant, heavy duty for diesel/tractor - concentrate ***to be used with ford wss-m99p1111-a***
Language: English
Replacing Standard: FORD ESE M97B18 C:2002


inte lagt till några som helst personliga aspekter : )

endast omförhandlade lite tecken.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#3 » 23:38:44, 20-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

ASTM D 3306

1.1 This specification covers the requirements for ethylene glycol or propylene glycol base engine coolants used in automobiles or other light duty service cooling systems.
When concentrates are used at 40 to 70 % concentration by volume in water, or when prediluted glycol base engine coolants 50 volume % or higher engine coolant concentrate are used without further dilution, they will function effectively to provide protection against freezing, boiling, and corrosion.

1.2 The coolants governed by this specification are categorized as follows:

Coolant Type Description


I = Ethylene glycol base concentrate
II = Propylene glycol base concentrate
V = Ethylene glycol base concentrate containing glycerin
III = Ethylene glycol predilute 50 volume % or higher engine coolant concentrate
IV = Propylene glycol predilute 50 volume % or higher engine coolant concentrate
VI = Ethylene glycol base predilute containing glycerin 50 volume % or higher engine coolant concentrate

--------------------------------------------

OKQ8 : GLYKOL LONG LIFE PLUS

MAN 324 Typ Si-OAT,
VW/AUDI/Seat/Skoda TL774G,
Cummins CES 14603,
Mercedes-Benz 325.5,
Porsche MY 1997-.
Motsvarar G40 och VW G12++

---------------------------------------------

OKQ8 GLYKOL KONC BS 65

BS 6580,
SAE J 1034,
ASTM D 3306 :!:

Det torde eventuellt vara denna, om inte annat så har den kavitationsskydd,

-------------------------

Fordspecifikationen anger "ska användas tillsammans med
Ford Motor Company

FORD ESB-M2P120-A

PAINT PERFORMANCE – NON-VISIBLE CORROSION RESISTANT, EPOXY POWDER COATINGS



Så svaret på din fråga är, nei, det finns ingen ersättning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Divad (trådstartaren)

#4 » 22:17:59, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Michael!

Jag har varit och botaniserat bland oljedunkarna i kväll, och minsann om jag inte hittade en oöppnad dunk med glykol där! Jag torde ha köpt den på BBS när de konkursade och glömt bort den sedan. Det står både "New Holland", "original" och "passar till de flesta traktorer och maskiner" på den, så man kanske törs chansa på att den funkar.

Enligt texten så ska den uppfylla standarder som heter "D6210 I-FF" och "NH 900A". Den sista beteckningen hittar jag inte på nätet, men den första verkar betyda att det är etylenglykol med tillsatser för "cooling systems of heavy-duty engines" och att den ska "provide protection against corrosion, cavitation, freezing, and boiling". Om jag har förstått det rätt så är det just kavitation som man ska vara rädd för som fordägare, så det verkar ju lovande.
Divad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:53, 14-04-2012
Ort: Ö-vik/Sollefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135, Ford 3930

EE

#5 » 23:50:27, 21-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag får fritänka lite så finns det två huvudtyper av glykol, etylen- samt propylenglykol. Om man till äventyrs råkar använda fel typ så kan i vissa fall tätningar börja läcka vilket man inte vill. Men att en kylarvätska skulle behöva en speciell klassning avseende kavitation har jag aldrig hört talas om? Är detta fordspecifikt eller vad? Ovanlig utformning på vattenpumpen? Jag skulle hällt i etylenglykol av god kvalitet och inte tänkt mer på saken.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#6 » 06:07:26, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja frågan är om det från början inte är nåt sjukt med motortypen där man inte med 100 % säkerhet vet varför. Det ända man kan göra för att hålla den i liv så länge som möjligt med att använda rätt typ av glykol och byta med rätt intervall.
Det verkar bara vara Ford som har detta problem (vissa block) så hade jag en sådan traktor så skulle jag gripit halmstråt och valt exakt enligt fabrikanten även om det kanske inte skiljer sig nästan nåt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Divad (trådstartaren)

#7 » 13:39:05, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev:Om jag får fritänka lite så finns det två huvudtyper av glykol, etylen- samt propylenglykol. Om man till äventyrs råkar använda fel typ så kan i vissa fall tätningar börja läcka vilket man inte vill. Men att en kylarvätska skulle behöva en speciell klassning avseende kavitation har jag aldrig hört talas om? Är detta fordspecifikt eller vad? Ovanlig utformning på vattenpumpen? Jag skulle hällt i etylenglykol av god kvalitet och inte tänkt mer på saken.


Skyddet mot kavitation verkar vara viktigt för motorer med våta cylinderfoder. Ford har haft problem med det (se http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=9966), och jag har hört begreppet "fordsjuka", men jag vet inte hur välförtjänt det är.

Jämför t.ex. med den här tråden om en JD som har haft hål i fodren tidigare: https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=220741.
Senast redigerad av Divad 22:58:15, 22-04-2015, redigerad totalt 1 gång.
Divad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:53, 14-04-2012
Ort: Ö-vik/Sollefteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135, Ford 3930

Michael Meier

#8 » 19:43:00, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

EE skrev: .... att en kylarvätska skulle behöva en speciell klassning avseende kavitation har jag aldrig hört talas om? ....


Den senaste diskussionen om fenomenet var för mei både klargörande och intressant, (ska se om ja hittar tråden någonstans)
Den bilden som trädde fram (för mei) var att,

Enbart för att någon vill göra en motor löser inga problem... att flera motorfamiljer har tendenser till skador på grund av kavitation, men i olika grad, och att kavitationsskador på foder finns också, utan att fård är inblandade.

gjuter man en motor direkt för foder, löser man vissa problem och får andra istället, till exempel, rena foderbyten på grund av slitageskador från kolvring, skador från att det är en förbränningsmotor med vibration, kavitation, rörelse på grund av lågt inspänningstryck, rena tätningsproblem mellan tråg och vattenkanal, med mera... hur många fodersatser säljs inte varje år?

Enbart för att en grupp klarar av att gjuta en serie motorblock betyder inte att en annan grupp människor klarar av det.

Och det normala när en stor tillverkare gör fel är återkallelse och/eller ersättningsprodukt ... som inte skedde här (säkert på grund av minst tio stycken anledningar), hur många tokigheter har vi inte sett under årens lopp? alltså angående saker som inte håller förväntade mått, men inte i denna enorma omfattning utan någon ersättningsmotorblock, vilket också är feltolkat eftersom det fanns ersättningsblock att få tag på medans produktionen var igång, som reservdel alltså.

När började problemet? var det inte andra hälften på sextiotalet som motorfamiljen togs fram, det är över förtio år sedan som problemet startade förutom att det tog tjugo år innan det vart vidare känt, något år kvar till 2006 :) och nu har vi 2015...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#9 » 21:12:58, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Reellt för vissa, kuriosa för vissa :)

All Cat engines thar are equipped with a Cat NOx Reduction System require a minimum 50% glycol to help prevent cavitation damage and boiling of the engine coolant ..


I "general coolant information"

Many engine faliures are related to the cooling system ..

Overheating
Leakage of the water pump
Plugged radiators
Pitting of the cylinder liners

Sedan tröttnade jag på att läsa...

:wave:

Conventional coolants typicaly require SCA additions at approx 300 hours, SCA add helps prevent the following conditions from occurring,

Corrosion
Formation of mineral deposits
Cavitation erosion of cylinder liners
Foaming of coolant...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#10 » 21:19:25, 22-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Poängen med additiven är överlag att dämpa nackdelarna med ett inte ultimat kylmedia, sedan spelar det stor roll vilken nivå man som åtittare befinner sei i, många gånger gäller det att hålla tillräckligt stort avstånd till problem, MTBF !
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

ZNikke

#11 » 23:49:00, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd, men jag ser inget slutligt svar på vilken glykol som är rätt för de här 3-cylindriga Ford-dieslarna. Finns det visdom som hamnat i någon annan tråd?

Rent generellt verkar ju kavitationsslitage vara ett problem på dieselmotorer, men anti-kavitation-additiverna verkar helt ha försvunnit i debatterna om etylen vs propylen och IAT vs OAT. Problemet är varken nytt eller okänt, det nämns t.ex. i instruktionsboken till International (IH) 844 (tror jag det var) från mitten av 70-talet att man ska använda IH orginal kylarvätska just pga risk för kavitationsbekymmer annars.

Tittade själv på glykol till en Ford 3600, och blev lagomt konfunderad av Agrols rekommendation.

Deras förstahandsval EXTREM är en OAT-glykol, men sån glykol fanns väl inte i mitten av 70-talet, eller? Dock så finns ASTM D6210 som nämns tidigare i tråden med i akronymförteckningen för Agrol EXTREM...

Att döma av andra trådar här och annorstädes i ämnet så är grundorsaken till rekommendationen förmodligen bättre skydd mot kavitation. Det finns också en del ställen som starkt avråder från att byta från icke OAT-glykol till OAT-glykol (roliga effekter med geggamojja som slutresultat)... Så, lite motstridiga rekommendationer och lagom stor mängd förvirring i allmänhet...

Är det att vandra till Ford/NewHolland-ÅF och fråga deras servicetjommar hur man ska göra som gäller?
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

Janson1

#12 » 00:08:33, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kavitation, beror det på extra varma punkter eller på att dom inre tryckstötarna från dieselförbränning "skakar" fram luften? Bensinmotorer borde ha samma problem om det bara beror på för mycket värme på för kort tid. Någon som vet?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tortap

#13 » 08:58:09, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryckstötar från förbränningen skakar cylinderfodret så att kavitation uppstår på kylsidan. Lokalt varma punkter hjälper såklart inte, vatten kokar som bekant lättare under hög temp/lågt tryck. Kavitation uppstår där trycket snabbt blir lägre.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

ZNikke

#14 » 12:03:59, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den lokale Ford/NH representanten visste inte ens vad kavitation var, och tyckte att det nog minsann var korrosion jag menade. Orginal-Ford/NH-glykolen Ambra(?) borde dock fungera, men man bör nog dubbelkolla så att man får varianten som funkar med materialen i äldre traktorer (eller hitta servicetekniker som har bättre koll, jag tror att personen jag pratade med bara var säljare).

Bättre svar fick jag i min konversation med Arom-dekor Kemi, stora på glykol men relativt okända för gemene man.

Den korta sammanfattningen:

- Undvik moderna OAT-glykoler i äldre motorer, de är inte gjorda för de materialen.
- Kvaliteten på inhibitiorer skiljer sig enormt, viktigt att välja glykol av hög kvalitet för att motverka kavitation.
- Följ bytesintervaller.
- Blanda i tillräckligt med glykol, även om den inte fryser så är korrosions- och kavitationsskyddet beroende av minst 33% helst 50% inblandning.
- Om möjligt, använd fordonets orginalglykol eller motsvarande produkt.
- Om möjligt, använd avjonat vatten (batterivatten).

Som allmän produkt fick jag rekommenderad AdProLine Glykol 774C OEM Blågrön som är en äldre typ av glykol med bra skydd mot kavitation som funkar med materialen i äldre fordon.

Min egen observation är att det är långt ifrån trivialt att lista ut vad "motsvarande produkt" är, och många rekommendationstabeller (Agrol mfl) verkar vara ute och cyklar som rekommenderar moderna OAT-glykoler till gjutjärnsmotorer!

Så om vi kan få vettig information från lokale Ford/NH-representanten att glykolen de vill sälja funkar med materialen i äldre traktorer så blir det nog deras glykol, annars blir det AdProLine 774C glykolen då den är lätt att handla här i Umeå.

Just när det gäller inhibitorer så är det långt ifrån trivialt att bara gissa sig till hur bra en glykol är:

Generellt när det gäller problem med kavitation är det viktigt att välja en kylarglykol av hög kvalitet eftersom dessa glykoler har ett bättre skydd mot kavitation än lågkvalitativa billiga glykoler.

Det som skiljer en bra glykol från en mindre bra är uppbyggnaden av korrosionsinhibitorerna i glykolen. Mängden inhibitor i en koncentrerad kylarglykol kan variera mellan 3-9%. Viktigt att notera att det är inte mängden inhibitor som är avgörande om det är en bra glykol eller inte utan det är inhibitorns kvalitet som är betydelsefull.


Angående materialkompatibilitet och produkter lämpade för äldre maskiner:

De problem som kommit oss till del genom åren är påverkan på packningar/tätningar med läckage som följd. Tyvärr har jag ingen information om exakt vilka material som är extra känsliga när vissa ”moderna” glykoler (OAT-formulering) används i äldre maskiner.

De flesta kylarglykoler på marknaden idag är formulerade för att skydda framförallt aluminium mot korrosion därför rekommenderar vi Glykol 774C till äldre fordon där aluminium inte är den vanligast förekommande metallen utan istället gjutjärn.

Glykol 774C ger även ett bra skydd för aluminium men livslängden på glykolen är då inte lika lång som för andra typer av glykoler med andra korrosionsskyddsinhibitorer.

Har ingen detaljerad information kring kavitationsskador men viktigt är att använda en högkvalitativ kylarglykol och rekommendationen är att, där det är möjligt, välja fordonets originalglykol eller motsvarande produkt.

Generellt när det gäller metaller så ska man undvika zink i möjligaste mån.

Något som har blivit högaktuellt den senaste tiden är att det från motortillverkarna ställs krav på att späda koncentrerad kylarglykol med avjoniserat/avmineraliserat/batterivatten och inte använda kommunalt vatten.

För att kontinuerligt ha ett bra korrosionsskydd, skydd mot kavitation och sprängning bör glykolhalten inte understiga 33%.


Så, ett långt ifrån trivialt ämne. Många verkar ha snöat in sig på just frostskyddet och har åsikter/rekommendationer baserat på det, men korrosions- och kavitationsskyddet är även det väldigt viktigt speciellt på dieselmotorer. Och det är just de bitarna som verkar ge upp med tiden som jag förstår det, vilket innebär att faktumet kylarvätskan inte fryser är inget bevis för att man kan strunta i att byta den!

Akronymsoppan som används för att märka de olika glykolvarianterna verkar inte göra saken enklare, speciellt inte parat med målande beskrivningar som "rekommenderas till alla kylsystem" etc. Jag kan väl lugnt säga att mitt förtroende för flertalet stora aktörers rekommendationstabeller har fått sig en rejäl törn när jag har grävt i det här. I många fall borde de säga "vi har ingen passande produkt" istället för att rekommendera något som kanske fungerar för stunden men i längden innebär raserad maskin...

1 person gillar det här inlägget.
ZNikke
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:14:38, 09-06-2011
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA20

torbjorn_forsman

#15 » 13:07:21, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak som är värd att tänka på, är att vara försiktig med glykolrekommendationer som härstammar från USA eller Japan, om man tänker blanda glykolen med svenskt eller europeiskt vatten.

I USA och Japan är vattnet som regel mycket mjukt, kan vara aggressivt mot metaller men ger knappast några problem med pannsten eller andra avlagringar. Amerikansk glykol (åtminstone före OAT-tiden) brukar ha tillsatser som är bra på korrosionsskydd, ofta lite lätt alkaliska för att höja pH-värdet, men de har inga pannstensförhindrande egenskaper alls.

Och i vår del av världen är mer eller mindre hårt vatten vanligt men däremot är det sällan så surt att det blir direkt aggressivt mot metaller. Här behöver vi alltså tillsatser som är bra på att hindra pannsten men kan istället pruta på korrosionsskyddet. I länder där nästan allt vatten är mycket hårt och alkaliskt (t ex Frankrike) har man ofta sura tillsatser i glykolen för att få lagom pH-värde på den färdiga kylarvätskan, ett exempel på detta är PSA-gruppens blåfärgade OAT-glykol.

Kranvatten av kvalitet som en kräsen svensk uppfattar som bra dricksvatten tror jag inte man behöver vara orolig att använda för att blanda kylarvätska. Möjligen kan man behöva vara försiktig om man befarar hög salthalt i vattnet (t ex kustnära grävda brunnar som har problem med saltvatteninträngning, eller vatten som har passerat avhärdningsanläggningar som använder salt).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se