Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Agrol Nova

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

magirus (trådstartaren)

#1 » 10:55:29, 18-06-2016
  • Markera tråd som löst Överför markerat ord till lexikonet

Nu kommer jag kanske att väcka en björn eller tre, men det kan inte hjälpas. :vissla:

Jag behöver Maskinisternas hjälp här.

Det är akut behov av att byta olja i två bilar, en 2005 SKODA FABIA AMBIENTE 1,2 med trecyl motor samt en 2003 OPEL COMBO 3D SKÅP 1,7 T, turbodiesel.

Jag har möjlighet att få tassarna på en obruten 20 liters dunk med Agrol Nova delsyntet hos grannen till förmånligt pris och då närmaste oljeförsäljare så här på helgen befinner sig en bra bit bort känns grannens alternativ väldigt lockande istället för att behöva åka.

MEN, när jag läser specar i böcker, på nätet etc blir jag osäker om NOVA "räcker till".

Skodan ska, enligt instruktionsbok, ha motsvarande VW 500 00 eller 502 00 eller ACEA A2 eller A3. Det senare sägs i undantagsfall.

Combon ska, enligt instruktionsbok, ha motsvarande ACEA A3-/B3.
Dock har jag hittills använt en olja som kallas "C3".

Så, kan någon/några hjälpa mej aatt bena ut detta?

http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/ ... ova_sv.pdf

PRODUKTBLAD • MOTOROLJOR
Nova
BESKRIVNING
Nova är en delsyntetisk motorolja anpassad för alla moderna motorer som har höga
effektuttag, långa bytesintervaller och små oljevolymer.
EGENSKAPER
Nova är baserad på en blandning av syntetiska och paraffiniska basoljor. En
blandning som ger produkten mycket goda köldegenskaper och hög
oxidationsbeständighet vid höga motortemperaturer samt låg oljeförbrukning. Nova
innehåller väl utvalda tillsatsmedel som ytterligare förstärker dessa egenskaper och
som håller motorn ren samt minimerar slitage.
REKOMMENDATIONER
Nova rekommenderas till de flesta typer av bensin- och dieselmotorer i personbilar
och lätta lastbilar, med eller utan turbo. Även till motorer utrustade med katalysator.
REKOMMENDERAS FÖR
SAE 10W/40
API SL, SJ, CF
ACEA A3, B3, B4
CCMC G5, Pd-2, D4
VW 500.00, 501.00, 505.00
BMW
Porsche
Agro Oil, Box 30192, SE-104 25 Stockholm, Sweden, Telefon +46 10-556 00 00
Artikelnr Utg. datum Ersätter blad
7112 2015-11-04 2015-09-03
TEKNISKA DATA
Analys Enhet Resultat
Densitet vid 15 °C kg/m 3 877
Flampunkt °C 220
Lägsta flyttemperatur °C −39
Viskositet:
vid 40 °C mm 2 /s 86
vid 100 °C mm 2 /s 14
vid −25 °C mPa∙s 3 500
Viskositetsindex 164
Pumpbarhetsgräns °C <−25
magirus
 



igelkottar

#2 » 12:20:16, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade kört på den oljan eftersom den uppfyller kravet ( även undantagsfallet).
VW 500.00, 501.00, 505.00

magirus skrev:Skodan ska, enligt instruktionsbok, ha motsvarande VW 500 00 eller 502 00 eller ACEA A2 eller A3. Det senare sägs i undantagsfall.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magirus (trådstartaren)

#3 » 12:28:38, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! :D

Tror du även att Combon kan ta denna olja?
Jag fick en rekommendation att använda C3 till den, och fram till nu har jag kunnat köpa Gms C3 till ett mycket bra pris. Tyvärr har den möjligheten försvunnit så en ersättare är av nöden!

Jo, jag lutar åt att ta NOVA , men som jag skrev, ju mer man läser desto mer förvirrande är det.
Kan det hänga ihop med att man är rädd för rättstvister och ev krav på skadestånd?
Bägge bilarna går rätt mycket, upp till 100 mil i veckan så det kräver en hel del av båd bil och smörjmedel.
magirus
 

63an

#4 » 12:36:09, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Häll i bara, sen kör å man ska bara titta på om undantag när de vankas överkomlig olja :vissla: Men gör inte som en kille som snodde industriväxelolja på fabiken å fyllde i motorn på sin Harley D, de gick inte bra men nån måtta får de vara på hur man tänker!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jannejoel

#5 » 12:39:36, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Om jag som du ville göra jobbet idag skulle jag ta den även i Combon men kanske bytt till en vassare olja efter högst 1500 mil. Under tiden hinner du hitta ett prismässigt bra alternativ.

63:an var visst före
Senast redigerad av jannejoel 12:48:04, 18-06-2016, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

magirus (trådstartaren)

#6 » 12:42:41, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Men gör inte som en kille som snodde industriväxelolja på fabiken å fyllde i motorn på sin Harley D, de gick inte bra men nån måtta får de vara på hur man tänker!


Hehe, detta har provats en gång för länge sedan.
En stackars VW Bubbla som fick högrenande olja som användes i Skogsmaskiner...
Blev generalras ganska omgående men motorn blev skinande ren inuti! :vissla:

:back_to:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

igelkottar

#7 » 12:43:24, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:Tack för svar! :D

Tror du även att Combon kan ta denna olja?
Jag fick en rekommendation att använda C3 till den, och fram till nu har jag kunnat köpa Gms C3 till ett mycket bra pris. Tyvärr har den möjligheten försvunnit så en ersättare är av nöden!

Jo, jag lutar åt att ta NOVA , men som jag skrev, ju mer man läser desto mer förvirrande är det.
Kan det hänga ihop med att man är rädd för rättstvister och ev krav på skadestånd?
Bägge bilarna går rätt mycket, upp till 100 mil i veckan så det kräver en hel del av båd bil och smörjmedel.


Ja, och som de andra sagt. :thumme: :shake_hands:

Visst är det förvirrande, och när man sitter i smeten själv så blir man fort vilse.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

igelkottar

#8 » 12:43:52, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:
63an skrev:Men gör inte som en kille som snodde industriväxelolja på fabiken å fyllde i motorn på sin Harley D, de gick inte bra men nån måtta får de vara på hur man tänker!


Hehe, detta har provats en gång för länge sedan.
En stackars VW Bubbla som fick högrenande olja som användes i Skogsmaskiner...
Blev generalras ganska omgående men motorn blev skinande ren inuti! :vissla:

:back_to:



:skratta3: :skratta3:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magirus (trådstartaren)

#9 » 12:56:28, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Kamrater Maskinister!
JAg ämnar nu traska ner till grannen och förhandla om oljan!
Tack för snabba raka och enkla svar!!! :buga:

Dock hoppas jag att andra läsare kan fylla på med sina tankar om detta! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Åsa-Nisse

#10 » 17:30:39, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

De höga kraven på oljor i dagens moderna bilar är för de långa bytesintervallerna, när det ska blaskas runt föroreningar i flera tusen mil i motorn. Jag använder Novan och byter på 1000-1500 mil för jag vill tömma ut skiten då och då. Alltid gjort och aldrig haft ett motorras.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

igelkottar

#11 » 17:37:28, 18-06-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:De höga kraven på oljor i dagens moderna bilar är för de långa bytesintervallerna, när det ska blaskas runt föroreningar i flera tusen mil i motorn. Jag använder Novan och byter på 1000-1500 mil för jag vill tömma ut skiten då och då. Alltid gjort och aldrig haft ett motorras.



I princip samma här, jag byter olja och filet vår och höst oavsett om det behövs eller inte.
Byter även tändstift oftast om det inte är till ett pris av över 75:-/st. :huh:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

ac tc

#12 » 17:49:02, 19-07-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Den duger.
Kanske inte idealisk om du tänker köra på 2-3000 mila intervall men det verkar ingen personbilsmotor klara uthålligt ändå.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Ivar Risslén

#13 » 19:33:56, 19-07-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Den duger.
Kanske inte idealisk om du tänker köra på 2-3000 mila intervall men det verkar ingen personbilsmotor klara uthålligt ändå.


Å tusan. Måste man byta så ofta. Jag brukar byta en gång om året och körsträckan ligger i det spannet. Det har hänt att jag har glömt att byta olja någon höst också och då har det blivit den dubbla sträckan. Jag har kört på OK helsyntet eller nu på senare tid Agrol Nova.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Åsa-Nisse

#14 » 20:26:43, 19-07-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

"Min bilhandlare" bytte in en bil som tidigare ägare kört 25000 mil utan att byta olja en enda gång. Bara fyllde på en skvätt när det varnade för låg nivå. Det gick inte att byta olja på den sedan utan att värma tråget med gasolen och göra tre snabba byten. Sen gick motorn 500 mil innan den skar.
Har ingen aning om vilken olja som användes, men det var nog billigaste möjliga, om jag känner personen i fråga rätt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

bonnen513

#15 » 10:06:28, 21-07-2016
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:"Min bilhandlare" bytte in en bil som tidigare ägare kört 25000 mil utan att byta olja en enda gång. Bara fyllde på en skvätt när det varnade för låg nivå. Det gick inte att byta olja på den sedan utan att värma tråget med gasolen och göra tre snabba byten. Sen gick motorn 500 mil innan den skar.
Har ingen aning om vilken olja som användes, men det var nog billigaste möjliga, om jag känner personen i fråga rätt.

och vad drar man som slutsats av det? :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se