Sida 1 av 2

Agrol Nova

InläggPostat: 10:55:29, 18-06-2016
av magirus
Nu kommer jag kanske att väcka en björn eller tre, men det kan inte hjälpas. :vissla:

Jag behöver Maskinisternas hjälp här.

Det är akut behov av att byta olja i två bilar, en 2005 SKODA FABIA AMBIENTE 1,2 med trecyl motor samt en 2003 OPEL COMBO 3D SKÅP 1,7 T, turbodiesel.

Jag har möjlighet att få tassarna på en obruten 20 liters dunk med Agrol Nova delsyntet hos grannen till förmånligt pris och då närmaste oljeförsäljare så här på helgen befinner sig en bra bit bort känns grannens alternativ väldigt lockande istället för att behöva åka.

MEN, när jag läser specar i böcker, på nätet etc blir jag osäker om NOVA "räcker till".

Skodan ska, enligt instruktionsbok, ha motsvarande VW 500 00 eller 502 00 eller ACEA A2 eller A3. Det senare sägs i undantagsfall.

Combon ska, enligt instruktionsbok, ha motsvarande ACEA A3-/B3.
Dock har jag hittills använt en olja som kallas "C3".

Så, kan någon/några hjälpa mej aatt bena ut detta?

http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/ ... ova_sv.pdf

PRODUKTBLAD • MOTOROLJOR
Nova
BESKRIVNING
Nova är en delsyntetisk motorolja anpassad för alla moderna motorer som har höga
effektuttag, långa bytesintervaller och små oljevolymer.
EGENSKAPER
Nova är baserad på en blandning av syntetiska och paraffiniska basoljor. En
blandning som ger produkten mycket goda köldegenskaper och hög
oxidationsbeständighet vid höga motortemperaturer samt låg oljeförbrukning. Nova
innehåller väl utvalda tillsatsmedel som ytterligare förstärker dessa egenskaper och
som håller motorn ren samt minimerar slitage.
REKOMMENDATIONER
Nova rekommenderas till de flesta typer av bensin- och dieselmotorer i personbilar
och lätta lastbilar, med eller utan turbo. Även till motorer utrustade med katalysator.
REKOMMENDERAS FÖR
SAE 10W/40
API SL, SJ, CF
ACEA A3, B3, B4
CCMC G5, Pd-2, D4
VW 500.00, 501.00, 505.00
BMW
Porsche
Agro Oil, Box 30192, SE-104 25 Stockholm, Sweden, Telefon +46 10-556 00 00
Artikelnr Utg. datum Ersätter blad
7112 2015-11-04 2015-09-03
TEKNISKA DATA
Analys Enhet Resultat
Densitet vid 15 °C kg/m 3 877
Flampunkt °C 220
Lägsta flyttemperatur °C −39
Viskositet:
vid 40 °C mm 2 /s 86
vid 100 °C mm 2 /s 14
vid −25 °C mPa∙s 3 500
Viskositetsindex 164
Pumpbarhetsgräns °C <−25

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 12:20:16, 18-06-2016
av igelkottar
Jag hade kört på den oljan eftersom den uppfyller kravet ( även undantagsfallet).
VW 500.00, 501.00, 505.00

magirus skrev:Skodan ska, enligt instruktionsbok, ha motsvarande VW 500 00 eller 502 00 eller ACEA A2 eller A3. Det senare sägs i undantagsfall.

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 12:28:38, 18-06-2016
av magirus
Tack för svar! :D

Tror du även att Combon kan ta denna olja?
Jag fick en rekommendation att använda C3 till den, och fram till nu har jag kunnat köpa Gms C3 till ett mycket bra pris. Tyvärr har den möjligheten försvunnit så en ersättare är av nöden!

Jo, jag lutar åt att ta NOVA , men som jag skrev, ju mer man läser desto mer förvirrande är det.
Kan det hänga ihop med att man är rädd för rättstvister och ev krav på skadestånd?
Bägge bilarna går rätt mycket, upp till 100 mil i veckan så det kräver en hel del av båd bil och smörjmedel.

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 12:36:09, 18-06-2016
av 63an
Häll i bara, sen kör å man ska bara titta på om undantag när de vankas överkomlig olja :vissla: Men gör inte som en kille som snodde industriväxelolja på fabiken å fyllde i motorn på sin Harley D, de gick inte bra men nån måtta får de vara på hur man tänker!

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 12:39:36, 18-06-2016
av jannejoel
Om jag som du ville göra jobbet idag skulle jag ta den även i Combon men kanske bytt till en vassare olja efter högst 1500 mil. Under tiden hinner du hitta ett prismässigt bra alternativ.

63:an var visst före

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 12:42:41, 18-06-2016
av magirus
63an skrev:Men gör inte som en kille som snodde industriväxelolja på fabiken å fyllde i motorn på sin Harley D, de gick inte bra men nån måtta får de vara på hur man tänker!


Hehe, detta har provats en gång för länge sedan.
En stackars VW Bubbla som fick högrenande olja som användes i Skogsmaskiner...
Blev generalras ganska omgående men motorn blev skinande ren inuti! :vissla:

:back_to:

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 12:43:24, 18-06-2016
av igelkottar
magirus skrev:Tack för svar! :D

Tror du även att Combon kan ta denna olja?
Jag fick en rekommendation att använda C3 till den, och fram till nu har jag kunnat köpa Gms C3 till ett mycket bra pris. Tyvärr har den möjligheten försvunnit så en ersättare är av nöden!

Jo, jag lutar åt att ta NOVA , men som jag skrev, ju mer man läser desto mer förvirrande är det.
Kan det hänga ihop med att man är rädd för rättstvister och ev krav på skadestånd?
Bägge bilarna går rätt mycket, upp till 100 mil i veckan så det kräver en hel del av båd bil och smörjmedel.


Ja, och som de andra sagt. :thumme: :shake_hands:

Visst är det förvirrande, och när man sitter i smeten själv så blir man fort vilse.

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 12:43:52, 18-06-2016
av igelkottar
magirus skrev:
63an skrev:Men gör inte som en kille som snodde industriväxelolja på fabiken å fyllde i motorn på sin Harley D, de gick inte bra men nån måtta får de vara på hur man tänker!


Hehe, detta har provats en gång för länge sedan.
En stackars VW Bubbla som fick högrenande olja som användes i Skogsmaskiner...
Blev generalras ganska omgående men motorn blev skinande ren inuti! :vissla:

:back_to:



:skratta3: :skratta3:

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 12:56:28, 18-06-2016
av magirus
Kamrater Maskinister!
JAg ämnar nu traska ner till grannen och förhandla om oljan!
Tack för snabba raka och enkla svar!!! :buga:

Dock hoppas jag att andra läsare kan fylla på med sina tankar om detta! :thummar:

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 17:30:39, 18-06-2016
av Åsa-Nisse
De höga kraven på oljor i dagens moderna bilar är för de långa bytesintervallerna, när det ska blaskas runt föroreningar i flera tusen mil i motorn. Jag använder Novan och byter på 1000-1500 mil för jag vill tömma ut skiten då och då. Alltid gjort och aldrig haft ett motorras.

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 17:37:28, 18-06-2016
av igelkottar
Åsa-Nisse skrev:De höga kraven på oljor i dagens moderna bilar är för de långa bytesintervallerna, när det ska blaskas runt föroreningar i flera tusen mil i motorn. Jag använder Novan och byter på 1000-1500 mil för jag vill tömma ut skiten då och då. Alltid gjort och aldrig haft ett motorras.



I princip samma här, jag byter olja och filet vår och höst oavsett om det behövs eller inte.
Byter även tändstift oftast om det inte är till ett pris av över 75:-/st. :huh:

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 17:49:02, 19-07-2016
av ac tc
Den duger.
Kanske inte idealisk om du tänker köra på 2-3000 mila intervall men det verkar ingen personbilsmotor klara uthålligt ändå.

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 19:33:56, 19-07-2016
av Ivar Risslén
ac tc skrev:Den duger.
Kanske inte idealisk om du tänker köra på 2-3000 mila intervall men det verkar ingen personbilsmotor klara uthålligt ändå.


Å tusan. Måste man byta så ofta. Jag brukar byta en gång om året och körsträckan ligger i det spannet. Det har hänt att jag har glömt att byta olja någon höst också och då har det blivit den dubbla sträckan. Jag har kört på OK helsyntet eller nu på senare tid Agrol Nova.

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 20:26:43, 19-07-2016
av Åsa-Nisse
"Min bilhandlare" bytte in en bil som tidigare ägare kört 25000 mil utan att byta olja en enda gång. Bara fyllde på en skvätt när det varnade för låg nivå. Det gick inte att byta olja på den sedan utan att värma tråget med gasolen och göra tre snabba byten. Sen gick motorn 500 mil innan den skar.
Har ingen aning om vilken olja som användes, men det var nog billigaste möjliga, om jag känner personen i fråga rätt.

Re: Agrol Nova

InläggPostat: 10:06:28, 21-07-2016
av bonnen513
Åsa-Nisse skrev:"Min bilhandlare" bytte in en bil som tidigare ägare kört 25000 mil utan att byta olja en enda gång. Bara fyllde på en skvätt när det varnade för låg nivå. Det gick inte att byta olja på den sedan utan att värma tråget med gasolen och göra tre snabba byten. Sen gick motorn 500 mil innan den skar.
Har ingen aning om vilken olja som användes, men det var nog billigaste möjliga, om jag känner personen i fråga rätt.

och vad drar man som slutsats av det? :vissla: