Sida 1 av 1

Etylenglykol värt att känna till

InläggPostat: 14:34:53, 11-01-2016
av Lars-Peter D
Fann detta experiment med etylenglykol värt att notera. För min del vardet I stora drag kännt, men, I dessa kyliga tider helt läsvärt och eventuellt lärorikt. :rock_on: http://school.chem.umu.se/Experiment/P92

Fryspunktsdiagrammet för etylenglykol/vatten bör väl kommas ihåg? om inte annat....

Re: Etylenglykol värt att känna till

InläggPostat: 14:45:56, 11-01-2016
av fretchi
Även om man har glykol nog som förhindrar fryssprängning så kan det vara för lite i extrema temperaturer. Blir kylvätskan för sörjig, även om den inte fryser, så kan cirkulationen hämmas så pass att problem uppstår. Det fick jag själv uppleva här om dagen när vi hade neråt 40 minus.

Re: Etylenglykol värt att känna till

InläggPostat: 14:50:59, 11-01-2016
av Lars-Peter D
Blir ju rätt kinkigt att blanda rätt om man vill ha maximalt frysskydd, då både för mycket och för litet glykol försämrar..... Vad används när glykol inte räcker till?

Re: Etylenglykol värt att känna till

InläggPostat: 15:34:44, 11-01-2016
av 63an
Koskenkorva om de finns kvar :lmao:

Re: Etylenglykol värt att känna till

InläggPostat: 15:42:26, 11-01-2016
av östemann
Koskenkorva är ämnat för invärtes bruk så man ska inte skämma bort den varan genom att slösa de dropparna i nåt kylsystem.

Re: Etylenglykol värt att känna till

InläggPostat: 16:07:44, 11-01-2016
av 63an
Man kan fylla på med "hähä" också brukar vara lite mera koncentrerat :skratta3:

Re: Etylenglykol värt att känna till

InläggPostat: 23:14:39, 05-08-2017
av MartesMartes
Ursäkta för trådlyften, men jag har för mig att om man kör Kosken eller annan ädel vodka istället för spolarvätska så får man isbildning på vindrutan iom den höga vattenhalten(antar jag...), så att ha vodka i ett kylsystem som ska klara typ -30 är väl ingen bra idé ?

Jag vet själv om man tar och "råkar" lägga in ett helrör i frysen så separerar ju prylarna och det måste ju vara förödande i ett kylsystem för motordrift i vårt klimat ?.. eller ? :klia:

Re: Etylenglykol värt att känna till

InläggPostat: 00:55:26, 06-08-2017
av Ivar Risslén
I ungdomen så hade man ofta någon flaska sprit liggandes i bilen om man skulle hamna på något kalas. Det var ofta som det var frysbox kallt på vintern och jag märkte inte eller hörde talas om att spriten försämrades i temperaturer över - 35 grader. Den enda gången som jag märkte något fel så hade det varit ner mot -48. Dagen efter så var det lite mildare (-42) men spriten var fortfarande i fast form. Efter någon timme vid värmeelementet så hade den övergått till flytande form igen. Jag kollade senare vid vilken temperatur den beräknades frys och det var vid-38 grader Celsius. Så det skulle funka utmärkt med Kosken vid -30, ifall man inte kör motorn för varm så att alkoholen dunstar.

Re: Etylenglykol värt att känna till

InläggPostat: 10:06:37, 06-08-2017
av torbjorn_forsman
Problemet med att använda "drickbar" alkohol, alltså etanol (sprit) i kylsystem, är att den har så låg kokpunkt och det blir onödigt högt ångtryck vid de motortemperaturer man vill hålla nuförtiden. Dessutom avdunstar ju alkoholen innan vattnet gör det, och det är ju inte så roligt att ha motorrummet fullt med explosiva spritångor vid en kokning. Glykol beter sig annorlunda, den bildar en s k azeotrop med vatten så att när glykol/vattenblandningen kokar, är det lika delar av glykol och vatten som kokar bort så blandningsförhållandet ändras inte i det som är kvar i kylsystemet efter kokningen.
Det förekom förr i tiden att man används sprit som frostskydd i kylsystem, men då fick man fylla på flera gånger under en vinter för att kompensera för det som ångade bort.
Glycerol (förr kallat glycerin) har också använts, men blir ännu mer trögflytande i kyla än vad glykol blir.