Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Motorolja till tvåtaktsdiesel

64 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Nybbling (trådstartaren)

#1 » 22:00:16, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Sachs 600L dieselmotor till en mellanstor trädgårdstraktor (Holder A12) från 1963. Motorn är en tvåtaktsdiesel. I Instruktionsmanualen står att motorolja SAE20 ska användas då lufttemperaturen understiger +10 gr C, annars SAE40.

Jag är en novis då det gäller oljor och behöver få råd.

Skulle det vara möjligt att köra med en 20W-40 olja året runt? Jag kör traktorn så pass lite (<30h om året) att oljebyte vart år inte är befogat, och jag slipper byta till SAE40 de få timmar på sommaren jag kör.
Går det att använda en 4T olja så som Castrol Actevo 4T 20W-40 (endast förslag ingen specifik preferens på märke) i en tvåtaktsdiesel eller bör annan typ av olja användas?

Instruktionsbok finns på följande länk http://www.einachser.org/holder/Sachs/D ... ndbuch.htm

Vänligen
Per
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.



torbjorn_forsman

#2 » 22:10:56, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller dieslar spelar det ingen roll för motoroljan om det är 2- eller 4-takt.

Motorn är ju konstruerad och tillverkad innan multigradeoljor blev vanliga, så jag föreslår att du använder en vanlig 10W-30 eller möjligen 10W-40 -olja. Även de sämsta motoroljor som finns på marknaden idag är på alla tänkbara sätt bättre än de bästa oljor som fanns 1963, och dessutom blir de kemiska påfrestningarna på en dieselmotorolja mindre numera när dieselbränslet är så gott som fritt från svavel, så du behöver inte kosta på någon dyr eller speciell olja för den här motorn, det går bra att använda någon motorolja som du ändå har hemma för andra motorers del.

SAE 40-rekommendationen är förmodligen tilltagen för betydligt högre sommartemperaturer än vad som förekommer här i Sverige, och för den delen också med tanke på att oljan inte ska bli för blaskig vid långvarig tung drift sommartid.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

strumpa

#3 » 22:13:52, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en liknande en vinter men kommer inte ihåg vad jag hällde i den, antagligen samma som jag hade till min andra traktor. Men ville bara inflika vilket underbart ljud det var i den. Som en gammal fiskebåt på hjul! :grin:
Av en duglig maskinskötare måste obetingat fodras uppmärksamhet och samvetsgrannhet, ordningskärlek, lugn och nykterhet.
strumpa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:50:56, 18-09-2012
Ort: Söderhamn
Maskintyp: Traktor
Maskin: Belarus MTZ 562
Komatsu PC130-6
Forson Super Major med tillhörande Shawnee Poole dumpervagn

Nybbling (trådstartaren)

#4 » 22:25:43, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ljudet är taktfast då den behagar att starta.

Tack Torbjörn för ett tydligt och konkret svar.

Vänligen
Per
Nybbling
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:14:00, 12-02-2016
Ort: Södra Skåne
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Holder E6, Sachs Stamo 201
Bungartz FR med Berning Universal D22
Simar 56E
Holder A12, Sachs 600L diesel
Oxford Allen 2 st, Villers motor.

ac tc

#5 » 11:48:22, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns annars rak sae 30 på swedol, avsedd för Detroit tvåtakts dieslar. ( som av någon märklig anledning skjuvar ner en mineral multigrade olja fort dvs sliter ut tillsatserna som reglerar viskositeten. Du kan runda problemet med en syntet olja om du vill. )
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andreas wikner

#6 » 11:50:21, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd inte multigrade oljor i den! Kör den på en rak 40 eller 30 olja året om
Ih TD9 Abelco xc 14
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

torbjorn_forsman

#7 » 18:36:25, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas wikner skrev:Använd inte multigrade oljor i den! Kör den på en rak 40 eller 30 olja året om


Varför då? Vad skulle bli bättre av att använda en motorolja som ändrar viskositet kraftigt med temperaturen, är seg vid kallstart och blaskig när motorn är genomvarm, jämfört med en olja som har mer konstant viskositet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#8 » 18:40:53, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

fel.
Senast redigerad av Janson1 18:43:37, 01-03-2017, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tomruu01

#9 » 18:40:54, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Är det oljefilter på motorn?


Skickat från min iPad med Tapatalk
tomruu01
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:34:11, 05-09-2013
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Terex Hr 18, Terex/benford 3000, Ford 3000

Janson1

#10 » 18:43:17, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liknande om inte likadan tvåtaktsdiesel, den är färskoljesmörjad, dvs oljan tas från tanken och följer sen med ut i avgasröret. På min blir i alla fall oljan inte för gammal...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Andreas wikner

#11 » 18:48:43, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar. Motorn har säkerligen gått med den oljan som är föreskriven och har avlagringar efter den, ändra typen och avlagringar kan lossna/lösas upp. Sen finns det tillsatser i vissa morderna oljor som inte är optimala för gamla motorer
Ih TD9 Abelco xc 14
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

dc_lindberg

#12 » 18:56:28, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina kunskaper om oljor är föråldrade har Maskinisten lärt mig...
Så jag svarar med mina kunskaper från 1990-talet.

Multigrade håller partiklar flytande. Rak olja låter partiklar sedimentera i oljetråget.
Så, OM du har oljefilter, oljepump, så ska multigrade vara ok, OM ej, att du har stänksmörjning, så är rådet att följa motortillverkarens rekommendationer eftersom oljereningen då sker genom sedimentation...
Detta betyder också att oljetråget -skall- tas dän med jämna mellanrum och rengöras från kladdet/geggan.

Jag har sett detta själv på BMW R50 eller vad modellen hette. Oljeslungbrickor och sedimentations"rengöring" av oljan. Absolut total förbjudet med multigrade i den motortypen!

10W blir för tunn olja... så vad ända in i... att ens tänka tanken att rekommendera det?!...
Vid stänksmörjning är viskositeten på den varma oljan helt avgörande!
Vill du laborera... så -måste- du får fram viskositeten på den olja som tillverkaren rekommenderade -då- och sedan jämföra de data med modern olja... Enklast blir då att ringa Tommy på http://www.smorjteknik.se som har kommit över gamla tabeller så han -kan- hjälpa dig med översättning och tolkning.

Sommar: SAE 40 - rätt tjock olja...
Vinter: SAE 20 - överraskande tjock olja...

När det gäller oljor och smörjmedel så har vi alla mycket bestämda åsikter och preferenser.
Som tumregel kan du falla tillbaka på att:
- olja, oavsett, är mycket bättre än ingen olja ;-)

Jag har provat lite olja på B&S sidventilare, 2-4.5hk.
De mår helt klart bäst på SAE 30 mineral. Men de fungerar helt ok på 10W/30, 10W/40, 15W/40 (tror det där de jag provat) mineral och syntet, fast... gamla sidventils B&S är ju kända för att "bara det finns något som smörjer så går de"...

Skillnaden mellan olja för bensin motor och diesel motor är hur hög temp de tål, och ngt gällande tåligheten för sot.
Idag är motoroljor dock så mycket bättre än de var så sent som på 1990-talet att det troligtvis inte har någon betydelse vilket man väljer; bara man ser upp med viskositeten :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Michael Meier

#13 » 21:43:50, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#14 » 21:55:46, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#15 » 22:25:14, 01-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se