Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Är detta alger i dieseln?( båttank )

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Patrik440

#31 » 22:17:54, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal tråd som jag läst någongång för länge sedan.

Bytt förfilter och ser väl ut att kunna vara alger som täppt igen det för mig..


Bild
Bild


/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige



Janson1

#32 » 22:19:41, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det ser ut som det, vatten, skit och alger.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

DNBM

#33 » 23:14:39, 10-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser det ut sådär så bör du nog göra rent tanken med . Annars blir det nog problem tids nog . :???:
Användarvisningsbild
DNBM
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:10:44, 28-05-2016
Ort: Mora
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: 12-15 tons Gaffeltruck på jobbet av fabrikat Svetruck samt volvo L120 . Tidigare förare på Volvo L180 Hl . Privat hemma påtar jag med Volvo BM 646 från 1983

Ptr

#34 » 09:54:34, 11-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men dessa bakterier, ska de inte hjälpa till att bryta ner dieseln om det bli ett läckage. Att de så att säga är där med flit.

Där borde vara möjligt att ha filter som kan hantera detta, bara byta filter och gnälla vidare är inte rimligt - även om även jag gör så.
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Patrik440

#35 » 11:13:32, 11-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

DNBM skrev:Ser det ut sådär så bör du nog göra rent tanken med . Annars blir det nog problem tids nog . :???:



Ja, det har jag tänkt å göra. Jag har ett fräscht tomfat ståendes som jag kan tömma tanken i.
Har börjat med att slå i en flaska med "hostmedicin" för att ta dö på det till å börja med å sedan så för jag ta itu med resten lite senare.

/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

BM 4 ever

#36 » 11:28:11, 11-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

typiskt alg-slem
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Klas Kraft

#37 » 13:32:45, 11-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ptr skrev:Men dessa bakterier, ska de inte hjälpa till att bryta ner dieseln om det bli ett läckage. Att de så att säga är där med flit.

Där borde vara möjligt att ha filter som kan hantera detta, bara byta filter och gnälla vidare är inte rimligt - även om även jag gör så.


Finns något som heter "celldelning" där varje cell delar sig, som sen halvorna delar sig igen,,,,,man måste ha ihjäl de små krypen, annars blir dom många fort....
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Ptr

#38 » 23:23:58, 11-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, lever de inte i skiktet mellan vatten och diesel. Är där inget vatten så blir det inga alger?
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Klas Kraft

#39 » 16:25:39, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Njet.

Jag fick skiten i en båt där vi hade 600 m3 diesel, och fick nästan söka nödhamn, tack vare att vi hade två fat med gift så gick det precis, gick åt en hel pall med filter, hade vi kubikvis med vatten i tankarna? nej, ytterst lite dränerades ut..
Nu är det kanske surt att slänga 20 l från en traktor, men det är oftast dags likväl att rengöra, med tanke på bilden av filtret i denna tråden,

mitt tips är att dränera ut och släng innehållet, rengör noga, och tanka nytt från ett annat ställe än normalt, köp lite gift på swedol lr andra ställen och slå på i förebyggande syfte, och undvik rme diesel då det tycks vara större problem med den.

klas
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Patrik440

#40 » 19:59:27, 17-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig några filter extra när jag ändå beställde till min Scania. :)

Bild


/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

erkan2508

#41 » 20:17:41, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

angående det här med diesel jag har ingen erfarenhet av båtar och maskiner har bara hört att det är extremt stora problem med macken diesel överlag det kan man knappt köra bil på även om du gör slut på en tank om dagen dock börjar det bli stora problem redan efter 14 dygn med algtillvägt i tanken. Preems diesel är värst hörde tals om en kille som fick motorstopp på bilen och renoverade hela bränslesystemet för 50000 redan efter 4 tankar var det dags för helrenovering igen för ytterligare 50000 och kröningen ansvarar ju som bekant inte för vätskans kvalitet men idag är det lag på att det måste vara minst 5 % rme i mackendiesel vissa kör med 7 % när jag körde på Preems diesel var jag tvungen att byta bränslefilter var 500 mil annars var det mycket stor risk för att få motorstopp såg ut ungevär som man hade filtrerat spillolja. dieselbiocid i all ära men är det redan problem med alger så är loppet kört då måste man plocka ur tanken och ångtvätta den invändigt samt renovera högtryckspumpen och renovera spridare. är det dock bara på g kan man ösa i lite boicid och köar en diesel purge dvs fylla en gurkburk eller lignande med diesel purge och koppla loss returledningen och inloppet koppla på egna slangar med filter på båda ledningarna sedan fylla inloppslangen med diesel purge och fort som attan ner i burken och starta på enbart diesel purge hjälper riktigt bra att rengöra både högtryckspumpen och spridare

annars finns det inga mirakelsoppor annat än

b0 kan man säga är orginalet diesel som det var för 30 år sedan luktar diesel och det är 20 - 30 % mer kraft än i vanliga mackendiesel men varför kör inte alla på den då? jo för att motorerna kommer att släppa ut ungeför 180 % mer skräp i luften

hvo100 bio med sweax i finns i Stockholm och uppsala svj.se. den är skattebefriad innehåller nästan samma energi som b0 men är än så länge mej veterligen bara godkänd av psa dvs Peugeot citroen och ds automobils. släpper ut 70 - 90 % mindre skräp och är skattebefriad klarar -34 och tänder 20% tidigare och är gjord på slaktavfall finns vanlig hvo 100 men då kan man räkna med en 20% ökning av förbrukningen
har en lagringsbeständighet på ett år

ecopar är en uppfinning från Uppsala släpper inte ut något är 100% miljövänlig lika som att köra elbil men kostar ca 30 kr liter

och eldningsolja klass 6 men den måste filtreras först men innehåller betydligt mer energi än b0 är inte laglig att köra på

ja det är min lilla erfarenhet jag samlat på mig senaste 5 åren sen finns det ca 20 sorters diesel till om inte mer men akta er för b5 och b7 diesel och vad ni än gör tanka inte på okq8, tanka och preem
erkan2508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:48, 01-04-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: kör dieselbil

torbjorn_forsman

#42 » 20:37:44, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ecopar är ingen "uppfinning från Uppsala". Det är helt enkelt syntetisk diesel tillverkad enligt Fischer-Tropsch-processen, dvs gjord på samma sätt som tyskarna tillverkade syntetisk diesel under kriget, processen användes också i Sydafrika under de år landet var bojkottat och man inte kunde importera fossil diesel. Den har också använts i fabriker i bl a Indonesien och USA.

HVO100 är också syntetisk diesel tillverkad enligt hydreringsprocessen, dvs den andra av de två metoder som tyskarna använde under kriget. Skillnaden är bara att tyskarna använde brunkol som råvara istället för slaktavfall.

Jag håller inte med om att gammaldags fossil dieselolja skulle ha högre energivärde än dagens dieselbränslen. Om man tittar i moderna produktdatablad och standarder för olika dieselkvaliteter så hittar man samma garanterade energivärde som i handböcker från den tid då det bara förekom fossil diesel på marknaden (1950-1990-tal) . En sak som kan ha viss betydelse är dock att densiteten varierar, och energivärdet brukar anges per viktenhet och inte volymsenhet.

I någon tidigare tråd här konstaterades att det bara är vissa fordonsägare som råkar ut för problem med diesel med höga RME-halter, och det vad de än har för slags dieselfordon. Jag är benägen att hålla med om det. En förutsättning för att det ska börja växa alger i bränslet är att det finns fukt närvarande, om man ser till att ordna tankventilationen så att luftfuktigheten i tanken alltid är låg, så får man aldrig algproblem. Mycket lätt gjort genom att sätta ett torkfilter (burk med silicagel) på ventilationsröret, precis som på ventilationen till expansionskärlet på oljefyllda krafttransformatorer.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

EE

#43 » 21:19:14, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan konstatera att den Preemdiesel som jag får från min leverantör aldrig har orsakat bränslerelaterade problem. Jag har ingen detaljkunskap utan kan bara konstatera att det är så.
Kanske bränslet är en färskvara, och det i vissa fall säljs bränsle som stått i cistern alldeles för länge i väntan på att förbrukas?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#44 » 21:44:55, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan nog också vara frågan om att bränslet förvaras på olämpligt sätt hos slutkunden i väntan på förbrukning. T ex i farmartankar som står framme i solen och blir heta på dagen och utkylda på natten, eller i anläggningar där de kommer i kontakt med metaller (framför allt koppar och kopparlegeringar) som fungerar som katalysator och sätter igång nedbrytning av bränslet. Det är också konstaterat att inga bränslen mår bra i längden av solljus, det är t ex inte bra att förvara i ljusa halvgenomskinliga IBC-behållare.

Torrt, mörkt, svalt och jämn temperatur, ingen onödig kontakt med metall är nyckelord om man vill lagra bränsle utan att få problem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

erkan2508

#45 » 23:12:46, 01-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

trodde att ecopar var en uppfinning från Uppsala men då kanske min källa hade fel
ena annan sak gällande hvo100 som kanske är värt att tilläga är att det inte uppfyller standarden en590 utan en15940 och att vätskan är färglös och luktfri

gällande b0 känndes det som att man fick en extra turbo och det var ett satans påslag men fan vad det luktade och skummade som s*t*n som att hälla i ölen duvel i tanken

den mack jag tankade vit diesel på går inte att tanka om inte kiosken är öppen och den finns på den här adressen:
Höörsvägen 21, 243 92 Höör

den mack jag tankar hvo 100 på säljer soppan för ca 60 öre billigare än billigaste macken i Uppsala

här adressen:
Sågargatan 22, 753 18 Uppsala

här är också ett bevis på att det är högre energivärde i b0 jämfört med vanlig mackendiesel
Bild

att tillägga är att detta är eldningsvärdet vad tror ni händer i en dieselmotor blir nog ganska stor skillnad har av flerfalldiga hört att deras maskiner fått mer kraft om man tankar b0 jämfört mer mackendiesel allt från grävare till dumprar till traktorer. min bil drog 10% mindre på samma sträcka jämfört med Preems diesel i ena fallet 0,55 i andra fallet 0,50

en annan sak hörde att det ska bli rme inblandning i bensin också
Senast redigerad av erkan2508 11:11:05, 02-04-2018, redigerad totalt 1 gång.
erkan2508
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:48, 01-04-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: kör dieselbil


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se