Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Motorolja.

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Beirut

#16 » 06:51:59, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vhk jag vet att du tycker om att framföra dina svar eller är det frågor? om olja men tycker du att du hjälper trådskaparen?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010



EkanSDL (trådstartaren)

#17 » 20:37:06, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Men hur har det gått med 1212:an? fick den någon ny olja och vad blev det?


Den står på gården nu :grin: men jag har inte hunnit köpa olja än men det blir att ta med dunkar på Hydraulteknik imorgon så köper jag 10/40 eller liknande. Motorn är renoverad för ca 2 år sedan. Oljan som är i motorn nu ser helfin ut men jag vet inte ved det är för olja så ett byte blir det iaf. Sen ska hydraliken få sig en omgång till helgen.
EkanSDL
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:51, 04-11-2011
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: Davod Brown 1212. Hanix H15B

fretchi

#18 » 23:37:01, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Bakåtkompabiliteten fick sig väl en liten knäck med syntet oljorna har jag en känsla av. det har ju varit en del snak om att man kört för "fin " olja i gamla skitiga motorer som det sedan lossnat flagor och sjok som sedan täppt till. eller det kanske är ett fall för mythbusters?

Men hur har det gått med 1212:an? fick den någon ny olja och vad blev det?


Vad jag hört är det där en myt. Renande additiver har funnits i oljor åtminstone sedan 80-talet och då i både mineral och syntetoljor. Självklart, om du kört med en gammal olja utan dessa och sedan byter, att du kan få problem. Men dessa problemen borde alltså vara avklarade sedan länge då "orenande" olja inte längre finns, mig veterligen.

En läsvärd tråd om olja.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=45834
Vill man fördjupa sig om vad som är bäst så har man en hel del att göra. Eller så kör man på en hyfsat universal olja av någorlunda känt märke.

Jag kör Agrol super syntet 5w-40 i min DB 880 och har ännu inga klagomål. Vill ha bra kallstartsegenskaper ifall man måste vrånga igång den i vinter.

Till sist, en illustrativ bild :)
Bild
Originalets URL: http://www.smorjteknik.se/images/tabell30.jpg
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

VHK116.1

#19 » 23:45:05, 08-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att vi är många som kanske vill fördjupa sig i ämnet
inklusive TS?
Om man tittar lite närmare på motoroljor så kan det vara intressant
att läsa oljors olika tekniska data. T.ex viskositet vid 40 eller 100
grader samt lägsta flyttemperatur.
Och nog är myterna många? Och bakåtkomplatibla är de inom
resp. grupp eller anv. område.
Den här tycker jag är särkilt intressant Q8 T860.
Och vid val av märke eller typ får man alltid själv avgöra vad
som passar mig bäst till maskiner med utgångna klassningar.
En hjälp kan vara att köpa oljan hos märkes återförsäljaren.
Dessutom verkar vissa oljor ha ett BF Datum och då även om
förpackningen aldrig har öppnats?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Lennart Johansson

#20 » 07:24:49, 15-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en MF TEA 20 eller MF 35 Bensin och Diesel var bytesintervallerna 120 timmar. Traktorer från 1940-1960 - talet

För 1990 talets traktorer var normalt bytesintervall 250 timmar

För dagens traktorer har jag hört talas om 600 timmar

Är detta rimligt, vad är det för hockus-pockus.

Törs man använda dom här hypermoderna smörjoljorna i en Gråller
Lennart Johansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:47:51, 03-04-2007

Jars

#21 » 18:47:54, 15-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nån anledning till att ha dessa på en så gammel maskin ??
det har ju gått så bra förr. :!:
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

VHK116.1

#22 » 18:48:10, 15-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att välja motorolja borde inte vara svårt.
Viktigt är alltid att välja samma klasssnig eller en högre.
Val av syntet/mineral är också enkelt där priset är avgörande
och att mina önskemål om oljans egenskaper också fyller mitt
behov eller krav. Med ett antal parametrar som oftast styr mitt
val av olja så skall man nog alltid titta på oljans tekniska data
och klassning och inte på varummärke eller motsvarande pris?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

VHK116.1

#23 » 16:39:38, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns lite mera och intressant info.
http://www.tandkulan.com/olja.htm
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Beirut

#24 » 16:45:57, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:klia: Kan väl ändå inte sitta en tänkula i en David brown 1212?
Beirut
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:27:42, 22-11-2010

Bengt Erik Eriksson

#25 » 17:52:22, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte det original? :grin: :grin:

Ok då behöver vi inte maila Mythbusters då.....
Intressant artikel om tändkulor och olja.. Har hört om "c" olja som ett riktigt beck men inte Haft koll på referensen förut..

Vet vi hade sae 140 i ett fat när jag var liten. Farsan blev rätt glad när han hittade det fatet när tröskans växellåda havererade och beövde den oljan... Men har sedan dess inte haft behov av den viskositeten.

Funderar på Flytande fettet som ska vara i vissa rotor balkar till vallmaskiner. men de klassas efter NLGI skalan till smörjfetter?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se