Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

E10 bränsle

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

tracker

#16 » 12:41:45, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Översiktsbild common rail
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



valberga

#17 » 15:18:52, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är bestämd i min övertygelse att dagens diesel är sämre.Jag har av en bekant tankat (ett par tankningar) "gammeldags"diesel och min MF 135 a. blev märkbart piggare.Sen är jag med på att en ny motor med all teknik som är i dag går utmärkt på dagens diesel.Och vad som än sägs så kommer jag göra mitt bränsle fetare genom att blanda i en skvätt tvåtaktolja.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

Lars B

#18 » 15:30:42, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att dra igång denna eviga debatt om tron på tvåtakts olja igen... Den blandar sig inte ens med dieseln utan landar för sig... :x
Finns bildbevis här på maskinisten men mins ej var...
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

valberga

#19 » 15:37:04, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nog med tvåtaktsolja.
Är det någon som vet vad schells super power eller vad ¤¤&? den heter går för jag har för mig att den har 99-100 oktan någon som vet/har provat bensinen.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2

bôsht

#20 » 17:46:20, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:nog med tvåtaktsolja.
Är det någon som vet vad schells super power eller vad ¤¤&? den heter går för jag har för mig att den har 99-100 oktan någon som vet/har provat bensinen.


Antar att du menar V-power 99oktan,

Inte bättre än vanlig 98oktan enligt seriösa motorbyggare.

Jag "måste" köra min 850turbo på 98, systemet är mappat på 95 för att sedan köras på 98.

Skulle ju kunna köra på 95 men vill inte riskera spikning.

Har inte bil för att göra åt så lite bensin som möjligt, snittade 1,5-2liter milen när jag pendla 4mil om dagen förr :mon:
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

nixs

#21 » 18:39:04, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

valberga skrev:Jag är bestämd i min övertygelse att dagens diesel är sämre.Jag har av en bekant tankat (ett par tankningar) "gammeldags"diesel och min MF 135 a. blev märkbart piggare.


Att eldningsolja och annan "ful" diesel innehåller mer svavel och annan skit men har ett högre energiinnehåll är ju allmänt känt? Eller har jag fel?
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Holger (trådstartaren)

#22 » 20:20:28, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öh, E10 var ämnet ...
Hur f#n kom diesel in i debatten?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Loke

#23 » 21:29:04, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Öh, E10 var ämnet ...
Hur f#n kom diesel in i debatten?


Du får "lugga" baklastare642 och mig.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

baklastare642

#24 » 21:56:13, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här diskuterar vi med en bred öppen horisont för ögonen... :grin:
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

VHK116.1

#25 » 22:12:56, 09-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte konstigt att olika former av åsikter kommer att diskuteras
oavsett trådskaparens avsikter och intresse. Oftast hittar tråden
tillbaka tiil sitt ursprung. Och sker det en utveckling av ämnet så
skall det helst bemötas och i så fall skall meverkan ske för att utveckla
ämnet för att fånga största möjliga uppmärksamhet och öka
kompetensen hos forumets medlemmar.
:off_topic:
Senast redigerad av VHK116.1 22:15:27, 09-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

VHK116.1

#26 » 23:12:07, 11-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När den blyfria bensinen kom på 90-talet blev det problem med
2 taktare. Störst var nog problemen med snöskotrar. Då var
det problem med att oljan inte blandades rätt med bensinen.
Nu kommer E10 med mera etanol. Vissa mineralbaserade oljor har den
nackdelen att den inte blandar sig med etanol lika bra. Det kan nog
vara bra att ha lite koll på detta när de gäller oljeblandad bensin
och då kanske särskilt när fordonen inte används så ofta.
Nu finns det ju också syntetiska oljor som blandar sig bra
även med E85.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

dimorep

#27 » 22:37:05, 12-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Vissa mineralbaserade oljor har den
nackdelen att den inte blandar sig med etanol lika bra. Det kan nog
vara bra att ha lite koll på detta när de gäller oljeblandad bensin
och då kanske särskilt när fordonen inte används så ofta.
Nu finns det ju också syntetiska oljor som blandar sig bra
även med E85.

Ännu en anledning till välja den färdigblandade "miljöbensinen".

Syntetiskt 2T-olja (Castrol TT-S) hade jag till crossen redan för 25 år sedan...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

VHK116.1

#28 » 22:41:40, 22-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns mera info. och intressanta länkar.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/E10/
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Anders Elvis

#29 » 12:14:41, 12-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv kör jag det dyrare Shells V-power eller 98 på de andra stationerna !! Rör inte E10 bara i nöd fall 2 gånger har jag tankat detta skit pga att 98 har tagit slut :sad:

Jag tycker motorn är kraftlösare med denna E10 blandning :(

Nya bilar är tillverkade att tåla E10 men gamla klassiker föredrar 98 eller V-power !

Biodieseln är inte lika problem som E10 ! endast att bränsle filterna ska byttas offtare, blir igen täppta av slem (rypsoljan) :sad:

Nu när de höjde diesel priset med 12-13 cent, så nya diesel bilarna kommer minska kraftigt tror jag, dyrare att ha diesel än bensin bil om man kör 20-30tkm i året. det är + - 0 så tillkommer driftskatten= dieselskatten och bränslefilter bytten och dieselmotorernas reparationer kostar mer än bensindrivna.
Anders Elvis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:39, 05-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 950 Implematic 1960
Olympia E 5-6 hk 1928 projekt
Gräsklippare =
- Honda Hr216 sx 1986-88 renoverad
- Honda Hr194 sx 1989 Orginal
- Honda Hr21 sd 1983 Orginal -81 projekt
- Honda Hrd536c 2000 projekt
- Yanmar YL530TSE 1990 projekt
- Yamaha YLM466 199?
- Stiga Tornando 535 1986
- Stiga Popular 1991 projekt
- Star Clipper 1969 renoverad 1984* renoverad
- Murray 18/42 1985 5/25 1985
- Murray 5/21 1999 projekt
- Pirkka Caravan 1981
- Norlett 250S Bio 1989
- Jacobsen ???? projekt
- Rally 10/38 1990
- Rally 3,5hp/4 hp 1990/89 projekt /reservdel
45 st klippare

Robban_C

#30 » 14:55:28, 12-01-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du åker väl Saab? Dom kör väl efter knacksensorn? Då borde det definitivt inte bli kraftlösare på E10 än på 98 oktan. Det är ju faktiskt bara fem procentenheter mer etanol i E10 än i 98 (om ni har samma 98 som här).
Det är förvisso lägre energiinnehåll i etanolen än i bensinen men å andra sidan så krävs det mer etanol för korrekt förbränning.
Nettoresultatet av E10 bör bli en högre effekt. Tveksamt om skillnaden är kännbar.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se