Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Motorolja till tvåtaktsdiesel

64 inlägg • Sida 2 av 5
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

torbjorn_forsman

#16 » 23:33:29, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså någon variant av torrsumpsmörjning? Intressant!

Det som förr i tiden kallades HD-oljor är oljor med sotlösande tillsatser, dvs sådana som inte får slam att sedimentera och lägga sig på botten av oljetråget.
En sak som förr i tiden var viktig för dieselmotoroljor var att de måste tåla att förorenas med svavelrester - SO2, SO3, svavelsyra mmm - utan att få smörjegenskaperna förstörda, bli geleartade eller något annat otrevligt. Men numera är ju dieselbränslet så gott som svavelfritt i civiliserade länder, så det är knappast något problem annat än om man t ex är ute på fredsbevarande uppdrag och får bränslet levererat av FN:s korrumperade oljenasare. På den svenska FN-campen i Liberia för drygt 10 år sedan, var man tvungen att gå ner till 1/4 av normala oljebytesintervall på elverken pga den dåliga bränslekvaliteten. Ett pansarfordon som var tankat med FN-diesel och som skickades hem till Sverige med båt i förtid pga hydraulikras som inte gick att reparera på plats, gick inte att kallstarta vid ca +10 grader när det var dags för omlastning till järnvägsvagn i Göteborg!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Michael Meier

#17 » 07:12:28, 02-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

tomruu01 skrev: .... Är det oljefilter på motorn? ....



Bild
Bild

Bild

Bild
Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

InläggDetta inlägg har raderats av dc_lindberg den 08:16:01, 02-03-2017.

ac tc

#19 » 17:07:47, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC:
- "multigrade" eller inte har inget att göra med oljans förmåga att bära partiklar eller att få dom att sedimentera ut.
Dock så lär det vara svårt att hitta en modern multigrade som inte bär med sig partiklar.
Den där rackarn skulle säkert trivas som fisken med i stort sett vilken modern olja som helst inom 0w....30.40 eller en rak 30 olja.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

dc_lindberg

#20 » 17:42:40, 13-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc... det där har du o jag bollat mer än en gång tidigare.
Det är -därför- jag betonar att mina kunskaper inte är uppdaterade - så bl.a. du kan flika i o uppdatera dem ;-)
På 80 och 90 talet -var- det så att multigrade höll partiklarna svävande medans rak olja fick dem att sedimentera; måste ju lita på egna iakttagelser och branschens påståenden (rätt eller fel - någon stans måste man lägga "tilltro ribban").

Nu har MM visat att den här 2-takts dieseln har dubbla parallell kopplade oljefilter; så, hela diskussion om rak eller "krokig" olja har fallit därhän.
Nu är frågan snarare, mineral, syntet eller parafinbas. Vad kommer att gynna motorn bäst?
Att avvika från tillverkarens viskositetsrekommendationer kan man nog göra, lite, i vart fall, just eftersom det är en tryck smord motor (tack MM för de fina sprängskisserna! ).

Vad vågar man ha i motorn nu, som första riktiga oljebyte?
Hur ren vågar man låta motorn bli i detta läge?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#21 » 15:34:38, 15-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vågar man ha i motorn nu, som första riktiga oljebyte?
Hur ren vågar man låta motorn bli i detta läge?

- om den har fått olja efter -75 eller så, så är det bara att köra på modern dieselmotor olja enl min åsikt.
Har den inte fått ett oljebyte efter -75 så skulle jag riva och kolla hur mkt skit som finns..
Problem uppstod framförallt när de första syntetoljorna kom, många hade oväntat kraftig förmåga att lösa skit samtidigt som de konventionella oljorna mer eller mindre saknade detta varvid motorerna var väldigt skitiga invändigt. Tillverkarna har fått bukt på "tvätt" egenskaperna samtidigt som alla normala
motoroljor numera har tvättande egenskaper så numera finns det inte så mycket skit att tvätta väck. Moderna dieseloljor är dessutom väldigt bra på att hålla partiklar i suspension så att de inte bygger upp nått skitlager, detta är nödvändigt då moderna dieslar sotar ner sig våldsamt pga kraftig egr.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Nybbling (trådstartaren)

#22 » 20:48:46, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beklagar att jag inte uppdaterat tråden med svar på era undringar. Som skisser och kopior på motorn visar (se tidigare inlägg) så är det oljepump och oljefilter. Oljefilter är rengjort utan större bekymmer. Oljesumpen underst på motorn är även den tömd. Nuvarande olja är troligen från tidigt 00-tal.

Jag läser era inlägg med intresse och försöker avgöra vad som gäller för min motor. Då minusgraderna börjat ge sig under dagen så är det dags att förbereda maskinen för arbetssäsongen.
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

dc_lindberg

#23 » 21:27:28, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med facit i handen av alla svar du fått, så tror jag du med gott samvete kan välja nästan vilken motorolja som helst med den viskositet som tillverkaren rekommenderar.
Jag brukade alltid ta olja till dieselmotorer - de verkade bättre helt enkelt. (observationsstudier vid oljebytena).
Omega 757 är väl att ta i... men Matoil 25W/50 var en olja jag tyckte bra om liksom Quaker State 15W/40 och ff.a. deras 20W/50.

w/50 kanske blir för tjock olja iof... så, OK/Q8, Swedol, 20L's dunk, 15W/40, ca 23kr/L + moms. Använt den oljan till mycket, bl.a. det man inte får... B&S gräsklippare... (de tycker helt klart bättre om 10W/30 - motorerna spinner snällare/lättare då).

Ser fram emot vad de med dagsfärska kunskaper om dagens oljor tycker :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

ac tc

#24 » 17:17:47, 22-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okq8´s 15w-40 för 23 spänn litern+ moms blir helt ok.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andreas wikner

#25 » 19:56:52, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang olja till detroit diesel 2 takt , varför dom ska ha rak mineral olja är så enkelt att det är askhalten samt tillsatserna i oljan som spelar roll. Jag har jobbat hela livet med detroit 2 taktare så jag ser hur det går när kunderna slagit i multigrade olja, 500 timmar senare är det dax för helrenovering...
Ih TD9 Abelco xc 14
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

Ludde eriksson

#26 » 21:00:11, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ännu mer "tyckande" :vissla:

Min åsikt är att luftkylda motorer bör ha så få tillsatser som möjligt då tillsatserna ofta bryts ner av den höga temperaturen.
Har fått det bekräftat av kompisen som kört mycket roadracing på ganska hög nivå. Där visar sig förvånande ofta de oljor som vi håller
högt för standardbruk inte hålla alls pga av temperaturen o belastningen.
Har man då en luftkyld motor o kör den hårt tror jag mer på en singlegradeolja.
Sen bör man ju förstås titta på hur kylningen är uppbyggd, sköts o hur hårt motorn belastas.
Vad beträffar 2-4 takt är det väl andra parametrar som är avgörande :klia:
Vilket visas av tidigare inlägg :idee3:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Janson1

#27 » 21:06:37, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga: Är det sk. askfri olja som passar bäst? (dvs. den lämnar så lite rester efter sig som möjligt vid förbränning).
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Orsa

#28 » 21:45:54, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderade när jag började läsa tråden:
Hur varm blir egentligen en luftkyld, 4-takts bensinare. Typ B&S på full effekt där motoroljan steks hårdast (i loppet kanske??)
i jämförelse med en dieselmotor, luftkyld.
Är det alltid skillnad, ingen skillnad eller beror det på effektuttaget i konstruktionen?
Avgastemperaturen är ju i alla fall alltid lägre, eller hur, på en diesel. Så är då mina fördomar.

Att en luftkyld, typ B&S ska ha en sk rak 30-olja har jag trott beror på att den oljan tål hög temperatur bättre pga mindre antal tillsatser som förstörs i hög värme, jämfört multigrade. För multigrade (ung betydelse= många klasser) betyder väl att oljan mha massa kollijox täcker ett brett viskositetsområde och inte nåt annat. Att den är i en för sin spec. lagom viskositet både rejält kall som vid normal driftstemp?

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

torbjorn_forsman

#29 » 21:58:05, 28-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

De högsta oljetemperaturerna har jag en känsla av att man hittar på mycket hårt belastade bensinmotorer (t ex personbilar med turbo som körs länge med fullgas på Autobahn), och då spelar det ingen roll om motorn är luft- eller vattenkyld.

Oljor med sotlösande tillsatser, som förr i tiden kallades HD-oljor, började rekommenderas av dieselmotortillverkarna redan i början-mitten av 50-talet. Deutz ansåg dock att tack vare den högre oljetemperaturen i deras luftkylda dieslar, så var det inte absolut nödvändigt med HD-oljor i dem men uppmuntrade ändå att använda sådana. Och man uppmanade också kunderna att göra några täta oljebyten om man gick över till HD-olja i en motor som tidigare hade gått utan sotlösande tillsatser.
Bland bensinmotortillverkare var VW bland de första (runt 1960) att uttryckligen rekommendera både HD-oljor och multigradeoljor.

Jag kan visserligen inte stödja mig på några mätningar (men de kommer att ske vilket år som helst, då jag har fått en luftkyld VW-buss besiktigad och körklar), men min känsla är att en luftkyld motor normalt inte går med högre oljetemperatur än en motsvarande vattenkyld, men däremot tar det kortare tid efter kallstart innan den luftkylda har fått upp full oljetemp.

När det gäller B&S är det intressant att läsa den finstilta texten i instruktionsboken för en sådan motor. Där framgår att man ska använda rak SAE 30 vid första fyllningen av en fabriksny motor, och kanske även vid första oljebytet. När väl inkörningen är fullbordad så kan man mycket väl använda sotlösande multigradeoljor, anledningen till att sådana inte bör användas från första början är att de kan ha lite väl bra smörjande egenskaper så det finns risk att inkörningen misslyckas om man kör med en alltför bra olja då motorn är ny.
Anledningen till att ryktet har spritts att B&S alltid ska ha rak olja är väl att de oljeråd som småmaskinsäljare brukar lämna till kunderna gäller vad man ska hälla i en nyköpt fabriksny motor. Och i det sammanhanget blir det väl för komplicerat att lämna en lång utläggning med många om och men.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#30 » 06:55:09, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M

3 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se