Sida 1 av 1

Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 09:14:02, 02-02-2016
av thorflot
Man har i alla år fått höra att man på inga villkor ska mixa blå och röd frostväska, eftersom det blir gröt.

Biltemas blåa (36703/36704) är nu: "Etylenbaserad kylarglykol" och den röda (longlife) (361783/361787) är "nitrit-, amin-, fosfat-, silikat- och boratfritt kylmedel, baserat på etylenglykol". Båda "får ej blandas med propylenglykol", som är grön.

Har man ändrat på färg/alkoholtyp? Jag har inte testat, men bara undrade? Inte att det är en himla kost att förtsatta köpa den röda till bilarna och den blåa til traktorn, men det blir lite lättara med bara en sort i förrådet...

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 10:01:56, 02-02-2016
av Stefan1972
släpp det där med färgerna, finns inget standard där och ingen koppling till propylen.
rent generellt kan man säga att blå glykol idag är en standard "universal" med en livslängd på 3 år typ. Den röda är en longlife som klarar 6-8 år. Propylen används knappt idag så det kan man ju släppa helt.
Har du blå eller grön i traktorn så kör på blå, farorna är extremt överdrivna men är det länge sen vätskan byttes så kan det ju vara läge att spola ur i sommar och fylla på nytt iallafall?
Lika i övriga fordon och har du röd vätska i bilen så är det longlife vätska. Värt att poängtera där är ju att om bilen är väldigt ny så finns det ju olika sorter av även den.

att köra röd longlife i alla fordon blir bara fånigt, det som händer är ju att du får en vätska som inte skyddar nånting annat än för temperaturen då.

Att det skulle bli gröt om man blandar fel är nog bara en skrivbordsprodukt av de som vet bäst. Jag har skruvat med bilar i trettio år och har då aldrig sett annat än normalt skitig kylarvätska som är mogen för byte iallafall.

värt att poängtera om Biltemas vätskor är ju att de inte är direkt billiga på dem. Notera särskilt att de säljer dem på vikt och inte liter.................

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 11:54:44, 02-02-2016
av Bengt Erik Eriksson
Longlife är aggresivt mot många metaller som är vanliga i äldre kylsystem såsom koppar och bly.. Så kör med std i äldre fordon..

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 23:34:09, 02-02-2016
av dc_lindberg
Använder OK/Q8 20L, Swedol, BS6580, "671906 glykol" = billigast per liter av det jag hittat hittills.
...tror jag... Det är den billigaste, och giftigaste, som de har. Hur giftig vet jag inte, men ogräset som kan komma ivägen när man spiller visar inget tecken på att överleva...
http://www.swedol.se/glykol-konc-bs-65-20l.html
(27kr/L)

http://e-line.backmarks.com/FIL/Sortime ... ?id=671906

Om det är rätt eller fel till min VW AUC 5 cyl bensinmotor från 1995 - har jag ingen aning om. Motorn har nu gått ca 53 000 mil.


BT's etylen-glykol är -svindyr- i jämförelse!
( (34kr/L?) 40kr/L upp till 47kr/L)

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 12:06:45, 05-02-2016
av thorflot
Åkej, da vet man! Tack alla.

Det blir oftast BT utav bekvemlighet. Vi har inte så många andra lågpris-alternativ här. Och tar man turen til någon bildels-handlare, ska man snabbt ut med en hundring pr liter...

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 14:20:58, 05-02-2016
av dc_lindberg
Ah!
I sådant läge är nog BT en ekonomisk fördel.

Gillar den norska flaggan du har under avataren - fast... norrmän kanske ogillar färgsättningen?... "var igår när farfar väntade med oro över hur det skulle gå... året var 1905..." Inbördeskriget var inte mer än 40 minuter bort...

Har inte Statoil lämpliga återförsäljningsställen i Norge, där du kan få mycket trevligare pris än hos BT?

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 16:29:32, 05-02-2016
av thorflot
Hahahah, jooodu. Den "norska" flaggan är där för att när jag skriver på mitt besta svorska, ska V8Druid och andra som använder översättnings-funktionen på forumet fatta. Om jag har den norska flaggan där, och skriver som jag gör, blir det rent svada tydligen. Översättaren änvänder visst flaggan som kod-nyckel.

Och jodå, visst finns det Statoil. Eller neh, nu är dom ju alla CircleK (som jag tror är kanadisk eller nåt??). Så inte får man någon invånare-rabatt där inte.

Eftersom jag i det daglige pendlar med buss, och kör typ en dag varannan vecka när jag MÅSTE, kör jag mest korta omväger, och då ligger Jula och BT inom räckhåll. Alla andra platser måsta man äntingen känna nån bakom kassan, köpa i mega-kvanta för att få en vettug pris (eller ha konto vilket jag inte har/får, eftersom jag inte har nån firma...)

Ingen Svedol, Verktygsboden, Nima, eller eller eller. Det blir typ Felleskjøpet (böndernas ko-op) eller en nån annan maskinhandlare, men inte får man låga priser där hällre. Nånn annan får gärna tipsa, men jag har iallfall inte funnit någon i närheten.

(man kan förstås köpa på nätet, men norska Posten tar typ 200 spänn för att förflytta en liten skruv från A till B, så all kostnadsbesparing blir borta även då.)

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 19:50:29, 05-02-2016
av dc_lindberg
...men... vilket krig!
Vi vann över Norge med pressen att skriva på svenska?!
:skratta3:

...det här kommer inte att sluta bra... risken är att man kommer att drabbas av akuta svåra kontraktioner i bukregionen :vissla:
Vilka Norge/Sverige historier som kan utvecklas ur denna oskyldiga lilla strof...
:ohnej:
:lmao:

Klart du köper på BT då!
:thumme:
Merkostnaderna att handla annorstädes blir horribla!
:insomnia:

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 16:12:22, 24-05-2016
av ac tc
Biltemas glykoler är inte likadana.
Tyvärr så går det inte att utröna vad dom är mer än att den röda ska vara longlife. Jag misstänker att det är en vw glykol typ g12 eller nåt medans
den blå ska motsvara gammal grön.
Det finns ingen färgstandard på glykol, dvs rött behöver inte betyda att alla röda är lika.
- en äkta soppa...
Gammal grön är idag svår att få tag på, swedols billigaste tex förlitar sig på en inhibitor som heter 2eha ( en restprodukt från annan kemiskaproduktion så den är billig.)
2eha fanns absolut inte i gammal grön och har dessutom rätt dåligt rykte ( GM Dexcool aka death cool tex )
- det finns heller inte som med motoroljor nåt krav på blandbarhet eller att de funkar tillsammans...
- enda sättet att vara säker är att se till att veta vad som är i och hålla sig till den sorten, det hjälper att följa tillverkarens råd oxo.
Giftighet, ja etylenglykol är akut giftig men väldigt lättnedbrytbar i naturen, dvs spill i gräsmattan är ingen större fara. ( gräset dör men det kommer att växa nytt rätt snart.
den kommer inte att hamna i grundvattnet. )
Propylenglykol är ungefär tvärtom, rätt så o toxisk men betydligt svårare att bryta ner i naturen. ( risk finns för att den dyker upp i vårt grundvatten. )
Propylenglykol har sämre förmåga att ta upp eller avge värme, värt att tänka på om man har ett marginellt kylsystem.

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 16:16:54, 24-05-2016
av ac tc
Glömde att skriva att dieslar med våta foder kräver extra tillsatser för att skydda dessa mot kavitation.
- har fortfarande inte sett nån som helst upplysning om detta på förpackningen om den är lämpad eller olämplig för våtfoder dieslar.
Har jag en ny maskin så skulle jag nog hålla mig till orginal, ex JD coolguard till en JD/ Cat ELC till en Cat osv.
Fordsjuka beror nog till en viss del på glykol förvirring...

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 17:36:06, 24-05-2016
av magloman
Det finns två huvudsorter av glykol. Den ena är etylenbaserad och den andra propylen.

Inom dessa två huvudgrupper kan man blanda olika fabrikat.

Sen har alla tillverkare varianter med olika tillsatsmedel för bättre skydd mot rost och mindre aggressivt för alu eller plats osv osv osv
Färgen har inget att göra med vad det är för sort.

Jag har en dunk av varje hemma, skiter i om det är aggressivt mot plast eller nån alutopp mm. När det frätt igenom mina toppar har karossen rostat bort för länge sen.
Men så kan man ju inte tänka... hehe

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 17:39:09, 24-05-2016
av Stefan1972
så enkelt kan man inte göra det att man skiljer enbart på etylen och propylenglykol..........den sistnämnda är ju ganska utdöende dessutom och används knappast av någon om det inte finns specifika miljöskäl.

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 17:43:49, 24-05-2016
av magloman
nä, exakt. så kan man inte göra

har propylen i golvvärmen har jag för mig i plattan... inte helt säker

Re: Biltema glykol, blå och röd nu samma grej?

InläggPostat: 23:03:34, 24-05-2016
av Trondos
ac tc skrev:Glömde att skriva att dieslar med våta foder kräver extra tillsatser för att skydda dessa mot kavitation.
- har fortfarande inte sett nån som helst upplysning om detta på förpackningen om den är lämpad eller olämplig för våtfoder dieslar.
Har jag en ny maskin så skulle jag nog hålla mig till orginal, ex JD coolguard till en JD/ Cat ELC till en Cat osv.
Fordsjuka beror nog till en viss del på glykol förvirring...


Jeg prøvde å skrive litt om hva jeg tror forårsaker Fordsjuka her: [Traktorer] Noen tanker rundt kjølesystem for å redusere sannsynligheten for Fordsjukan

Ikke optimal motorkonstruksjon, kombinert med dårlig glykol, er mitt forslag.

Det er skrevet en del om dette på nettet, men ikke helt enkelt å summere opp, men dette syns jeg er interessant:

As a result of work initiated by John Deere there is now an industry specification for determining the liner cavitation properties of Engine Coolant. An ASTM Standard, D7583 is now available which validates the liner cavitation of any engine coolant even those that do not contain nitrite or nitrite and molybdate. Recently, ASTM D15 modified ASTM D6210 to include this liner cavitation test. A review of ASTM D6210-10 will show that nitrite free OAT engine coolants which pass ASTM D7583 are OK for use in heavy duty diesel applications.


Derfor vil jeg prøve å finne glykol som oppfyller disse ASTM-standarder og bruke på Fordene mine. :)