Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

RME / FAME i diesel, Djävulenspåfund. Pump-fadäs !!!!

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

mf33 (trådstartaren)

#1 » 13:57:01, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Är riktig förbannad på denna skitDiesel som har RME inblandat. Är ju enda dieseln som går att köpa på mack numera.

Skulle köra lite med en Scania 142á jag har, den är avställd och är ett långtidsprojekt (som allt annat :vissla: ). Skulle starta den, inte ett tändande!
Kollade / luftade bränslet ifall det blivit ngt luft i det, men icke dock luktade bränslet lite skarpt = RME h......etes skiten hade härsknat/oxiderat i dieseln. :djaevul: :aaargh:

Lirkade på gas och stoppreglage vid pumpen och mkt riktigt, reglerstången satt nog fast i pumpen! Tur i oturn så hade jag glömt skjuta in stoppen vid sista körningen så reglerstången stod på avstängd. Inte vart grant om den fastnat på gasläge! Hur hade man fått stopp på en skenande motor då, ingen tryckluft i systemet så man kunde slängt i en vxl, inga möjligheter att strypa insugsluft uamej.

Lossade sidolocket till kallstarten och petade på reglerstången, satt fast, rejält. Tömde pumpen helt på diesel, blåste ur den och hällde i ren rödsprit.
(Rödsprit löser faktisk oxiderad RME. Har provat lägga sån där seg sörja i sprit och den löser upp sig utan mek bearbetning om den får ligga i sprit länge tid.)

Efter ett dygn fick jag loss regler stången relativt lätt och kunde peta den fram och tillbaka.
Urkoppling bef tank, montering tillfällig tank, byte filter.
I min tillfälliga tank (omgjord 20l jeepdunk) har jag diesel som jag tappade ur en fordonstank som vart fulltankad ngn gång på 70-Talet!! FInfin Diesel som luktar såååå gott :cool:

Nya filter, urblåsning pump, luftning och lossning alla spridarrör vid pump. Malde sen ganska mkt på starten med fullgas så jag fick ut så mkt jag kunde av skitdiesel.
Drog åt två av spridarrören ifall den skulle skena, lättare att släppa två rör snabbt+ att den inte orkar upp på tokvarv direkt.

Jodå den haltade igång på två och reagerade på gas. Drog åt återstående rör och den gick som den skulle, GÖTT!!

RME-DIESEL är totalt värdelöst när man har fordon som inte körs dagligen har har skapligt stora tankar. Ska försöka få tag i gammal "bunkerDiesel" eller i värsta fall köpa blankdiesel på ngn marina. Kanske köper jag gröndiesel, vad som helst, bara jag slipper problem!!

Jag har ju varit/är stor tidsoptimist så fordon finn det gott om. Känner att problemen kommer att komma med att jag har traktorer lastmaskin, lastbilar, personbilar som är tankade med vanlig diesel. Inte fasen trodde jag bränslet skulle ruttna efetrer ett tag. SKIT också.

Någon som har ideer och tips på problemet? Tror många kommer har och kommer få problem med oxiderad RME. Finns trådar här och på andra forum om detta. Själv trodde jag tidigare att det sega gojjan va en typ av Dieselalg och det är det nog fler som trott/tror.

Det va tack vare Ni maskinister jag fick vetskapen om skillnaden mellan dieselalg och brun gojja av oxiderad RME.

mv h mojje

2 personer gillar det här inlägget.
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil



Trigon

#2 » 14:18:55, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sist jag fyllde farmartanken blev det 100% diesel istället för den med RME iblandat. Har för mig att det kostade 5 öre extra per liter men det är det klart värt. Vet inte om alla leverantörer tillhandahåller det dock? :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

mf33 (trådstartaren)

#3 » 15:13:12, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Har ingen farmartank, än.

Måste de va "invallade"? godkända? oavsett storlek?
De flesta vill väl lev 1,5 kubik eller mer. 1,5 kanske är en bra hobbytank?
mv h mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Trigon

#4 » 16:09:31, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktad ska väl alla tankar över en viss storlek vara, jag vet dock inte exakt hur stor, har för mig att jag hört nån siffra kring 1000 liter, nån annan vet säkert bättre. Hur ofta den ska besiktas beror på tanken och om man bor i ett vattenskyddsområde, men normalt räcker väl en besiktning i 6 eller 12 år.
Hur lite man kan få levererat hem till sig utan extra kostnad varierar säkert beroende på leverantör, men jag skulle tippa på kring 1000 liter. :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

qqq

#5 » 16:47:51, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oja, jag känner såväl igen problemen... fy f... vad less man blir och allt pga av sk-tdieseln.
Frågan är hur långtidsstabil är blankdieseln ?
Jag funderar också på att köpa 1 m3 blankdiesel.

villaolja är väl ren diesel ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

tracker

#6 » 17:58:37, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att din-x bara har vanlig diesel, har tankat där hela tiden och ej haft problem.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

mathiast

#7 » 19:00:14, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har rätt mycket jobb pga sådant,brukar som nämnt bli när man får den stående i maskknen ett tag
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

gaffa

#8 » 19:18:49, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tank på 999 liter behöver ej besiktigas och bygglov krävs inte (vissa kommuner har sistnämnda idoitkrav)
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Bengtssons

#9 » 21:28:03, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köper alltid ren Mk1 (gammaldags diesel). I princip samma pris. Kan stå i en gammal traktor i åratal och startar direkt. Har ni inte kontakt med någon lantbrukare i närheten som ni kan handla hos? Kostar ju att ha en egen farmare. :uupps:
Bengtssons
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:03, 21-02-2015
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6820
JD 2250
LM 218
BM 650

QV_

#10 » 23:09:58, 16-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte 100% RME diesel ett bra avfettningsmedel?

/Jan
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se