Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Bränsle bekymmer Volvo Bm 646 td45b

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

dromminge (trådstartaren)

#1 » 01:02:03, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå på er!
Är ny här på forumet Skulle ut o gräva,men maskin ville inte starta. Har luftat systemet och har bränsle förbi finfiltrerna och in i pumpen, men inte en droppe ut på någon av spridarna. När jag pumpar med matarpumpen verkar det bygga upp ett hiskeligt högt tryck på det röret som kommer från filtrerna ner till pumpen, men sen är det stopp, är det någon som har en aning om varför jag inte får ut bränslet till spridarna!!????

Mvh
Marcus
dromminge
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:59, 18-07-2015
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646



Michael Meier

#2 » 07:17:13, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har maskin stått länge?
Matarpumpen ombesörjer lågtryckskretsen, insprutningspumpen tar hand om högtryckssidan, det går inte att få ut diesel genom spridarna med hjälp av matarpumpen.

Rotera motorn med hjälp av startmotorn så ser du om det kommer bränsle vid spridarrören som kommer från matarpumpen, lossa enbart ett varv eller så... väldigt viktigt för att förhindra skit i systemet)

Den mekaniska stopreglaget i insprutningspumpen kan vara i felläge eller ha kärvat fast.
Handgasen kan vara för lågt ställd om det saknas mekaniskt stopläge för gasreglaget ?

Insprutningspumpen kan vara defekt/invändigt smutsig, oren diesel, beläggningar, vatten och syretillträde = rost = katastrof
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#3 » 07:32:17, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lossa returledningen på bränsletanken och kolla om det kommer något bränsle där när du handpumpar, om inte så söker du dig bakåt i returen till du hittar stoppet. Troligen stopp i själva ledningen eller i bränsletryckregleringsventilen.
(Och passa samtidigt på att njuta av 646:ans servicevänliga konstruktion i synnerhet med lastaren nere! :sad:)
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dromminge (trådstartaren)

#4 » 08:47:51, 18-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen, lite frukost, sen ska det mekas :grin:

Mvh
Marcus
dromminge
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:41:59, 18-07-2015
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646

LeifAndersson

#5 » 13:48:28, 19-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittat vart det är stopp?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se