Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Är detta alger i dieseln?( båttank )

46 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

rallejohansson (trådstartaren)

#1 » 19:15:53, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:sad:
Har något konstigt i bränsletanken i båten.
Svarta partiklar som ligger på bottnet men bränslet ser i övrigt rent ut.
Tanken är av rostfritt och längst ner i ändan mot motorn är där en litet fyrkantskärl som har en avtappningskran.
Den är där för att man lätt skall ta bort eventuellt vatten och detta gör jag regelbundet före längre resor.Har aldrig haft problem med vatten , men nog med skit som tankats i skärgården.
Hade i somras upp manluckan och försökte manuellt putsa bort allt , men man kommer inte till överallt, där är ett skvalpskott i vägen.
Har ni maskinister samma problem i era maskiner , vad beror det på och hur botar man sjukan ?

här foton på eländet

slangen användes för avtappning före rengöring med trasor.

Bild

Inget vatten kunde urskiljas , bara skiten som lossnade lätt

Bild

Har inte slarvat med tanklocket eller vid tankning, så vattnet som eventuellt funnits måste vara kondens.

Har dessutom en större tank i framändan av båten som är huvudtank och matar med självtryck bränsle till den här rostfria tanken.
Detta via ett brännoljefilter med metallsil som vid senaste rengöring såg rent ut.
Har aldrig förr om åren ( över 30 somrar ) varit med om liknande , är det bränslets dåliga kvalitet eller ..........? :/
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet



Patrik_L

#2 » 19:27:05, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog är det där alger... Jag har haft en del problem med sådana nu i sommar och en maskin som stannat i tid och otid, gjorde rent silen/glaskoppen och sen gick det några timmar och sen blev det stopp igen... Gjorde sedan en riktig tankrengöring och så har jag inte haft några problem sedan dess. Men det lär återkomma.

Tror det är inblandningen av RME som ställer till det så dieseln blir till godis för algerna.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

rallejohansson (trådstartaren)

#3 » 19:35:38, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik-L
Vad gjorde du för rengöring, använde du bara handkraft eller hällde du i kemikalier också ?
Har hört att man kan ta kål på bakterier med ångrengöring men vem har dylika apparater.

Och vad var det för maskin?

Har nu hela hösten på mig att rengöra för båten togs upp idag.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Patrik_L

#4 » 19:44:25, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var i grävmaskinen, en Atlas 1404. Jag lyfte upp den i ena änden så jag fick rätt lutning på tanken. Pumpade ur sista dieseln och så tog jag vattenslangen och spolade i tanken så algerna flöt ihop med vattnet. Sen i med industridammsugaren och så sög jag ur allt, sen gjorde jag om tills tanken var ren. Borde fungera riktigt bra med hetvattentvätt och ånga, men jag kände inte för att släpa ut den så det gick lika bra med vattenslangen och dammsugaren.

Det finns väl lite olika mirakelmedel att ha i, en del kan vara bra och andra rena skräpet. Avhandlades nog i en tråd här på forumet för inte så länge sedan.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Klas Kraft

#5 » 19:50:03, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har verkligen fått diesel djur eller bakterie, är ett problem som bara ökar då inblandning av raps olja i dielsen av miljöskäl utföres idag, bakterierna behöver vatten för att trivas och växa, kondens uppkommer ju alltid mer eller mindre i fartyg tankar, det man kan göra är att dosera kemikalier när man bunkrar, på mitt jobb har vi haft mycket problem med dieseldyr som de säger i norge, jag doserar något som heter "unitor bio control" innan bunkring, vilket dödar alla eventuella bakterier, och som alltid är det en massa jobb men rengöring, där man måste vara noga med att spola alla rör, skifta alla filter, det räcker att en djävla bakterie överlever så kommer de tillbaka.......
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Diggger

#6 » 20:02:25, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åh, den där smutsen känner jag alltför väl igen. Får rensa förfiltret ofta på vår IT12:a. Och när man dränerar tanken kommer en skvätt med liknande sörja. Nu fick jag alltså bekräftat att det är alger, där ser man.
Finns det nåt gift som dödar dom? Så tillväxten avtar?
/Stefan

Tillägg en stund senare:
Såg nu att delar av svaret finns i inlägget ovan. Men på en lastare är det ju lättare att tillsätta lite medel varje gång man tankar eller så..
Hur göra? (Förutom en ordentlig tankrengöring, som jag helst vill slippa, då det är jäkligt svårt att komma åt.)
Senast redigerad av Diggger 20:05:05, 02-09-2011, redigerad totalt 1 gång.
Diggger
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:06, 06-09-2005
Ort: Sörmland

bert

#7 » 20:03:54, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns väl vissa tillsatser som skall förhindra det men har ingen aning om hur bra det funkar
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

rallejohansson (trådstartaren)

#8 » 20:57:23, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för råd.
Antagligen måste jag ta bort hela tanken och få den nånstans där man kan skölja med skållhett vatten.
Vet inte än om framtanken skulle ha detta fel, kanske den beter sig annorlunda då den är gjord av glasfiber ?
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Patrik_L

#9 » 21:06:54, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är plast i tanken på grävmaskinen där jag hade problemet. Skillnaden jämfört med dina bilder är att geggan verkar "sitta fast" i plåten på din tank. I min plasttank så åkte det bara omkring på botten så det var inga större problem att skölja ner det i ett hörn och suga ur det med dammsugaren.

Borde nog ändå gå att fixa det värsta i din tank med kallt vatten men med en bra stråle som orkar slå loss det. Sen suga ur eller pumpa ur vattnet med algerna i. Sen när allt är rent kanske det går att ge det en omgång med något tuffare som tar död på det som kan finnas kvar.

Undrar hur det är med UV-ljus, det tar ju död på det mesta när det gäller bakterier och sånt. Kanske går att stoppa i en UV-lampa och låta den göra sitt en stund när tanken är rengjord. Visserligen kommer väl inte ljuset åt ut i ledningar och alla skrymslen så det kanske inte hjälper ändå.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

baklastare642

#10 » 21:08:19, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Du har verkligen fått diesel djur eller bakterie, är ett problem som bara ökar då inblandning av raps olja i dielsen av miljöskäl utföres idag, bakterierna behöver vatten för att trivas och växa, kondens uppkommer ju alltid mer eller mindre i fartyg tankar, det man kan göra är att dosera kemikalier när man bunkrar, på mitt jobb har vi haft mycket problem med dieseldyr som de säger i norge, jag doserar något som heter "unitor bio control" innan bunkring, vilket dödar alla eventuella bakterier, och som alltid är det en massa jobb men rengöring, där man måste vara noga med att spola alla rör, skifta alla filter, det räcker att en djävla bakterie överlever så kommer de tillbaka.......


Har du någon aning om vad det kostar?

Tanken slog mig nu att slanga diesel från en tank till en annan är kanske inte så bra ide...

månntro hur mackarna gör... för får dom den där sörjan i sina stora tankar så... :klia:
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

Fredrik_

#11 » 21:14:13, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det verkar som det lugnat sig lite på 'mack-tankade' fordon...
Finns diverse medel att ta till, men sörjan finns kvar ändå!!
Mekanisk rengöring klarar man sig inte undan alltså!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Patrik_L

#12 » 21:22:10, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedol har något som heter Bio-Protect 2 som är avsett för att bekämpa och förebygga alger i tanken. Kostar 289 kr + moms om det är något att ha det vet jag inte.

Mackarna har nog rätt bra fart på sina tankningspumpar så dom säljer nog sina alger till kunderna...

Har för mig att det fanns nån typ av "strumpa" eller nåt att köpa och ha i tanken förut som absorberade vatten. Skulle vara bra att ha i farmartanken osv, vet inte om det finns än och fungerar. Vore ju i så fall rätt bra att ha för att bli av med eventuell fukt i tanken för att minska chanserna för tillväxt.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

micke wik

#13 » 21:29:36, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Swedols medel fungerar utmärkt, det tar död på algerna samt löser upp dom, man kan säkert få lite problem med igensatta filter nån gång om året, jag böt tank på en traktor med kraftigt angrepp i tanken, så mycket runt sugsilen så det blev vacuum o matarpumpen orkade inte suga alls till slut, problemet låg i deras farmartank, jag hällde i swedols bioprotekt innan fyllning av tanken o sen dess har det varken vart tjuvstopp eller igensatta filter, det ska tilläggas att det va i maj 2010 det gjordes så köp det o ha i tanken o lycka till :) :bira:
micke wik
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:43, 17-03-2011
Ort: Vallentuna
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: New Holland 6020 ELITE
Volvo BM 4200B
Ursus 385
Hydrema M1220
McHale Fusion
Drivex EasyGrader
Svedala Snölastare

Patrik_L

#14 » 21:40:03, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då ska jag nog testa Swedols Bio-Protect nu när jag har en ren och fin tank så kanske jag slipper problemen i framtiden. Det är ju rätt irriterande när man sitter och segar sig upp för en backe och så mitt i alltihop så suger maskinen i sig en slemklump och sen blir det stopp på allt... Man får ju aldrig motorstopp när man är hemma på gården.
Patrik_L
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:41:33, 14-07-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Cat 307
Scania LB 80

Klas Kraft

#15 » 22:44:20, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl ge ett exempel vad de små djävlarna kan ställa till med: På min förra båt jag jobbade på så arbetade vi på ekvatorlinjen mitt emellan Afrika och brasilien med undervattens arbete, vi hade vid tillfället ca 700m3 diesel i bunkerstankarna, vi fick larm på lågt bränsle tryck på en av huvudmotorerna, skiftade filter(spinn on skitfilter...) till saken hör ju att det finns en rad filter och separatorer som bränslet måste passera innan det når maskinerna, det finns ett filter i pumpen som pumpar från bunkerstanken till settling tanken, separatorn suger via ett filter från settlings tanken till dagtanken(båda tankarna dräneras oxå dagligen)från dagtanken till motorn via maskinens filter,
Problemet med med nya diesel motorer om man får säga så, är att mestparten av den diesel som pumpas genom filtren inte går till förbränning utan kylning av injectorer och kylning av "ECU" engine control unit,, vilket gör att för varje liter som brunnit upp i motorn, så har har två tre liter pumpats genom filtret, som därmed täpper sig fortare än på en äldre maskin med bara lite läck olja från injectorer......

Till saken hör ju oxå att bakterien är lika tung som dieseln, vilket gör att centrifugal separatorn inte kan skilja ut dem heller, alla grov filter innan maskinen är för grova att hejda dem, de smiter genom sparatorn och sätter sig i finfiltret på maskin.

nåja, i detta fallet innebar det att vi fick skifta filter var tredje timme när det var som värst med tillväxten, vi doserade omgående rätt så mycket biocontroll i dag och settlings tank,vi öppnade även man hålen till bunkerstankarna och hällde biocontroll rätt ner där.. men det var på håret att vi fick läma vår "site" och krypa mot någon hamn, vi hade ett berg med skitiga filter att lämna i land, i nästa hamn...

Ursäkta mitt långa inlägg, men jag hatar dessa små svarta djävlar, de har gett mig en del sömnlösa nätter genom åren......
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ivar Risslén och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se