Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

GL oljor

85 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

VHK116.1 (trådstartaren)

#1 » 22:35:22, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har diskuterats GL hit och dit API EP osv.
API GL1-GL5. Det har här diskuterats om GL5 kan göra skada på gulmetaller. Förmodligen skadas inte metallen men oljans
hypoid tillsatser gör oljan väldigt friktionsfri och gör att synk.ringar
inte fungerar. Men att GL5 skulle lösa upp gulmetaller är inte troligt?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200



PerJohansson

#2 » 22:41:08, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men vid så höga temperaturer att det är ett av de mindre problemen man hr då.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Ivar Risslén

#3 » 22:44:00, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är allmänt kännt sedan gammalt att Hypoidoljor är aggresiva mot rödmetaller som finns i lagerbussningar och syncringar.

Om du vill veta mera om oljor så gå in på ett oljebolags hemsida. Där brukar det finnas mycket matnyttigt om oljor.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Turbodiesel

#4 » 22:56:32, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl till stor del svaveltillsatserna i GL5 som löser upp zinken i gulmetallerna?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

VHK116.1 (trådstartaren)

#5 » 23:01:29, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många maskiner har inga gulmetaller i transmissionen.
Gulmetaller förekommer oftast i synkringar på bilar.
Att metallen skulle förintas av EP tillsatser är inte troligt?
Viktigt är också om det är våta bromsar och där skall GL oljor
inte användas utan endast oljor av LS typ.
Men alltid skall tillverkarens rekom. följas oavsett.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Turbodiesel

#6 » 23:09:23, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför fråga frånbörjan?? våtabromslameller består av sintrad "gulmetall"
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Beirut

#7 » 23:09:48, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Det har diskuterats GL hit och dit API EP osv.
API GL1-GL5. Det har här diskuterats om GL5 kan göra skada på gulmetaller. Förmodligen skadas inte metallen men oljans
hypoid tillsatser gör oljan väldigt friktionsfri och gör att synk.ringar
inte fungerar. Men att GL5 skulle lösa upp gulmetaller är inte troligt?


Vad är syftet med tråden? Att diskutera vidare? Eller att exprimentera? För att säkerställa att drivlinan mår gott och lever länge så är det väl ändå bara att följa dom olje rekommendationerna som tillverkaren av maskinen ger?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

nixs

#8 » 23:10:55, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Många maskiner har inga gulmetaller i transmissionen.
Gulmetaller förekommer oftast i synkringar på bilar.
Att metallen skulle förintas av EP tillsatser är inte troligt?
Viktigt är också om det är våta bromsar och där skall GL oljor
inte användas utan endast oljor av LS typ.
Men alltid skall tillverkarens rekom. följas oavsett.


GL5 LS då? Hybran plus, GL4 olja som krävs i många nyare produkter med våta bromsar? Vad som finns i transmissionen vet bara tillverkaren? och vad denna skall ha för olja? gulmetaller förekommer? Till exempel lamellpaket? Att GL-olja fräter på gulmetaller förekommer?


VHK, nu har jag skrivit lite med din stil ovan. Tycker du att det är tydligt? Att du dessutom har fel eller inte har en aning om vad du skriver om, det tycker jag är illa. Och att vi dessutom har haft trådar om detta innan och med fakta i och hänvisningar till var man hittar denna fakta gör bara denna tråd totalt missvisande!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

VHK116.1 (trådstartaren)

#9 » 23:12:08, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen är metallen inte ett problem utan endast oljans
friktionsegenskaper.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Beirut

#10 » 23:15:15, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beirut skrev:
VHK116.1 skrev:Det har diskuterats GL hit och dit API EP osv.
API GL1-GL5. Det har här diskuterats om GL5 kan göra skada på gulmetaller. Förmodligen skadas inte metallen men oljans
hypoid tillsatser gör oljan väldigt friktionsfri och gör att synk.ringar
inte fungerar. Men att GL5 skulle lösa upp gulmetaller är inte troligt?


Vad är syftet med tråden? Att diskutera vidare? Eller att exprimentera? För att säkerställa att drivlinan mår gott och lever länge så är det väl ändå bara att följa dom olje rekommendationerna som tillverkaren av maskinen ger?


:wave:
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

nixs

#11 » 23:15:40, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Förmodligen är metallen inte ett problem utan endast oljans
friktionsegenskaper.


FEL! Tillsatserna i oljan fräter på metallerna i vissa fall. Detta skrivet till och med oljebolagen.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#12 » 23:19:25, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

GL- klassen har inget att göra med friktionsegenskaperna hos oljan. Det är tillsatser i oljan som fräter.

Jag tror att en modern GL-1 växellådsolja har mindre friktion än en hypoidolja från 60-talet men det var problem redan då.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

VHK116.1 (trådstartaren)

#13 » 23:22:07, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som vanligt sökes källfakta. En länk till en sida kanske?
Och hur som helst skall alltid tillv. rekom. följas vid oljebyte.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Beirut

#14 » 23:24:02, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Som vanligt sökes källfakta. En länk till en sida kanske?
Och hur som helst skall alltid tillv. rekom. följas vid oljebyte.


:uupps: :lmao:
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Turbodiesel

#15 » 23:28:25, 24-08-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dessutom bygger metalloxiderna i oljan upp "ytskikt" på kuggar etc, vid "EP" belastningar. detta för att minska friktionen vid höga glidhastigheter, exempelvis hypoidväxlar. detta är direkt olämligt vid våta bromsar, lamellpaket o,s,v. oljediskussioner spårar nog ur i vanlig ordning :cool:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se