torbjorn_forsman skrev:Tidigare i tråden nämndes ju att den omtalade DDC-motorn levererar oljetempvärdet via CAN-buss. Nu finns det två olika SAE-standarder som är brukliga för CAN-kommunikationen med dieselstyrdon. En äldre som heter J1587 och en nyare J1939. Båda standarderna är fortfarande gångbara och jag vet inte vilken av dem som DDC använder.
I varje fall så presenterar J1587 alla temperaturvärden i fahrenheit medan J1939 använder celsius. Så om motorn använder J1587 och den som har skrivit programvaran till instrumentpanelen inte har brytt sig om att ordna en konvertering, så kommer temperaturerna att visas i fahrenheit.
Vad man specificerar i standarden på meddelandeprotokollet på Can-bussen är helt ointressant!
Man använder ju en översättning från det ursprungliga formatet när man skall presentera data i så kallat mänskligt läsbart format.
Om man har en vinkel man läser av och minsta biten man läser skulle motsvara 0.00127 grader? Och nollpunkten på varvet står i ett helt annat läge pga att sensorn måste vara monterad på ett visst sätt?
Då har man både Offset av nollpunkten och en konvertering till lämplig upplösning och storhet.