Sida 3 av 3

Re: Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 21:08:53, 13-11-2016
av Grottulf
Ove.G skrev:
LeifAndersson skrev:Har alltid använt Tubis fettsprutor, men tyvärr så satsade de på fel teknik när de skulle ge sig in på skruvpatroner. En modifierad "vanlig" spruta funkar helt enkelt inte så bra som systemet medger med utrustning som är utvecklad för uppgiften från grunden. Vanliga patroner kommer aldrig att användas igen och Tubis utrustning för skruvpatroner har plockats undan till förmån för riktiga "skruvsprutor"
OiE spruta är bra och absolut prisvärd, har ett gäng sådana och de är bra till det priset. Men som vanligt så får man vad man betalar för, har ett par olika "märkessprutor" som säkert är betydligt dyrare, men de är också strået vassare när det gäller tryckkraft. Men OiE sprutan funkar i de allra flesta fall utmärkt, men går den bet på något som inte vill släppa in fett så är det bra att ha en kraftigare spruta att ta till just där. Men OiE sprutan är föredömlig att både använda och ladda.
Har delat ut ett antal OiE smörjsatser till kunder och alla har varit nöjda och återkommer och vill köpa det blå fettet som följer med, när det verkar vara ett högpresterande fett till bra pris. Tyvärr är det så efterfrågat så det ofta blir restat hos leverantören. Men det är säkert fler än vi som fyller upp sin order med det fettet och bromsrengöring de också har som är både billig och bra! Så även bromsrengöringen är en produkt värd att testa, används till all rengöring.
Och bromsrengöringen är också perfekt till att tända pannan med, fast det kanske inte är det den är utvecklad för egentligen, så det ska nog göras med omdöme! Men gasolbrännaren i pannrummet är nu ett minne blott. :vissla:

Tillägg: Var livrädd för gasolflaskan i pannrummet, tänk om den skulle smygläcka! :sad:

Hakar på när det gäller bromsrengöring, allsidig ex för test små bensinmotorer som inte startar, skruva ur tändstiftet spaya in lite i tändstifthålet montera stift o prova, om den startar då är det bränslerelaterat.
Vi har tryckluft smörjspruta till våra maskiner med vanliga tuber, finns det någon sådan för skruvpatroner

Skickat från min D6503 via Tapatalk

OM NI SKA TÄNDA ELD PÅ BROMSRENGÖRINGSMEDEL KOLLA INNEHÅLLSFÖRTECKNINGEN!!!

Om den innehåller tetrachloroethylene så bildas en dödligt giftig gas vid antändning.

Nu vet jag inte om det används här, men i staterna är det många som har dött efter att ha rengjort med bromsrengöring innan svetsning...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 22:36:03, 13-11-2016
av Ove.G
Det låter farligt att använda överhuvudtaget

Isopropanol alkohol är det i bräkleen och i bromsrengöring är det väl något liknande

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Re: Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 08:53:55, 14-11-2016
av ner
Jag levde då i tron att det var eter i bromsrengöring, dvs samma som i startgas. Men nu måste jag börja läsa innehållsförteckningen där också...

Re: Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 09:59:34, 14-11-2016
av Turbodiesel
Eter är det nog inte i någon av de får vi hoppas, men industribensin & isoprop är troligen vanligt. Varierar stort mellan fabrikaten vad för industriavfall de stoppar i, vissa är riktigt hemska. Dyrare burkar brukar inte kyla så fasligt och löser skiten betydligt bättre, samt luktar inte thinner..

Re: Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 10:53:47, 14-11-2016
av QV_
För isopropanol rengör inte så bra i 100%. Inte iallafall de gånger jag har torkat av bromsskivor med det... Har förtillfället knapt 30 liter hemma.

/Jan

Re: Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 18:29:37, 14-11-2016
av mimeck
Startgas går bra att rengöra med om det inte är alltför skitigt men det man rengör blir som en isbit. Vet inte hur mycket det kyler men det blir ordentligt kallt.

Apropå sprayer och sånt: Vad är det i dom där flaskorna som tinar rutorna på bilen?

Re: Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 21:37:18, 27-11-2016
av ac tc
Kollat lite på innehållet i crc brakleen på jobbet då vi måste hålla koll på vad vi använder för kemikalier.
- Det är inte diskvatten i den!
En liten text som säger "cancerogenic class 1b", japp det är precis som det låter den är konstaterat cancerframkallande.
Hittade en annan som också heter crc brakleen ( troligen en nyare produkt ) den ligger i klass 3 och är baserad på aceton och toluene istf perkloretylen den är bara misstänkt cancerframkallande, misstänkt reproduktionsstörande och misstänkt hormonstörande....ingen kul produkt det heller!
En liten titt på andra bromsrengöringsmedel är ungefär lika illa.
- som lök på laxen så är dessa produkter ännu farligare om du utsätter dom för hetta.
Pga av innehållet av klor i produkten så kan det bildas allt från saltsyra till stridsgas ( fosgen ) och dioxin.
Den är inte ett dugg släckt med stargas och eter. Inte världens bästa produkt det heller men jmfr med bromsrengöring så är dom snälla.
Det mesta går att rengöra med t-sprit, kemiskt ren bensin, tvål och vatten, isopropanol tex utan att du behöver riskera hälsan
nämvärt. Observera att motorbensin, diesel, fotogen innehåller en hel del ämnen som inte är bra därför är kemiskt ren bensin mycket bättre ur hälsosynpunkt, finns hos färghandlarn.

Re: Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 00:33:09, 27-01-2017
av torbjorn_forsman
Så vitt jag vet så är perkloretylen och andra klorerade kolväten förbjudna i Sverige och EU sedan många år. Jag kommer ihåg att CRC Bräkleen försvann från marknaden något år i början av 90-talet, och när det sedan kom tillbaks var det mycket mindre effektivt och hade en helt annan lukt än tidigare. Förmodligen var det då de klorerade kolvätena försvann och ersattes med isopropanol mm. 1992 var också det sista året det klorhaltiga kylmediet R12 var tillåtet i t ex kylskåp och AC-anläggningar.

I sammanhanget kan nämnas att kylspray numera brukar innehålla R134, dvs det kylmedium som efterträdde R12 i kylskåp mm.

Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 17:38:05, 28-01-2017
av ner
Där kommer vi in på ännu en spännande företeelse, köp kylspray och spraya rakt ut i atmosfären helt lagligt. Men såvitt jag vet är all annan kommersiell hantering av R134 kontrollerad och inrutad av krav på certifieringar mm. T ex ac-verkstad.

Re: Smörjfett i skruvpatroner, fördelar?

InläggPostat: 22:11:43, 28-01-2017
av torbjorn_forsman
:off_topic:
Ja, och R134 är också laglig att använda som drivgas till airbrush-färgsprutor.
Det som är certifieringskrävande är inte om kemikalien i fråga är miljö- eller hälsoskadlig på något sätt, utan det är just användningen som kylmedium som regelverket hänger upp sig på. Det är ju lika förbjudet för en ocertifierad lekman att hålla på med en kylanläggning med t ex R600 (i princip gasol) eller R744 (koldioxid). Men inget hindrar samme lekman att släppa ut R600 i luften när han misslyckas med att tända ett gasolkök, eller R744 när han använder en soda stream eller kolsyresläckare.
Jag anser att hela kylmedieregelverket snarare är en skråförordning än något som har kommit till av miljö- eller säkerhetshänsyn. Det syftar bara till att hålla obehöriga borta från kylmontörsskrået, men har man väl blivit antagen i skrået kan man hantera mycket otrevliga kylmedier nästan hur slarvigt som helst utan att riskera påföljder för det.