Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Motorolja till tvåtaktsdiesel

64 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Janson1

#31 » 06:56:49, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju ändå lite intressant att ta reda på varför en multigradeolja är fel i en 2 takts Detroitdiesel. Andreas Wikner: vet du varför? Du skriver askhalten, är det att det blir för mycket aska och kolrester kvar av den oljan som i sin tur sliter ut kolvringar/lopp?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Michael Meier

#32 » 08:17:27, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel ska kanske bytas ut till mindre lämpligt.

Det mesta är mer eller mindre fel beroende på vad man väger in i beslutet om vilken viskositet.

Först och främst måste motorn starta i den temperaturen som är.. sedan kan man fundera på motorvärmare eller lokal uppvärmning.

En av dom större betänkligheterna angående vad man kastar i en DDC är att den får in smörjoljan i förbränningskammaren, den är ungefär som flygkolvmotorerna, de glappar lite.

Ingen har SAE 40 i minus tjugosju, så man får väga in vad som e görligt,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#33 » 23:54:59, 29-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

trycksatt tråg av turbon, avgasventil nerkleggad av alltmöjliga saker som inte förbränns och går ut i friska luften via avgasröret.

Monograde SAE 40 motorolja går utmärkt om man låter motorn gå konstantdrift, 24/7, det passar bättre i nödströmsanläggning och fartyg än utomhus i Ume.

Det finns färdiga specifikationer för smörja i API klassen SD/CF II (SD/CF2)
Har stort samband med vad det är för dieselkvalite, så vi måste nästan prova själva, den motorn, den soppan och den belastningen/arbetstemperaturen.

Fel APIclass/ byter bild sen någon gång, det var inte så viktigt.
userpix/1469_UVFRUDJJMLKV1498773059.jpg

Finns individuella skillnader i olika tillverkares blandningar även under samma API klass.
Senast redigerad av Michael Meier 00:26:03, 30-06-2017, redigerad totalt 2 gånger.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#34 » 00:05:42, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla tvåtaktsdieslar är inte likadant konstruerade, minnen och åsikter och yrkeskunskap är som demidekkreklamen.
Vi får ge oss tilltåls, det finns en anledning till att vi har gått över till fyrtakt och CR.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas wikner

#35 » 00:30:34, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Multigrade blir fel för den blir för tunn. Blir beläggningar på ventilsäterna sen går ventilerna för varm. Kolvkylningen fungerar inte tillräckligt med följd att oljeringarna tappar spänsten sen kommer olja på komp ringarna som kladdar igen. Rak 40 olja är inga problem i minus 20 på ddc 2 taktare, dom har ingen glödning eller liknande så dom startar inte då ändå.

Så multigrade är fel i ddc 2 taktare, har jobbat hela livet med 2 taktarna så jag vet
Ih TD9 Abelco xc 14

1 person gillar det här inlägget.
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

torbjorn_forsman

#36 » 06:37:36, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas wikner skrev:Multigrade blir fel för den blir för tunn. Blir beläggningar på ventilsäterna sen går ventilerna för varm. Kolvkylningen fungerar inte tillräckligt med följd att oljeringarna tappar spänsten sen kommer olja på komp ringarna som kladdar igen. Rak 40 olja är inga problem i minus 20 på ddc 2 taktare, dom har ingen glödning eller liknande så dom startar inte då ändå.

Så multigrade är fel i ddc 2 taktare, har jobbat hela livet med 2 taktarna så jag vet


Fel. Det är "rak" olja som blir för tunnflytande då den blir varm, multigradeolja håller viskositeten mer oförändrad oavsett temperatur.
Sen är det en annan sak att vissa multigradeoljor förr i tiden blev mer blaskiga i värme än det var tänkt från början, då de åldrades.
Omkring 1990 hade jag möjlighet att köpa Elf 15W-40 till bra pris, men det visade sig att den inte tålde att gå i personbilar med 1000 mil bytesintervall, efter 700-800 mil steg oljeförbrukningen kraftigt och på bilar med oljetrycksmätare kunde man konstatera tydligt lägre oljetryck vid tomgång än då oljan var lite nyare. Förmodligen motsvarade den oljan ungefär en rak SAE 15W efter åldring.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#37 » 06:45:05, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 10W40 är väl tappad ut som rak 10 och sen iblandat någonting typ polymer så den blir mer värmestabil och sen stämplas tex. 10W40 medans rak 40 är tappad längre ner i "krackningstornet" och har viskositeten 40 direkt. Den kan ju egentligen inte slitas ut då den mest innehåller olja medans polymeren i 10W40 slits ut och 10W40 övergår till att bli rak 10 igen.
Det är väl detta fenomen som du beskriver T.F.?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

torbjorn_forsman

#38 » 06:55:03, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, exakt. Men det verkar som om den där Elf-oljan hade en mindre lyckad polymer, jämfört med andra oljefabrikat vid samma tid.
Det finns ju också olika basoljor som av naturen har olika viskositetsindex, det skulle kunna tänkas att Elf hade använt en basolja som var ovanligt kraftigt temperaturberoende. Och för den delen, om man utgår från en sådan basolja, kanske det krävs polymertillsatser till och med för att kunna sälja oljan som "rak" SAE 40? Men då får man en rak olja som ändå har multigradeoljornas egenheter, och som blir ännu sämre så snart den får chansen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#39 » 07:04:33, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Andreas wikner

#40 » 07:58:19, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn kolla maxtemp på en 15w40 och jämför med max temp på en rak 40 olja godkänd för ddc i tvåtaktarna,
Den godkända oljan är precis lagom tunn för detroitarna.
Annars kan du ju ringa och prata med ett oljebolag vilken olja och varför i ddc 2 taktarna
Ih TD9 Abelco xc 14

1 person gillar det här inlägget.
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

torbjorn_forsman

#41 » 20:46:01, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad brukar en sådan motor ha för oljetemperatur vid normal drift? Och hur mycket varierar oljetemperaturen med omgivningstemperatur, belastning mm?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas wikner

#42 » 22:15:23, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetempen beror mycket hur många hästar, men en maxad marin motor 1200hk vid 2500rpm med 4.4 bars turbo tryck ligger oljetempen på runt 230 grader innan oljekylaren. Normal marsch varv ligger den rund 170-190
Ih TD9 Abelco xc 14

1 person gillar det här inlägget.
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

Andreas wikner

#43 » 22:32:18, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetempen beror mycket hur många hästar, men en maxad marin motor 1200hk vid 2500rpm med 4.4 bars turbo tryck ligger oljetempen på runt 230 grader innan oljekylaren. Normal marsch varv ligger den rund 170-190
Ih TD9 Abelco xc 14
Andreas wikner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:46, 16-03-2010
Ort: Gävle
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Reparatör av Detroit Diesel och Cummins motorer
IH TD9 dozer Abelco xc 14

Janson1

#44 » 22:35:46, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pratar vi Celsius? I mina öron låter detta nästan 100 grader för mycket... Jag har för mig självantändningen är vid dom här temperaturerna. Amerikanskt, borde vara Fahrenheit.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.3 ton)
case cx15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjektet:
Piper PA-24 Comanche från -64
Dexta från -61
Ford 1900 4 wd. (Shibaura)
Husaberg FE 400 och en Gasgas 400

torbjorn_forsman

#45 » 23:06:33, 30-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter troligt att det är Fahrenheit.
Översatt till Celsius så blir det alltså 110 ° max , 76-87 ° normalt. Och det är inte högre oljetemperaturer än i vilken personbilsmotor som helst.

Flampunkten för motoroljor brukar ligga omkring 200 °C, men det betyder inte att oljan självantänder vid denna temperatur utan att den avger tillräckligt mycket brännbara gaser för att kunna antändas och brinna utan veke.
Oavsett oljans viskositet vill man inte gärna utsätta den för temperaturer över 130 °C långvarigt eller 150 °C tillfälligt, då koksar den för snabbt (bildar s k Schwarzschlamm, som är fruktat av tyska autobahnbilister), speciellt då oljan vispas omkring och luftens syre har tillträde till den. Det är en annan sak att olja kan tåla att värmas stillastående i ett provrör till betydligt högre temperatur en kort stund utan att ta skada.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates