Alltså någon variant av torrsumpsmörjning? Intressant!
Det som förr i tiden kallades HD-oljor är oljor med sotlösande tillsatser, dvs sådana som inte får slam att sedimentera och lägga sig på botten av oljetråget.
En sak som förr i tiden var viktig för dieselmotoroljor var att de måste tåla att förorenas med svavelrester - SO2, SO3, svavelsyra mmm - utan att få smörjegenskaperna förstörda, bli geleartade eller något annat otrevligt. Men numera är ju dieselbränslet så gott som svavelfritt i civiliserade länder, så det är knappast något problem annat än om man t ex är ute på fredsbevarande uppdrag och får bränslet levererat av FN:s korrumperade oljenasare. På den svenska FN-campen i Liberia för drygt 10 år sedan, var man tvungen att gå ner till 1/4 av normala oljebytesintervall på elverken pga den dåliga bränslekvaliteten. Ett pansarfordon som var tankat med FN-diesel och som skickades hem till Sverige med båt i förtid pga hydraulikras som inte gick att reparera på plats, gick inte att kallstarta vid ca +10 grader när det var dags för omlastning till järnvägsvagn i Göteborg!