E10...
"Lättbentyl" hette de gammalt tillbaka om jag fattat rätt, fast då bestog de av 25% etanol och 75% bensin. Det är egentligen en svensk produkt, utvecklat vid Tekniska högskolan i Stockholm.
Den började säljas på 20talet och spelade en stor roll under andra världskriget. Dock ersattes de av vanlig bensin vid krigsslutet.
Tror de blev samma beskattning på etanolen som för bensin nån gång på 60talet? då stannade utvecklingen av för de ansågs inte finnas nån egentlig lönsamhet i de hela...
Måste ha funnits en anledning till att folk började tanka vanlig bensin igen så fort den började säljas.
Lättbentyl sades redan 1912 vara "världens blivande
bränsle"
Och nu är vi visst där igen kan man säga
hahaha
E85...
De är inte så dumt egentligen, speciellt när man ska överladda, mycket!
Men som fordonsbränsle för gemene man de tror jag väll inte riktigt på.
Har hört att en sån där miljö/bensin/etanol bil drar ca 30% mer när man kör på etanol?!!! isf blir de ju lika dyrt som att tanka vanlig 95.
Plus att man slipper ju en massa förvärmnings prylar och grunkor som kan gå sönder...
Och en annan sak, om spriten utsätts för "luftbrist" kan de inte bildas ättiksyra då som angriper motorns metall delar, antagligen därför den blev utblandad med bensin, vilket alltså varit känt sen typ 1910 talet? Men de kanske har glömts bort?
Och visst har man slagit i en skvätt 2t
olja i gammel diesel bilen, men jag gjorde de av den anledningen att regulatorn funkade mycket finare då. Dock behövdes de inte om man tankade i den gröna dieseln...
Då var de samma snigel fart upp för backen som ner för backen.
De va några av mina tankar