Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Är detta alger i dieseln?( båttank )

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

baklastare642

#16 » 22:57:22, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Får väl ge ett exempel vad de små djävlarna kan ställa till med: På min förra båt jag jobbade på så arbetade vi på ekvatorlinjen mitt emellan Afrika och brasilien med undervattens arbete, vi hade vid tillfället ca 700m3 diesel i bunkerstankarna, vi fick larm på lågt bränsle tryck på en av huvudmotorerna, skiftade filter(spinn on skitfilter...) till saken hör ju att det finns en rad filter och separatorer som bränslet måste passera innan det når maskinerna, det finns ett filter i pumpen som pumpar från bunkerstanken till settling tanken, separatorn suger via ett filter från settlings tanken till dagtanken(båda tankarna dräneras oxå dagligen)från dagtanken till motorn via maskinens filter,
Problemet med med nya diesel motorer om man får säga så, är att mestparten av den diesel som pumpas genom filtren inte går till förbränning utan kylning av injectorer och kylning av "ECU" engine control unit,, vilket gör att för varje liter som brunnit upp i motorn, så har har två tre liter pumpats genom filtret, som därmed täpper sig fortare än på en äldre maskin med bara lite läck olja från injectorer......

Till saken hör ju oxå att bakterien är lika tung som dieseln, vilket gör att centrifugal separatorn inte kan skilja ut dem heller, alla grov filter innan maskinen är för grova att hejda dem, de smiter genom sparatorn och sätter sig i finfiltret på maskin.

nåja, i detta fallet innebar det att vi fick skifta filter var tredje timme när det var som värst med tillväxten, vi doserade omgående rätt så mycket biocontroll i dag och settlings tank,vi öppnade även man hålen till bunkerstankarna och hällde biocontroll rätt ner där.. men det var på håret att vi fick läma vår "site" och krypa mot någon hamn, vi hade ett berg med skitiga filter att lämna i land, i nästa hamn...

Ursäkta mitt långa inlägg, men jag hatar dessa små svarta djävlar, de har gett mig en del sömnlösa nätter genom åren......


Mycket intressant att läsa. :bira:
Men dieseln ni har, det är inget biodiesel junk, eller hur?
Användarvisningsbild
baklastare642
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:14:29, 21-02-2009

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Klas Kraft

#17 » 23:12:46, 02-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

baklastare642 skrev:
Klas Kraft skrev:Får väl ge ett exempel vad de små djävlarna kan ställa till med: På min förra båt jag jobbade på så arbetade vi på ekvatorlinjen mitt emellan Afrika och brasilien med undervattens arbete, vi hade vid tillfället ca 700m3 diesel i bunkerstankarna, vi fick larm på lågt bränsle tryck på en av huvudmotorerna, skiftade filter(spinn on skitfilter...) till saken hör ju att det finns en rad filter och separatorer som bränslet måste passera innan det når maskinerna, det finns ett filter i pumpen som pumpar från bunkerstanken till settling tanken, separatorn suger via ett filter från settlings tanken till dagtanken(båda tankarna dräneras oxå dagligen)från dagtanken till motorn via maskinens filter,
Problemet med med nya diesel motorer om man får säga så, är att mestparten av den diesel som pumpas genom filtren inte går till förbränning utan kylning av injectorer och kylning av "ECU" engine control unit,, vilket gör att för varje liter som brunnit upp i motorn, så har har två tre liter pumpats genom filtret, som därmed täpper sig fortare än på en äldre maskin med bara lite läck olja från injectorer......

Till saken hör ju oxå att bakterien är lika tung som dieseln, vilket gör att centrifugal separatorn inte kan skilja ut dem heller, alla grov filter innan maskinen är för grova att hejda dem, de smiter genom sparatorn och sätter sig i finfiltret på maskin.

nåja, i detta fallet innebar det att vi fick skifta filter var tredje timme när det var som värst med tillväxten, vi doserade omgående rätt så mycket biocontroll i dag och settlings tank,vi öppnade även man hålen till bunkerstankarna och hällde biocontroll rätt ner där.. men det var på håret att vi fick läma vår "site" och krypa mot någon hamn, vi hade ett berg med skitiga filter att lämna i land, i nästa hamn...

Ursäkta mitt långa inlägg, men jag hatar dessa små svarta djävlar, de har gett mig en del sömnlösa nätter genom åren......


Mycket intressant att läsa. :bira:
Men dieseln ni har, det är inget biodiesel junk, eller hur?


Ingen "bio junk" men bunkrar man i Afrika som vi gjorde så får man "junk" i tankarna utan tillägg på priset :) och kondens är det gott om när det är 45 grader i luften och 99% luftfuktighet.... varje gång man pumpar olja från en tank till en annan så kommer det ju in fukt genom avluftningen till däck...

skall se om jag har några bilder liggandes från den händelsen.
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Med palfinger....GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70


http://www.rederikraft.se

Privatperson

#18 » 18:33:16, 03-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bytte tank på bilen för några år sen mot en större (& begagnad) , i den var det nått som mera liknade sjögräs...finns det andra varianter ?

Rengjorde min tank , sen stod den tom i några månader inomhus ..kanske de som eventuellt var kvar torkade och "dog" ?
Användarvisningsbild
Privatperson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:18, 28-10-2008
Ort: Tokholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skylift

Fredrik_

#19 » 21:34:19, 03-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Sjögräs" är nog det jag sett mest av..
Längre trådar som klumpar ihop sig.

Men senaste tanken var det pinnar och löv i också :uupps:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#20 » 19:32:15, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade upp manluckan och kollade hur tanken såg ut.Den var nästan ren, med undantag av lite brun färg här och där på bottnet och sidorna.
Den svarta smeten var borta .

Men det är inte länge sedan tanken rengjordes heller.

Köpte i en biltillbehörsaffär det enda rengöringsmedlet som de hade, av märket Star Brite.
237 ml som skall räcka till en bränslemängd på nästan 950 liter.
Lär vara nån typ av enzymer.

I manualen finns ett här bifogat foto på ett cognacglas med likadana alger som i vår tank.


cognacen
Bild

produkten
Bild

Bild

Enligt manualen så tar medlet bort sot och skit inne i motorn också :mrgreen:
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#21 » 19:43:30, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

rallejohansson skrev:Bild

Kan vara en E-kolv också... Intresseklubben antecknar... :mrgreen:
Allt som den här bonden rör vid förvandlas till mekaniska infernon... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-profil
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

The real CarMan

#22 » 20:41:09, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har fått förmig at de flästa tillsatser för att döda bakterierna fungerar, men man BÖR andvända dom i förebyggande syfte. När det blir för mycke i tankan får man göra manuell rengöring.


jag körde i nåt liknande i min båt i våras, där fasn en dosering för "dagligt" bruk & en annan om man hade problem. (men jag antar ändå att det fins gränser för vad den klarar av)

Jag hittade RME fritt bränsle å några ställen där jag tankade i sommras.
The real CarMan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:49, 23-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi BT 014

nixs

#23 » 21:07:03, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skall inte dosera i tid och otid. Bakterierna blir resistenta!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#24 » 21:09:03, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissningsvis gör bolagen vad de kan för att slippa skit i sina egna tankar också!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

The real CarMan

#25 » 21:14:29, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:Gissningsvis gör bolagen vad de kan för att slippa skit i sina egna tankar också!!


Vi ha mack på jobbet & mig vetligt gör vi ingen ting med våra tankar.
Men jag tror inte problemet hitter att uppstå på vanliga bensinstarioner, då man omsätter bränslet i tankarna relativt fort.
I farmartankar är det säkert vanligare, dels på grund av att bränslet ligger länge så tillväxt hinner att ske & för att tanken är ovan mark o lättare får kondens.
I båtar har man ju hela vintern att samla konsen så där gäller det att alltid ha fulltank, för att eliminera uppkonsten.
The real CarMan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:49, 23-08-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Taekuchi BT 014

Fredrik_

#26 » 21:30:21, 05-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

De som levererar kanske sköter det.. För att slippa i sina tanklbilar! Osv..
"Någon" har nog rutin idag. (Eller har ni 'egen' soppa :grin: )

Man ska vänta så länge som möjligt med att tanka, så man blir av med så mycket som möjligt i tanken.
Inte topp-fylla konstant utan snarare köra tomt.. (Enligt rekomendationer..)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#27 » 06:29:45, 06-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin: :lmao:

ha ha ja bond 77 , jag kan svära på att det var ett cognac glas !

Önskedröm med andra ord !

Tänkte nu ha tanken helt tom under vintern och sedan kolla på våren i slamkoppen om där finns kondens förrän det fylls på nytt bränsle.

Ni har säkert rätt i att bränsleomsättningen inte är tillräckligt snabb, då vi har ett system av två tankar.Vi kör ganska lite, tankar ca en gång per säsong.

Så här är det uppbyggt:
dels en främre tank på drygt 200 liter, den är gjord i glasfiber och har lägst ner ett filter på utgången.Dels denna rostfria tank ( 170 liter ) som finns framför motorn och som vi hittills haft så full som möjligt.
Fylls av självtryck från den främre.
Och har ibland haft den alldeles full under vintern så kondensen inte skall ställa till det.

Trodde först att problemet var smuts som tankats direkt i rostfria tanken men det är väl kondensvatten kombinerat med bakterier som är problemet.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Matte.Hartman

#28 » 11:26:22, 06-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Man skall inte dosera i tid och otid. Bakterierna blir resistenta!

Jag har för mig att jag för länge sedan läste i TN (Tidningen "Någonstans" ;) ) att man även skulle alternera mellan
antibakterietillsatserna också, just för att förhindra resistens i så stor utsträckning som möjligt.

Vet inte om detta stämmer men det låter väldigt logiskt, det är ju samma sak för oss människor. Bakterie som bakterie. :)
Problem löser man direkt,
Under kan ta lite längre tid.
Omöjligheterna skjuter vi upp till i morgon. :wink:
Användarvisningsbild
Matte.Hartman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:44:12, 04-11-2009
Ort: Byske
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 2250 -81
Volvo BM T430 -77
Polaris Sportsman 500 -05
Polaris RMK800 -00 (Till salu)
SkiDoo Alpine 503 -83
SkiDoo MXZ670 -97 (Till salu)

MN

#29 » 14:01:21, 06-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är ju inte ngt nytt fenomen. Pytsade gift i soppan till Robotbåtar för 20 år sedan. Märkligt nog var det bara den typen som hade problem?

MN
"En märkesentusiast kan överse med sitt märkes fel och brister - en märkesfanatiker förnekar dem"

MF35, MF203, MF 135/Trima 800, BM800, BM V70, BM 262C, Corvette C4, Puch Dakota + Alabama
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

seekey

#30 » 14:44:30, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har i många år använt K-Diesel för att minimera kondensvattnet i tanken och kompletterat med Bio-protect. Det har fungerat perfekt trots att jag gärna använder miljödiesel/RME.

För att bakterierna ska kunna växa måste de ha vatten, så att minimera vattnet är bästa förebyggande.
seekey
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:59, 01-11-2012
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Båt med dieselmotor


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates