Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Motorolja till tvåtaktsdiesel

64 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

nixs

#61 » 07:56:36, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tidigare i tråden nämndes ju att den omtalade DDC-motorn levererar oljetempvärdet via CAN-buss. Nu finns det två olika SAE-standarder som är brukliga för CAN-kommunikationen med dieselstyrdon. En äldre som heter J1587 och en nyare J1939. Båda standarderna är fortfarande gångbara och jag vet inte vilken av dem som DDC använder.
I varje fall så presenterar J1587 alla temperaturvärden i fahrenheit medan J1939 använder celsius. Så om motorn använder J1587 och den som har skrivit programvaran till instrumentpanelen inte har brytt sig om att ordna en konvertering, så kommer temperaturerna att visas i fahrenheit.


Vad man specificerar i standarden på meddelandeprotokollet på Can-bussen är helt ointressant!
Man använder ju en översättning från det ursprungliga formatet när man skall presentera data i så kallat mänskligt läsbart format.
Om man har en vinkel man läser av och minsta biten man läser skulle motsvara 0.00127 grader? Och nollpunkten på varvet står i ett helt annat läge pga att sensorn måste vara monterad på ett visst sätt?
Då har man både Offset av nollpunkten och en konvertering till lämplig upplösning och storhet.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet



MN

#62 » 08:15:01, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror nog Andreas vet vad han håller på med om han får reparera motorer som kostar miljoner.
Flampunkt på motorolja ligger väl på 250-260 grader (C)?
Tror jag sett 130 på oljetempmätaren i Chevan och den givaren sitter i tryckkanalen efter efter oljefiltret...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

dc_lindberg

#63 » 09:06:02, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jason1 - klockren beskrivning :-)
Jag minns inte gradtalen på bumsemotorns tändkurva (=...börjar nog bli gammal...); "bowl in dome" förbränningsrum med tändstiftet "off-center" i original. Med dubbla stift så blir förbränningen ca 40% snabbare... Det borde jag begripit o inte lyssnat på "munlädren"!... -DYR- lärdom!...

230'C är hög temp... mkt hög temp... stort steg från mina +180'C ; men, "vanlig" olja "kocksade" för mig. Bara den där parafinbasoljan med flampunkten på 260'C(?) klarade av min motor.

Får dock inte ihop detta med 230'C på en standard marin motor med 4.4 bars överladdning (turbo)...
Andreas wikner @ [Allmänt] Motorolja till tvåtaktsdiesel
AW.
Nått måste väl ändock vara duktigt galet på den motorn i så fall?
Mätar fel?
Kontrollmätt uppgifterna med annat mätinstrument / alt bytt instrument/givare ?

Hopblandning av F och C tycker jag också låter som troligt:
http://www.metric-conversions.org/sv/te ... enheit.htm
230'F = 110'C
Precis som TF påpekade:
torbjorn_forsman @ [Allmänt] Motorolja till tvåtaktsdiesel
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#64 » 16:25:24, 09-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite koll ute på webben indikerar att dd´s går med 175 f på vattnet och 200- 250 f på oljan.
Observera att detta är farenheit...
- dom har dock en ngt högre olje temp än motsvarande fyrtaktare som brukar ligga närmare kylvattnets temperatur.
Kan bero på att oljan inte alls har lika stor kontakt med det kylda blocket som på en fyrtaktare där olja ska rinna ner från ventiler och kam och då kyls av block ytorna.
Eller att allt blir varmare då det händer varje varv..?
- hmm, nånstans så har jag för mig att dessa har avgasventiler så dom borde kyla oljan som en fyris.
Att dom snabbt gör slut på en multigrade olja är dock sant, dom ska gå på single 30-40 olja alt en syntet multigrade men det blir dyrt för dom rymmer bra med olja.
Sen så har väl motorerna gått ur produktion så några nya speccar från dd lär inte komma utan dom kör på vad som funkade i fjol likt tex b&s.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se