Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Smörjfett?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

EE (trådstartaren)

#1 » 22:40:45, 23-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har av historiska skäl använt Texaco Novatex Heavy som smörjfett till maskinerna. Egentligen tycker jag att detta fett har dålig prestanda (mycket hamnar nästan direkt på sidan i leden och är förlorat). Någon på detta fora har uttalat sig positivt om LE Lubricants och deras Almasol, ett fett som tydligen skall vara i topp både vad gäller smörjprestanda och högt pris :smile:

Man kan inte smörja sig fattig säger många och det ligger nog någonting i det, men är det rimligt att tro att LE 1232 Almatek är värt 160 kr per patron? Hur bra är Almasol? Jag vill byta ut Texacos fett mot någonting annat som ger bättre smörjprestanda med färre smörjtillfällen och förhoppningsvis bättre maskinekonomi.
Går detta ihop tror ni?
Det Texacofett jag använder är enligt mig jämförbart (troligen exakt samma) som Agrols entreprenadfett NLGI2. Detta fett är inte dyrt, men jag börjar tro att det finns bättre smörjmedel för de som vill maximera antalet timmar mellan smörjtillfällena.

Låt höra! Hur resonerar ni? Vad skall man smörja maskinerna med?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet



qqq

#2 » 23:42:41, 23-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant fråga. Jag köpte idag en lågpristub på swedol för 29 pix inkl moms. Men det fettet känns ganska vattnigt och kryper nog lätt ur lagren, så man får nog smörja ofta. Ser framemot mera diskussion om vilket fett som är det optimala.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Janson1

#3 » 02:18:01, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder bara billigt fett och smörjar ganska ofta. Jag har svårt och tro att det finns direkt dåligt fett så det skulle bli sämre av dess användning än inte alls.
Att ge 160 kr för en patron känns lite bortkastat då en stor mängd hamnar utanför.
Sen så är det givetvis intressant om nu ett dyrt fett gör underverk på slitaget kontra ett billigt under en period av säg 5 år och daglig användning, är det någon som testat detta parallellt med två liknande maskiner under samma förutsättningar tro?
Däremot så i startmotorer använder jag ett animaliskt fett och vad jag tror kommer från valar och som har i princip samma tjocklek varmt som kallt. Fettet är förövrigt vitt.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Roger Bälinge

#4 » 08:15:41, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

God morgon!

Farsan och jag provade Swedols lågtidsfett direkt när det kom ut och det var "poppis" med lågtidsfetter eller röda fetter som också var "hett" då!
Har inte koll på hur länge sedan Swedol började med sina 500gr guldpatroner, men det känns som minst 20 år sedan!
Hur som helst så har vi aldrig haft några problem med leder och bussningar....trots att det då och då brustit med smörjningsintervallerna! :-)
Numer kör dom tyvärr bara med 400 grams patroner och någon bra förklaring till varför man slutade med 500 har jag inte fått! :huh: :huh:

http://www.swedol.se/1000980.html

När jag köpte min "underbara" batteridrivna fettspruta från Milwaukee. :buga: :buga: :buga: :buga:
.....så skickade American Tools med några patroner med "röfett"....bra eller dåligt???....inte en susning, men jag tänker använda upp dessa och sedan får det bli Swedol igen!
Bättre att se en möjlighet i varje svårighet, än en svårighet i varje möjlighet!
Det kan aldrig gå mer än åt helvete!
...och det är aldrig "bara"!
Användarvisningsbild
Roger Bälinge
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:49, 21-12-2014
Ort: 272:an till GRANLUNDA, typ!
Sverige
Blogg: Visa blogg (212)
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Terex TW 110 med onödigt mycket redskap!
Chevrolet Silverado CC 1500/2015
(Får se om min nya är ännu en gåva till bilismen)
Husqvarna LT 151 med tippkärra och stickluftare.
...och är numer heltids pensionär!

Åsa-Nisse

#5 » 09:03:36, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smörjning är ju bara en liten del för att just smörja. Den viktigaste funktionen är att pressa ut smuts och "skit" så det inte blir slippasta i leden. Ett segt långt fett som inte går att bli av med på fingrar är det bästa och smörja lite men ofta. Det är därför centralsmörjningssystem är överlägsna. De smörjer en lite kladd med täta intervaller.
Jag använder Agrol entreprenadfett ( blått) i alla maskiner och smörjer dubbelt så ofta som instruktionsboken säger, men bara ett pumptag i var nippel.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Grisen

#6 » 09:34:05, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder Kendall SHP till allt, bra eller dåligt? Jag vet inte.
Bild
Senast redigerad av Grisen 13:19:16, 24-10-2015, redigerad totalt 1 gång.
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

BM 4 ever

#7 » 09:52:38, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni använder väl inte samma fett till allt?
Passa er noga för att trycka i något långt segt entrepenadfett i ett snabbt snurrande kullager !
Det blir ofelbart varmgång och kanske även rotation av den lagerbanan som inte ska snurra med haveri som följd.
Senast redigerad av BM 4 ever 15:38:52, 24-10-2015, redigerad totalt 1 gång.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

maclars

#8 » 10:08:14, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en BM Volvo T650 och jag undrar vilket fett ska man använda till att smörja vattenpumpen.
maclars
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:12:28, 17-10-2014
Ort: Gotland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 650 -76
Skylift Logos Giraff 9002HG -91 med nytt underrede

BM 4 ever

#9 » 10:51:58, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maclars, det finns faktiskt speciellt vattenpumpsfett!
Är du noggrann väljer du det, dom flesta trycker nog i det dom har i sprutan.
Slava Ukraini !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

63an

#10 » 15:25:50, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

AAAH! Använd konsistensfett det ljusa funkar även i marina motorer å kablage å inte för mycket!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

EE (trådstartaren)

#11 » 22:29:12, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Jag använder Agrol entreprenadfett ( blått) i alla maskiner och smörjer dubbelt så ofta som instruktionsboken säger, men bara ett pumptag i var nippel.

Jo, jag vill gärna smörja ofta jag med, men det är inte produktiv tid så därför händer det att jag genar och enbart smörjer enligt instruktionsboken! :mrgreen: Är man arbetshet så är smörjandet ett gissel och dåliga smörjmedel riskerar att gå ut över maskinen.

Jag menar alltså att detta med att gå runt maskinen ofta och fylla ett pumptag i varje nippel är jättebra men inte realistiskt!
Jag hoppas att någon med erfarenhet av "svindyra" smörjmedel skriver i denna tråd och lovordar dem, för jag skulle gärna byta smörjtiden mot effektiv arbetande tid!

Sedan är det som någon tidigare sagt, centralsmörjsystem är det ultimata men tyvärr är det inte rimligt att installera sådant på min maskin.

Det finns maskiner som går många timmar utan smörjning öht, oberoende av vad boken säger (hyrmaskiner, okunniga förare etc). Här handlar det mera om att vilken smörja som helst är bättre än ingen alls, men de kör i alla fall utan :uupps:

Det jag vill åt är så pass bra smörjmedel att jag kan utöka antalet maskintimmar mellan smörjningarna utan skada, samtidigt som jag fortfarande kan räkna hem ett dyrare inköpspris för fett. I mitt fall handlar detta inte om kullagerfett, utan jag tänker mig smörja grävmaskinsleder med stålbussningar.
Finns det någon som tror att ett fett för 160 kr per tub klarar den utmaningen? Erfarenheter?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

stefansmark

#12 » 23:12:04, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är en av alla de som hatar att smörja, kladdigt och jävligt samt att det tar en väldig massa tid.
Nu när jag efter många år har bytt en hel del tappar och bussningar och svetsat och arborrat har även jag börjat inse att fett är en nödvändigt ont.
Jag var på en maskinmässa och såg ett fett som var helt outstanding på demonstrationen, det klarade slag, värme och vatten utan att påverkas nämnvärt.
Efter att ha pratat med min fettleverantör så klarnade dock bilden lite.

Ska du smörja en grävmaskinsled så är det som tidigare talare redan nämnt inte bara smörjeffekten du är ute efter. Det kommer alltid att vara en massa smuts och skit som som du vill pressa ur lederna för att det inte ska ligga där och slipa.
Det är bättre med ett sämre fett och smörja ofta än ett bra fett och smörja sällan.
Jag inbillar mig dock att ett segt och kladdigt fett stannar kvar lite längre i en redan dålig lagring då det inte slås ut lika lätt, men smörja slipper man ändå inte.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

palle1

#13 » 23:48:19, 24-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick mig att tänka på en historia om när le-fettet var nytt. En säljare av fettet kom till min granne och berättade hur bra det var, han så att man kunde förlänga smörjintervallerna 10 gånger, varvid grannen svarade, det här vi gjort för länge sen.

5 personer gillar det här inlägget.
palle1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:55:06, 30-07-2012


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se