Sida 1 av 1

super-Diesel...

InläggPostat: 21:35:53, 29-02-2016
av Tjocksmocksjocke
Jag har sett att Statoil börjat hålla med två sorters diesel, precis som man kan se i ex. Tyskland. Är denna miles plus diesel, som den heter att föredra framför den vanliga.

Skall jag tanka denna, ha helium i däcken och köra med dubbla överliggande doftgranar för att nå framgång?

Skämt åsido, är den att föredra , eller är den för de som tror att allt blir så mycket bättre?

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 21:39:27, 29-02-2016
av Holger
Jag tror de dubbla överliggande doftgranarna ger mer effekt än dessa hokuspokus-soppor!

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 21:44:59, 29-02-2016
av cekstam
Man kan väl kanske gissa att den nya "supersoppan" är det dom hade förut, och det som säljs som det "vanliga" numera är en grad under. I enlighet med så kallad produktutveckling a la 2000-talet...

-ekstam

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 21:51:10, 29-02-2016
av Tjocksmocksjocke
Söker man miles plus diesel så talar de om en hel rad fördelar, samt visar en film från något tyskt superlabb. Jag kan tycka att om det är så ett bränsle skall vara så kan de enbart ha den sorten.

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 21:53:59, 29-02-2016
av Holger
Nej, de vill först tjäna en hacka, sedan övergår de till att göra det till standard. ;-)

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 09:51:58, 01-03-2016
av kmracing
http://www.svt.se/plus/plus-testar-bens ... -mot-ok-q8 Visserligen bensin, men samma koncept och inte direkt förvånande..

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 11:00:18, 01-03-2016
av Towil
milesPLUS innehåller 35% HVO.

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 01:51:22, 02-03-2016
av dc_lindberg
Frågade på Mat Oil om detta med "miles". Fick svaret: "modernisering av produktnamn"...
Dvs - man gör som de gjorde i Soviet; man döper om gammalt skit med nya säljande/lockande namn, men det är fortfarande samma gamla dynga!
=> V-Power i mina tankar i den mån det går att få tag i; o jag är tveksam om den V-Power man får sedan årsskiftet 2015/2016 verkligen är motsvarande den man fick så sent som i november 2015... den känns inte lika "kraftfull" o tankmätaren sjunker fortare nu tycker jag...

På tal om namnbyten.
Lada, dvs Vaz, försökte slå sig in på den sydamerikanska marknaden. De var fyndiga och döpte bilden till "nyhet", men... de valde ordet Nova... å det på spanska är No va!... dvs "går/fungerar inte/ej"... å så undrade de varför de inte lyckades få igång försäljningen?!...
Lite "miles" över det liksom...

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 10:51:22, 02-03-2016
av dc_lindberg
Glömde i hastigheten:
- latrintömmare => sopåkare => "sanitetstjänsteman"

Man kan ändra kundens inställning med namnbyte... det är fortfarande samma produkt iof...

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 20:14:50, 01-04-2018
av erkan2508
angående det här med diesel jag har ingen erfarenhet av båtar och maskiner har bara hört att det är extremt stora problem med macken diesel överlag det kan man knappt köra bil på även om du gör slut på en tank om dagen dock börjar det bli stora problem redan efter 14 dygn med algtillvägt i tanken. Preems diesel är värst hörde tals om en kille som fick motorstopp på bilen och renoverade hela bränslesystemet för 50000 redan efter 4 tankar var det dags för helrenovering igen för ytterligare 50000 och kröningen ansvarar ju som bekant inte för vätskans kvalitet men idag är det lag på att det måste vara minst 5 % rme i mackendiesel vissa kör med 7 % när jag körde på Preems diesel var jag tvungen att byta bränslefilter var 500 mil annars var det mycket stor risk för att få motorstopp såg ut ungevär som man hade filtrerat spillolja. dieselbiocid i all ära men är det redan problem med alger så är loppet kört då måste man plocka ur tanken och ångtvätta den invändigt samt renovera högtryckspumpen och renovera spridare. är det dock bara på g kan man ösa i lite boicid och köar en diesel purge dvs fylla en gurkburk eller lignande med diesel purge och koppla loss returledningen och inloppet koppla på egna slangar med filter på båda ledningarna sedan fylla inloppslangen med diesel purge och fort som attan ner i burken och starta på enbart diesel purge hjälper riktigt bra att rengöra både högtryckspumpen och spridare

annars finns det inga mirakelsoppor annat än

b0 kan man säga är orginalet diesel som det var för 30 år sedan luktar diesel och det är 20 - 30 % mer kraft än i vanliga mackendiesel men varför kör inte alla på den då? jo för att motorerna kommer att släppa ut ungeför 180 % mer skräp i luften

hvo100 bio med sweax i finns i Stockholm och uppsala svj.se. den är skattebefriad innehåller nästan samma energi som b0 men är än så länge mej veterligen bara godkänd av psa dvs Peugeot citroen och ds automobils. släpper ut 70 - 90 % mindre skräp och är skattebefriad klarar -34 och tänder 20% tidigare och är gjord på slaktavfall finns vanlig hvo 100 men då kan man räkna med en 20% ökning av förbrukningen
har en lagringsbeständighet på ett år

ecopar är en uppfinning från Uppsala släpper inte ut något är 100% miljövänlig lika som att köra elbil men kostar ca 30 kr liter

och eldningsolja klass 6 men den måste filtreras först men innehåller betydligt mer energi än b0 är inte laglig att köra på

ja det är min lilla erfarenhet jag samlat på mig senaste 5 åren sen finns det ca 20 sorters diesel till om inte mer men akta er för b5 och b7 diesel och vad ni än gör tanka inte på okq8, tanka och preem

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 13:00:24, 04-05-2018
av ac tc
Drivmedel är överlag rätt hårt standardiserade, det är svårt att blanda nån soppa som har högre energihalt och samtidigt vara laglig.
- Visst det kan skilja nån % hit och dit men inte så det märks för brukaren.

Re: super-Diesel...

InläggPostat: 20:22:43, 04-05-2018
av valberga
Rent ärligt nu. Om man gjorde en "blindtest" på olika soppor skulle man verkligen märka någon skillnad. Att dieseln hade mera kraft förr är ju ingen tvekan, men jag är tveksam om jag skulle märka någon skillnad om jag tankade det ena eller det andra fabrikatet. :klia: