Nixs du glömde alla matarpumpar och FCU:er som också rasar pga vattnet...
Att klaga på den svenska dieselen (kvaliten eller inblandningen) är nästan löjligt med tanke på hur "tankhygienen" är hos maskinägarna.
-Det är där som största felet ligger och även orsaken till haverierna i bränslesystemen!
Vanliga komentarer man får när man frågar om "tankhygienen" i samband med att man byter någon komponent som rasat i bränslesystemet på deras maskin:
*Vadå dränera bränsletanken?
*Tömma vattenavskiljaren, sker inte det automatiskt?
*Klart min farmartank är ren inv! -Den blev ju besiktigad för x-år sedan..
*Hur ska kondens / damm kunna komma in i farmatanken den är ju tät? -Jaha är där avluftning på den..
*Klart som f-n att jag är noggrann med renligheten när jag tankar (samtidigt som de står och fyller på
bränsle i maskinen från en dunk med "bottensats" och dammet yr runt maskinen)..
*Lite skit ska väl bränslesystemet tåla, vi
lever ju på 2000-talet!
Alltid samma personer som har problem med sina
bränslesystem och sen kan andra köra med exakt lika dana maskiner / motorer och aldrig ha några sådana problem (förutom normalt slitage). Så det är ännu ett bevis för att de sk. "bränsleproblemen" är användarrelaterade!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...