Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

E10 bränsle

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

fretchi

#31 » 15:36:16, 12-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag räknade lite snabbt på det där och kom fram till att från E5 (dagens soppa) till E10 skulle du få en ökad förbrukning med ca 2%. Effekten borde knappast minska.

Knappast mätbart med dem metoder man använder... Men det är klart, det psykologiska kan ju påverka en :wink:
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300



Anders Elvis

#32 » 21:20:16, 12-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nya etanol bilar som tar vara på etanol effekten !!

Liksom Saabs biopower och Konigseggs sport bilar

i en vanlig motor försedd att köra på 95 så tror jag inte effekten stiger ?

men jag tycker faktiskt att Saaben är slöare med E10 95 än som med V-power 99

men fråga inte hur/varför det får någon annan svara på !!
Anders Elvis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:39, 05-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 950 Implematic 1960
Olympia E 5-6 hk 1928 projekt
Gräsklippare =
- Honda Hr216 sx 1986-88 renoverad
- Honda Hr194 sx 1989 Orginal
- Honda Hr21 sd 1983 Orginal -81 projekt
- Honda Hrd536c 2000 projekt
- Yanmar YL530TSE 1990 projekt
- Yamaha YLM466 199?
- Stiga Tornando 535 1986
- Stiga Popular 1991 projekt
- Star Clipper 1969 renoverad 1984* renoverad
- Murray 18/42 1985 5/25 1985
- Murray 5/21 1999 projekt
- Pirkka Caravan 1981
- Norlett 250S Bio 1989
- Jacobsen ???? projekt
- Rally 10/38 1990
- Rally 3,5hp/4 hp 1990/89 projekt /reservdel
45 st klippare

fretchi

#33 » 23:12:33, 12-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja. Iom att både kompression och tändläge är fast. Tändningen brukar bara kunna justeras nedåt vid spikning, så får du inga effektvinster, men ej heller förluster. Körde min 240 turbo (B230FT) på hälfter E85 och märkte ingen skillnad i effekt. Däremot blev förbrukningen nästan 20% högre, vilket stämmer bra i teorin också.

En renodlad etanolbil hade varit intressant. Med högt komp, anpassad tändning och mycket egr hade man nog kunnat få rätt sjyst verkningsgrad.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Robban_C

#34 » 23:22:20, 12-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför EGR?

Inom hojsidan körs det mycket E85 på turboknarrarna. Motsvarande 104 oktan är inte alls fel.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

fretchi

#35 » 14:25:18, 13-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag minns inte exakt varför, men en del av det var i alla fall för att få minskade pumpförluster på dellast. Släppa in overksamma gaser istället för suga mot ett nästan stängt spjäll.

Tycker själv sprit är ett intressant bränsle. Det tråkiga med det är ju kallstarsegenskaperna.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Turbodiesel

#36 » 15:59:01, 13-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

EGR används väl för att sänka förbränningstemperaturen? Det minskar halten av kväveoxider (NOx) i avgaserna.

Lite skillnader i vad som egentligen sker med förbränningen mellan bensin/dieselmotorer. På bensinmotorer har den sänkta temperaturen större betydelse även på livslängden (avgasventiler, kolvar).

Pumpförlusterna är kanske lika stora oavsett insugningsvacuum?

Dieseln erbjuder inte nämnvärt större motorbromsning jämfört med bensinaren. Det höga kompressionstrycket ger tillbaka energi under expansionstakten även utan insprutning (förbränning). Givetvis inte helt utan förluster.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nixs

#37 » 19:18:52, 13-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders Elvis skrev:Det är nya etanol bilar som tar vara på etanol effekten !!

Liksom Saabs biopower och Konigseggs sport bilar

i en vanlig motor försedd att köra på 95 så tror jag inte effekten stiger ?

men jag tycker faktiskt att Saaben är slöare med E10 95 än som med V-power 99

men fråga inte hur/varför det får någon annan svara på !!


Vad för bil har du och åker med?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

63an

#38 » 19:30:19, 13-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det är dags att ställa frågan varför etanoldrivna bilarna minskar så drastiskt i försäljning? Är det en gång och aldrig mera? :eat:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Fredrik_

#39 » 21:39:52, 13-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var väl uppe på nyheterna häromdan! (Igår?)

--Regelverket angående miljöbilar, skattelättnader och liknande bidrag!!--

Idag var det dieslar som såldes som 'miljöbil' pga lägre förbrukning=mindre utsläpp.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Knut.Karlsson

#40 » 21:53:05, 13-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst mycket om blandtankning. Även blandtankat ganska länge och upplever inte att förbrukningen ökar speciellt mycket upp till ca 30% inblandning av E85.

Har läst (har inga referenser eller vetenskapliga bevis) att det beror på att verkningsgraden ökar lite vid inblandning av alkohol för att alkoholen innehåller syre. (det sitter väl en "OH-grupp" på etanmolekylen som gör att den blir till etanol?)

Så jag upplever i alla fall att min gamla skrotbil går billigare med uppemot 30% E85 i tanken. I alla fall billigare än med 100% BF95.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#41 » 22:08:52, 14-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här står det en del om EGR
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=29&t=346

Vinsterna verkar vara just mindre pumpförluster, och högre kompression, iom att du fyller cylindrarna mer. Men jag är ingen expert.
Senast redigerad av fretchi 22:13:08, 14-01-2012, redigerad totalt 1 gång.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

MercuryPeter

#42 » 15:42:22, 15-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

E10...
"Lättbentyl" hette de gammalt tillbaka om jag fattat rätt, fast då bestog de av 25% etanol och 75% bensin. Det är egentligen en svensk produkt, utvecklat vid Tekniska högskolan i Stockholm.
Den började säljas på 20talet och spelade en stor roll under andra världskriget. Dock ersattes de av vanlig bensin vid krigsslutet.
Tror de blev samma beskattning på etanolen som för bensin nån gång på 60talet? då stannade utvecklingen av för de ansågs inte finnas nån egentlig lönsamhet i de hela...
Måste ha funnits en anledning till att folk började tanka vanlig bensin igen så fort den började säljas. :uupps:
Lättbentyl sades redan 1912 vara "världens blivande bränsle"

Och nu är vi visst där igen kan man säga :grin: hahaha


E85...
De är inte så dumt egentligen, speciellt när man ska överladda, mycket!

Men som fordonsbränsle för gemene man de tror jag väll inte riktigt på.
Har hört att en sån där miljö/bensin/etanol bil drar ca 30% mer när man kör på etanol?!!! isf blir de ju lika dyrt som att tanka vanlig 95.
Plus att man slipper ju en massa förvärmnings prylar och grunkor som kan gå sönder...
Och en annan sak, om spriten utsätts för "luftbrist" kan de inte bildas ättiksyra då som angriper motorns metall delar, antagligen därför den blev utblandad med bensin, vilket alltså varit känt sen typ 1910 talet? Men de kanske har glömts bort? :uupps:

Och visst har man slagit i en skvätt 2t olja i gammel diesel bilen, men jag gjorde de av den anledningen att regulatorn funkade mycket finare då. Dock behövdes de inte om man tankade i den gröna dieseln...
Då var de samma snigel fart upp för backen som ner för backen.

De va några av mina tankar :grin:
Användarvisningsbild
MercuryPeter
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:09:20, 28-05-2010
Ort: Ånge trakten/Västernorrland

Robban_C

#43 » 15:58:05, 15-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om etanol och framförallt lättbentyl:
http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4ttbentyl#Historia
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Blockstens trollet

#44 » 19:00:41, 16-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I stora bil handboken från 1968 lättbentyl 1936-1955 tillverkades typen motsvarar E25 brasilien vid blandning av alkohol med bensin måste för att homogen blandning skall erhållas alkoholen och bensinen noga omröras, då alkoholen i annat fall på grund av sin högre densitet (0.800) kommer att sjunka till botten. Alkohol och bensin är i alla proportioner fullt blandbara med var andra endast vid mycket hög alkoholhalt hos alkohol sålunda låter sig 96-prosentig alkohol inte blandas med bensin till lättbentyl. Till skillnad från bensin kan lösa mindre mängder vatten. om så stor mängd vatten inkommer i lättbentyl, att alkoholens alkoholhalt sjunker under ca 96 kommer lättbentylen att separera i två sikt, ett alkohol och ett bensinskikt. stor försiktighet vid förvaring. Jo bensin standard har 8% metanol träsprit ej etanol spritalkohol det är den förväxling som expert förekommer tillverkare politiker sakkunnig Jag har testat bland temp på etanol och bensin best 38 grader röra i hop men etanol E 85 är temp tänd som diesel under visa förhållanden det är ej bensinen den kräver gnista.Jo en sak till metanol i bensin 8% tar ej över till nåt sådant den tvättar lite aluminium oxid förgasare på längre tid i lättmetaller det är det negativa men det får en leva med men den tar fukt det är det positiva därför finns 8% i bensinen det funkar bra så.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se