Sida 3 av 5

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 06:56:49, 29-06-2017
av Janson1
Det är ju ändå lite intressant att ta reda på varför en multigradeolja är fel i en 2 takts Detroitdiesel. Andreas Wikner: vet du varför? Du skriver askhalten, är det att det blir för mycket aska och kolrester kvar av den oljan som i sin tur sliter ut kolvringar/lopp?

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 08:17:27, 29-06-2017
av Michael Meier
Fel ska kanske bytas ut till mindre lämpligt.

Det mesta är mer eller mindre fel beroende på vad man väger in i beslutet om vilken viskositet.

Först och främst måste motorn starta i den temperaturen som är.. sedan kan man fundera på motorvärmare eller lokal uppvärmning.

En av dom större betänkligheterna angående vad man kastar i en DDC är att den får in smörjoljan i förbränningskammaren, den är ungefär som flygkolvmotorerna, de glappar lite.

Ingen har SAE 40 i minus tjugosju, så man får väga in vad som e görligt,

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 23:54:59, 29-06-2017
av Michael Meier
trycksatt tråg av turbon, avgasventil nerkleggad av alltmöjliga saker som inte förbränns och går ut i friska luften via avgasröret.

Monograde SAE 40 motorolja går utmärkt om man låter motorn gå konstantdrift, 24/7, det passar bättre i nödströmsanläggning och fartyg än utomhus i Ume.

Det finns färdiga specifikationer för smörja i API klassen SD/CF II (SD/CF2)
Har stort samband med vad det är för dieselkvalite, så vi måste nästan prova själva, den motorn, den soppan och den belastningen/arbetstemperaturen.

Fel APIclass/ byter bild sen någon gång, det var inte så viktigt.
userpix/1469_UVFRUDJJMLKV1498773059.jpg

Finns individuella skillnader i olika tillverkares blandningar även under samma API klass.

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 00:05:42, 30-06-2017
av Michael Meier
Alla tvåtaktsdieslar är inte likadant konstruerade, minnen och åsikter och yrkeskunskap är som demidekkreklamen.
Vi får ge oss tilltåls, det finns en anledning till att vi har gått över till fyrtakt och CR.

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 00:30:34, 30-06-2017
av Andreas wikner
Multigrade blir fel för den blir för tunn. Blir beläggningar på ventilsäterna sen går ventilerna för varm. Kolvkylningen fungerar inte tillräckligt med följd att oljeringarna tappar spänsten sen kommer olja på komp ringarna som kladdar igen. Rak 40 olja är inga problem i minus 20 på ddc 2 taktare, dom har ingen glödning eller liknande så dom startar inte då ändå.

Så multigrade är fel i ddc 2 taktare, har jobbat hela livet med 2 taktarna så jag vet

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 06:37:36, 30-06-2017
av torbjorn_forsman
Andreas wikner skrev:Multigrade blir fel för den blir för tunn. Blir beläggningar på ventilsäterna sen går ventilerna för varm. Kolvkylningen fungerar inte tillräckligt med följd att oljeringarna tappar spänsten sen kommer olja på komp ringarna som kladdar igen. Rak 40 olja är inga problem i minus 20 på ddc 2 taktare, dom har ingen glödning eller liknande så dom startar inte då ändå.

Så multigrade är fel i ddc 2 taktare, har jobbat hela livet med 2 taktarna så jag vet


Fel. Det är "rak" olja som blir för tunnflytande då den blir varm, multigradeolja håller viskositeten mer oförändrad oavsett temperatur.
Sen är det en annan sak att vissa multigradeoljor förr i tiden blev mer blaskiga i värme än det var tänkt från början, då de åldrades.
Omkring 1990 hade jag möjlighet att köpa Elf 15W-40 till bra pris, men det visade sig att den inte tålde att gå i personbilar med 1000 mil bytesintervall, efter 700-800 mil steg oljeförbrukningen kraftigt och på bilar med oljetrycksmätare kunde man konstatera tydligt lägre oljetryck vid tomgång än då oljan var lite nyare. Förmodligen motsvarade den oljan ungefär en rak SAE 15W efter åldring.

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 06:45:05, 30-06-2017
av Janson1
En 10W40 är väl tappad ut som rak 10 och sen iblandat någonting typ polymer så den blir mer värmestabil och sen stämplas tex. 10W40 medans rak 40 är tappad längre ner i "krackningstornet" och har viskositeten 40 direkt. Den kan ju egentligen inte slitas ut då den mest innehåller olja medans polymeren i 10W40 slits ut och 10W40 övergår till att bli rak 10 igen.
Det är väl detta fenomen som du beskriver T.F.?

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 06:55:03, 30-06-2017
av torbjorn_forsman
Ja, exakt. Men det verkar som om den där Elf-oljan hade en mindre lyckad polymer, jämfört med andra oljefabrikat vid samma tid.
Det finns ju också olika basoljor som av naturen har olika viskositetsindex, det skulle kunna tänkas att Elf hade använt en basolja som var ovanligt kraftigt temperaturberoende. Och för den delen, om man utgår från en sådan basolja, kanske det krävs polymertillsatser till och med för att kunna sälja oljan som "rak" SAE 40? Men då får man en rak olja som ändå har multigradeoljornas egenheter, och som blir ännu sämre så snart den får chansen.

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 07:04:33, 30-06-2017
av Michael Meier
:smile:

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 07:58:19, 30-06-2017
av Andreas wikner
Torbjörn kolla maxtemp på en 15w40 och jämför med max temp på en rak 40 olja godkänd för ddc i tvåtaktarna,
Den godkända oljan är precis lagom tunn för detroitarna.
Annars kan du ju ringa och prata med ett oljebolag vilken olja och varför i ddc 2 taktarna

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 20:46:01, 30-06-2017
av torbjorn_forsman
Vad brukar en sådan motor ha för oljetemperatur vid normal drift? Och hur mycket varierar oljetemperaturen med omgivningstemperatur, belastning mm?

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 22:15:23, 30-06-2017
av Andreas wikner
Oljetempen beror mycket hur många hästar, men en maxad marin motor 1200hk vid 2500rpm med 4.4 bars turbo tryck ligger oljetempen på runt 230 grader innan oljekylaren. Normal marsch varv ligger den rund 170-190

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 22:32:18, 30-06-2017
av Andreas wikner
Oljetempen beror mycket hur många hästar, men en maxad marin motor 1200hk vid 2500rpm med 4.4 bars turbo tryck ligger oljetempen på runt 230 grader innan oljekylaren. Normal marsch varv ligger den rund 170-190

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 22:35:46, 30-06-2017
av Janson1
Pratar vi Celsius? I mina öron låter detta nästan 100 grader för mycket... Jag har för mig självantändningen är vid dom här temperaturerna. Amerikanskt, borde vara Fahrenheit.

Re: Motorolja till tvåtaktsdiesel

InläggPostat: 23:06:33, 30-06-2017
av torbjorn_forsman
Det låter troligt att det är Fahrenheit.
Översatt till Celsius så blir det alltså 110 ° max , 76-87 ° normalt. Och det är inte högre oljetemperaturer än i vilken personbilsmotor som helst.

Flampunkten för motoroljor brukar ligga omkring 200 °C, men det betyder inte att oljan självantänder vid denna temperatur utan att den avger tillräckligt mycket brännbara gaser för att kunna antändas och brinna utan veke.
Oavsett oljans viskositet vill man inte gärna utsätta den för temperaturer över 130 °C långvarigt eller 150 °C tillfälligt, då koksar den för snabbt (bildar s k Schwarzschlamm, som är fruktat av tyska autobahnbilister), speciellt då oljan vispas omkring och luftens syre har tillträde till den. Det är en annan sak att olja kan tåla att värmas stillastående i ett provrör till betydligt högre temperatur en kort stund utan att ta skada.