Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

GL oljor

85 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

stegmaster

#61 » 01:25:24, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:. Jag hade snöat in på kopplingar (motorcyklar) i oljebad och där har man definitivt inga hypoider.


Inte det??? :wink:
Så her står i manualen til min ktm 500cc MX.(1986 mod.)

0,6 l hypoid oil SAE 80

Ska erkjenna at jag ochså tyckte detta var konstigt, men står det så, så får men ju lite på det.


På senare modellar er det dog en annan olja.(ktm 440,550)
0,8 l motorolja SAE 30


Dom kanske fant ut i eftertid at det blev fel?? :???:
Men jag användar altså som manualen säger Gl 5 w80-90, samma som i drivmotor på grävaren.
Nå helt fel kan det inte vara, för den sjutar iväg på bakhjulet på alla växlar utan at tveka. :cool:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4



Conny Kolsjö

#62 » 10:02:47, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

500an är väll en tvåtaktare med separat växellåda med 440/550 är fyrtaktare eller???
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

stegmaster

#63 » 11:28:40, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:500an är väll en tvåtaktare med separat växellåda med 440/550 är fyrtaktare eller???

Nå, alla dessa er tvåtaktare, dog inte i produksjon sedan 1994.
Jo seperat växellåda er det ju, men den har ochså våta clutchlameller i samma låden som smörjas av samma oljan.
Oljepåfyllingen går direkt ner på lamellerna.
Brukar kolla hur olja ser ut igjenom at vrida på clutchen(med kicken).

En bild på min 500cc sen en 440 och en 550, alla 2 taktare-

Bild

Her bild av ktm 440
Bild

Och en ktm 550
Bild
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Robban_C

#64 » 19:06:57, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu avsåg ju jag motorcyklar och inte jordfräsar. :mrgreen:
Oj vad jag kommer att få skit för det. :grin:

Men är det fyrtakt så lär det knappast vara hypoid, eller hur? :grin:
Mina hojar brukar vara fyrtakt. Av uppskattningsvis nåt 30-tal så tror jag att det bara var en tvåtaktare.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

VHK116.1 (trådstartaren)

#65 » 00:06:38, 03-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till motorcyklar med kardandrift används oftast hypoid.
När turbobilar började bli vanligt på sent 70 tal blev motoroljor
som tidigare använts ett problem till hojarna. Kopplingen blev
helt omöjlig. Öljebolagen var lite slarviga med informationen
om att oljorna förändrats för turbo. Rena Mc oljor var heller
inte så vanligt då. Oftast var det då ett måste att kunna veta
rätt API klass på ojan för att slippa problemet.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

stegmaster

#66 » 01:10:01, 03-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Nu avsåg ju jag motorcyklar och inte jordfräsar. :mrgreen:
:grin:


:lmao: :lmao: , jo så er det nästan, så det er lugnt. :shake_hands:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Robban_C

#67 » 09:02:31, 03-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Till motorcyklar med kardandrift används oftast hypoid. ...

Till slutväxeln ja, men inte till puffran. Där används den vanliga motoroljan avsedd för puffror med våt koppling.
Möjligen skulle man kunna använda hypoid i en kardanknarr med torr koppling men finns det ens några såna på den här sidan av WWII? :grin:


:off_topic:
Personligen anser jag ju att motorcyklar med propelleraxel är ett påfund från den här herrn: :djaevul:
:grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#68 » 10:46:55, 03-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
VHK116.1 skrev:Till motorcyklar med kardandrift används oftast hypoid. ...

Till slutväxeln ja, men inte till puffran. Där används den vanliga motoroljan avsedd för puffror med våt koppling.
Möjligen skulle man kunna använda hypoid i en kardanknarr med torr koppling men finns det ens några såna på den här sidan av WWII? :grin:


:off_topic:
Personligen anser jag ju att motorcyklar med propelleraxel är ett påfund från den här herrn: :djaevul:
:grin:


Är det inte snart dags att du gör som japaner som har förlorat ansiktet :mrgreen: , du har glömt Ducati.

Med propelleraxel cyklar förstår jag att du menar BMW. Till 70-tals modellerna så rekommenderas samma olja till växellåda-baksving-kardanhus nämligen märkes hypoid växellådsolja. Det står så i den svenska orginal serviceboken från -77

Det med olja och kopplingen på japscyklar, så kunde det ena cykelfabrikatet funka bra på en olja medan det andra fabrikatet inte frikopplade i ordning och det tredje märket slirade. Det var ett evigt laborerande med olika oljor.

Edit: svenska språket
Senast redigerad av Ivar Risslén 10:49:00, 03-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robban_C

#69 » 15:57:30, 03-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ducce har väl inga kardanknarrar som är nåt att räkna med?

Och med propelleraxelknarrar avses XJ750/900, GS1000 med mer. BMW 70-tal räknas inte bland knarrar överhuvudtaget. :grin:
Senast redigerad av Robban_C 15:57:52, 03-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#70 » 16:30:57, 03-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte inte på kardandrift utan torrkoppling.

Jag vet att de finns dom som har blivit avundsjuka på vi som åkt 70-tals svarvar. :smile:
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Michael Meier

#71 » 21:53:34, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

API gear oil

API MT-1
Denotes lubricants intended for nonsynchronized manual transmissions used in buses and heavyduty
trucks. Lubricants meeting the requirements of API MT-1 service provide protection against the
combination of thermal degradation, component wear, and oil-seal deterioration, which is not provided
by lubricants in current use meeting only the requirements of API GL-1, 4, or 5. API MT-1 does not
address the performance requirements of synchronized transmissions and transaxles in passenger
cars and heavy-duty applications. API MT-1 lubricants should not be mixed with engine oils in the
same transmission unit. Transmission manufacturers’ specific lubricant quality recommendations
should be followed.


Of the original five GL (Gear Lubricant) categories, only GL-5 is still valid and verifiable. Even GL-4 is
no longer valid and new oils cannot be tested to this specification because the test equipment is also
no longer available.
GL classifications are primarily for the American market and are no measure of synchromesh
compatibility.
However, it has been shown that API GL-4 oil types are more likely to be synchromesh ringcompatible
because they contain fewer additives than GL-5 oils which are seldom synchromesh ringcompatible
because of the high proportion of sulphur in their formulations.
API GL-4: Mainly manual gearboxes, moderate loads
API GL-5: Mainly highly-stressed differentials and sometimes manual gearboxes (transaxles)


Lubrizol

Ask the right questions
Getting the kind of vehicle performance you expect begins with asking the right questions – and getting the right answers – about lubricant products. Here are a few to ask your supplier.
Does my lubricant provide the level of performance recommended by the equipment manufacturer for the type of service I need?
What tests were used to evaluate this lubricant, and what relevance do these tests have to my equipment and/or its operation?
Why do I need to worry about the “level of performance” of my lubricant? I’m using an SAE 80W-90 grade oil, just like my OEM recommends. Doesn’t my SAE 80W-90 oil provide all the performance I need?
Would my equipment perform better or last longer if I used a better-quality lubricant?
Can you provide test data to confirm that the lubricant I’m buying meets the performance requirements that you claim? How can I be sure that the test data is legitimate?
May I see the Qualification Number and Qualified Products List for this product? (For products approved under the SAE J2360 Standard)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#72 » 22:08:30, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du en fråga, vilken olja ska min bakaxel ha... använd tillverkarens rekommendation.

efter det, har du fortfarande funderingar, lär dei att ställa rätt frågor till oljeleverantören.

API normerna är ingen garanti för att en viss olja fungerar i din bakaxel.

API gl siffran visar inte vad det är för tillsatser i oljan.

:shake_hands: :bira: :wave: :driver: :insomnia: :vissla: :screwy:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

VHK116.1 (trådstartaren)

#73 » 20:19:19, 06-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att man alltid skall följa fordonstillverkarens rek. är ju klart.
Men att nya och kanske bättre oljor dyker upp på marknaden
är väl bra. GL 4 & 5 i samma olja börjar att bli vanligt och kanske
inte så konstigt. GL 1-5 i samma olja är väldigt sällsynt och
Castrol verkar att vara unik på denna produkt?
ATF oljor verkar också att ha förändrats med tiden?
Tidigare var det Dexron Ford Volvo osv. Numera är det kanske
bara 2-3 typer?
Vad som kanske kan vara lite trist är att flera fordonstillverkare
endast har egna oljor och utan API kod i sina rekomendationer.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

LeifAndersson

#74 » 20:29:22, 06-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja en GL5 olja som garanteras till en GL1 applikation vore riktigt unikt. :laes_detta:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#75 » 10:26:53, 07-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK, ai tycker du tänker fel angående kvalitet på API klassningen, säkert 70% tänker fel angående den indelningen ..gearlube.

gl5 är inte bättre än gl4 och gl3 den är annorlunda till andra ändamål

och gl-indelningen säger ingenting om lämpligheten att byta från gl1 till gl5.


Would my equipment perform better or last longer if I used a better-quality lubricant?


redan där är det felformulerat, better-quality :sad: det invaggar oss i en tro att en högre siffra betyder , i alla applikationer, bättre, större längre bytesintervall, dyrare.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se