Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Etylenglykol värt att känna till

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Lars-Peter D (trådstartaren)

#1 » 14:34:53, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fann detta experiment med etylenglykol värt att notera. För min del vardet I stora drag kännt, men, I dessa kyliga tider helt läsvärt och eventuellt lärorikt. :rock_on: http://school.chem.umu.se/Experiment/P92

Fryspunktsdiagrammet för etylenglykol/vatten bör väl kommas ihåg? om inte annat....
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra



fretchi

#2 » 14:45:56, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om man har glykol nog som förhindrar fryssprängning så kan det vara för lite i extrema temperaturer. Blir kylvätskan för sörjig, även om den inte fryser, så kan cirkulationen hämmas så pass att problem uppstår. Det fick jag själv uppleva här om dagen när vi hade neråt 40 minus.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Lars-Peter D (trådstartaren)

#3 » 14:50:59, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir ju rätt kinkigt att blanda rätt om man vill ha maximalt frysskydd, då både för mycket och för litet glykol försämrar..... Vad används när glykol inte räcker till?
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

63an

#4 » 15:34:44, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koskenkorva om de finns kvar :lmao:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

östemann

#5 » 15:42:26, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koskenkorva är ämnat för invärtes bruk så man ska inte skämma bort den varan genom att slösa de dropparna i nåt kylsystem.

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

63an

#6 » 16:07:44, 11-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan fylla på med "hähä" också brukar vara lite mera koncentrerat :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

MartesMartes

#7 » 23:14:39, 05-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta för trådlyften, men jag har för mig att om man kör Kosken eller annan ädel vodka istället för spolarvätska så får man isbildning på vindrutan iom den höga vattenhalten(antar jag...), så att ha vodka i ett kylsystem som ska klara typ -30 är väl ingen bra idé ?

Jag vet själv om man tar och "råkar" lägga in ett helrör i frysen så separerar ju prylarna och det måste ju vara förödande i ett kylsystem för motordrift i vårt klimat ?.. eller ? :klia:
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

Ivar Risslén

#8 » 00:55:26, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I ungdomen så hade man ofta någon flaska sprit liggandes i bilen om man skulle hamna på något kalas. Det var ofta som det var frysbox kallt på vintern och jag märkte inte eller hörde talas om att spriten försämrades i temperaturer över - 35 grader. Den enda gången som jag märkte något fel så hade det varit ner mot -48. Dagen efter så var det lite mildare (-42) men spriten var fortfarande i fast form. Efter någon timme vid värmeelementet så hade den övergått till flytande form igen. Jag kollade senare vid vilken temperatur den beräknades frys och det var vid-38 grader Celsius. Så det skulle funka utmärkt med Kosken vid -30, ifall man inte kör motorn för varm så att alkoholen dunstar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#9 » 10:06:37, 06-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med att använda "drickbar" alkohol, alltså etanol (sprit) i kylsystem, är att den har så låg kokpunkt och det blir onödigt högt ångtryck vid de motortemperaturer man vill hålla nuförtiden. Dessutom avdunstar ju alkoholen innan vattnet gör det, och det är ju inte så roligt att ha motorrummet fullt med explosiva spritångor vid en kokning. Glykol beter sig annorlunda, den bildar en s k azeotrop med vatten så att när glykol/vattenblandningen kokar, är det lika delar av glykol och vatten som kokar bort så blandningsförhållandet ändras inte i det som är kvar i kylsystemet efter kokningen.
Det förekom förr i tiden att man används sprit som frostskydd i kylsystem, men då fick man fylla på flera gånger under en vinter för att kompensera för det som ångade bort.
Glycerol (förr kallat glycerin) har också använts, men blir ännu mer trögflytande i kyla än vad glykol blir.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se