Får väl ge ett exempel vad de små djävlarna kan ställa till med: På min förra båt jag jobbade på så arbetade vi på ekvatorlinjen mitt emellan Afrika och brasilien med undervattens arbete, vi hade vid tillfället ca 700m3 diesel i bunkerstankarna, vi fick larm på lågt
bränsle tryck på en av huvudmotorerna, skiftade filter(spinn on skitfilter...) till saken hör ju att det finns en
rad filter och separatorer som bränslet måste passera innan det når maskinerna, det finns ett filter i pumpen som pumpar från bunkerstanken till settling tanken, separatorn suger via ett filter från settlings tanken till dagtanken(båda tankarna dräneras oxå dagligen)från dagtanken till motorn via maskinens filter,
Problemet med med nya diesel motorer om man får säga så, är att mestparten av den diesel som pumpas genom filtren inte går till förbränning utan kylning av injectorer och kylning av "ECU" engine
control unit,, vilket gör att för varje liter som brunnit upp i motorn, så har har två tre liter pumpats genom filtret, som därmed täpper sig fortare än på en äldre maskin med bara lite läck
olja från injectorer......
Till saken hör ju oxå att bakterien är lika tung som dieseln, vilket gör att centrifugal separatorn inte kan skilja ut dem heller, alla grov filter innan maskinen är för grova att hejda dem, de smiter genom sparatorn och sätter sig i finfiltret på maskin.
nåja, i detta fallet innebar det att vi fick skifta filter var tredje timme när det var som värst med tillväxten, vi doserade omgående rätt så mycket biocontroll i dag och settlings tank,vi öppnade även man hålen till bunkerstankarna och hällde biocontroll rätt ner där.. men det var på håret att vi fick läma vår "site" och krypa mot någon hamn, vi hade ett berg med skitiga filter att lämna i land, i nästa hamn...
Ursäkta mitt långa inlägg, men jag hatar dessa små svarta djävlar, de har gett mig en del sömnlösa nätter genom åren......
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar