Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

GL oljor

85 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

VHK116.1 (trådstartaren)

#76 » 19:41:39, 07-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är till en viss del skeptisk till dessa universal trans. oljor.
Men i en del fall kan det vara en fördel med dessa oljor.
Inom jordbruket t.ex kan det vara bra att ha en typ av trans.olja
som passar till nästan alla transmissioner.
Och till transaxlar är det lite olika ibland men då beroende
kanske på överförd effekt?
De första typerna av hypoidoljor kom på 30 talet och kanske
samtidigt som de första hypoidväxlarna började att tillverkas?
Oljorna var då med bly. Fosfor användes också förr. Svavel
är nu vanligast. Först var det bara vanligt svavel men då
blev det problem med gulmetaller men för över 20 år sedan
används en avaktiverad eller buffrad svavel som inte angriper
gulmetaller.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200



nixs

#77 » 20:08:28, 07-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:De första typerna av hypoidoljor kom på 30 talet och kanske
samtidigt som de första hypoidväxlarna började att tillverkas?
Oljorna var då med bly. Fosfor användes också förr. Svavel
är nu vanligast. Först var det bara vanligt svavel men då
blev det problem med gulmetaller men för över 20 år sedan
används en avaktiverad eller buffrad svavel som inte angriper
gulmetaller.


Var har du varit och rökt på nu då? Kan du aldrig länka till vart du hittar dina kunskaper? :slag:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

dimorep

#78 » 20:09:39, 07-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Jag är till en viss del skeptisk till dessa universal trans. oljor.
Men i en del fall kan det vara en fördel med dessa oljor.
Inom jordbruket t.ex kan det vara bra att ha en typ av trans.olja
som passar till nästan alla transmissioner.

Känns ganska tryckt om man följer de oljerek. som finns..

1. Kolla vilken oljetyp som maskintillv. rek. till varje smörjställe
2. Köp den / de oljetyper som är rek. av maskintillv. av något kännt märke.
3. Byta oljerna (+ ev filter) med rätt intervall.

Sen borde du kunna köra tryckt med dina maskiner (och sova gott om nätterna)!

Och till transaxlar är det lite olika ibland men då beroende
kanske på överförd effekt?

Mest troligt beroende på typ av transm. och övrig utr. som finns med i samma oljebad (tex diffbroms, färdbroms).

..Först var det bara vanligt svavel men då
blev det problem med gulmetaller men för över 20 år sedan
används en avaktiverad eller buffrad svavel som inte angriper
gulmetaller
.

-Tycker du själv att det svamlet som du skrivit stämmer?!? :ohnej:
Lite konstigt att då oljebolagen själva varnar för det, eller ligger de över 20 år efter med rek. / data för sina egna produkter... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#79 » 20:20:36, 07-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svavlet kanske kan "aktivera" sig igen vid högre temperaturer? bromsar/ lamellpaket, mm. Rätt olja på rätt ställe räcker väl? varför inte GL5 i hydrostat? pumpar mm skulle hålla i evighet med så "bra" olja :uupps:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

VHK116.1 (trådstartaren)

#80 » 00:25:28, 15-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag söker fortfarande fakta vad gäller gulmetaller.
Qucker State har som enda lev. informerat om gulmetaller.
http://www.quakerstate.se/transmission.asp
Men även detta med GL4/5 i samma förbryllar mig.
http://www.epc.shell.com/Docs/GPCDOC_X_ ... 230850.pdf
En viss skillnad är det tydligen om det är transaxel eller en konventionell
växellåda?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

VHK116.1 (trådstartaren)

#81 » 23:55:53, 07-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har den senaste veckan forskat vidare men det är inte
alltid så att oljelev. själva vet vad det är för smörja de säljer!
Widik AB som är svensk agent för Shell Qacker State och Pennzoil
kunde garantera att dessa märken av GL oljor inte var skadlig på gulmetall
från år 2000.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

dimorep

#82 » 10:41:05, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

SUCK, måste vara väldigt konstiga sidor du söker och tar din info ifrån... :???:
För det är INTE Widik AB (i Halmstad) som marknadsför Shells smörjoljeprogram i Sverige, för det gör Univar(Lubricants)!

Källa:
http://www.shell.se/ och http://www.univareurope.com/se/en/Lubricants/135/

Som sen säljs utav lokala å-f, tex:
http://www.ikaros.net/
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

VHK116.1 (trådstartaren)

#83 » 20:42:29, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varumärken som Qacker State och Pennzoil ägs numera av
Shell! Widik AB Är represetant för ovanstående märken inkl.
Shell! Univar AB represaterar också dessa märken!
BP äger varumärket Castrol och represanteras av bl.a KGK
i Sverige!
Senast redigerad av VHK116.1 20:51:02, 08-10-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

VHK116.1 (trådstartaren)

#84 » 23:09:57, 08-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade ett nytt akronym! SCL.
Sulfur, Chlorine and Lead component extreme pressure additive package once commonly used for automotive type gear lubricants. Has been largely replaced by sulfur/phosphorus materials.

Read more: http://wiki.answers.com/Q/What_is_SCL_t ... z1aE6QZ6me
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Norpan

#85 » 14:20:58, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest för att fiska upp en så här trevlig tråd från källaren så lägger jag till detta:
http://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
Handlar iofs om Corvair transaxlar men känns relevant om inte trådskaparen hittat vad han ville veta.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se