Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Hur hantera spillolja?

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

JohnOlof

#16 » 22:15:56, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade samma situation i somras när jag städade. Alla 20l dunkar som jag hade sparade blev ett proppfullt fat.

Snackade med gubbarna på den lokala återvinningsgården och efter lite övertalning så accepterade de att ta emot det även om det inte var helt nöjda.

Tog fatet med vanlig pirra och bilsläp. Funkade om man var två.

Intet svårare än så men skall nog låta bli att samla på mig 200l spillolja i framtiden.
Enklare att se till att lämna bort det med jämna mellanrum.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490



Krister W.

#17 » 22:20:58, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bushnell skrev:Tack för bra svar.
Kommunens återvinningscentral är inte lönt.
De tar emot max 4-5 liter åt gången för då räknas det som "privatperson", större mängder så måste det komma från ett "företag" och det tar de inte emot. Och då blir det orealistiskt många turer till återvinningen. Inom parantes tar de max gamla 4 personbilshjul åt gången av samma skäl.
Återstår då Ragnsells med oljan, men jag är inte pigg på att köra runt med 20-litersdunkarna, är faktiskt värt att betala för frakten av smörjan härifrån bara jag blir av med den. "Håll Sverige Rent" är ju en möjlighet.

Jag tolkar att om bara 200-litersfatet är åtkomligt, så kan man suga ur innehållet där den står. Bekvämt, smärtfritt och bra.


Det var som... Jag har vart iväg på vår åvc med 20-liters dunkar med spill flera gånger. Någon gång har det varit två stycken på en gång också. Och ändå måste man lämna över kemikalier, olja, färg, och spraybyrkar över en disk. Stortanken för spillolja står bakom disken den också, så jag brukar be mottagaren att omgående hälla över min "leverans" i tanken, för jag vill ha med tomdunken tillbaka. Den är så bra att samla upp i... "Visst, inga problem!" Det kallar jag service! :thummar:

En av få gånger det knotats lite vid åvc'n var när jag skulle slänga gamla däck (utan fälg). Säkert 8-10 stycken var det, men det var inget problem. Däremot gillade de inte att jag försökte "smyga med" ett par gamla crossdäck också. Stopp och belägg! "Ser du inte att det står bildäck på skylten!" skrek en göbbe. Vad det nu spelar för roll? :klia:
Men de kanske säljer bingen när den blir full till någon regummeringsfirma, kanske, som inte gillar om det kommer med "orenheter" i godset?
Så det fick bli "brännbart" för de crossdäcken.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

jonnordvall

#18 » 22:22:27, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag i min ungdom gjorde mig av med spillolja på oks gördetsjälv hall. D
Smet in där och hällde ut olja i deras ho. Men kanske mindre lämpligt med 200 liter:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

JOADAT

#19 » 22:27:21, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
JOADAT skrev:Här i stan vill de inte ta emot nåt större än 5-liters dunkar på återvinningen. Jag hade ett fat jag ville bli av med och ringde till kommunens avfallsanläggning, men de vägrade att ta emot det med hänvisning till att de lyfter allt för hand. Lyckades annonsera ut fatet på blocket till bättre behövande, annonsen hann ligga ute ett dygn innan den blev anmäld fast det räckte för att jag skulle hinna få kontakt med en "köpare" som kom och hämtade.

Varför blev den anmäld?


Den klarade första granskningen och sedan efter ett dygn blev den nedplockad med hänsvisning till "otillåtna varor". Jag tolkade det som att någon anmält annonsen (typ miljömupp). Dock finns det företag som tillåts annonsera på blocket om att de hämtar spillolja.
Volvo bm616
Scania L66
Ferguson FE35
JOADAT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:57:59, 23-05-2007
Ort: Uppsala
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo GM616

bert

#20 » 22:33:42, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elitoil var och hämtade hos oss men han tog hela fatet
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Towil

#21 » 22:42:22, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spillolja är farligt avfall som kräver tillstånd för att hanteras.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

PerJohansson

#22 » 23:02:10, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag lämnade 120 liter olja/kem/gottigott på åvc för inte så länge sen, samma tillfälle. Bara att hälla i ibc-tanken och ta med sig dunkarna hem för nästa vända. Men det verkar ju variera en del från kommun till kommun och kanske även mellan centralerna inom samma kommun.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Tycko Mikiasson

#23 » 23:03:16, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om kommunernas återvinningscentraler vägrar ta i mot oljor färger och dylikt kommer mängder av miljöfarlig avfall dumpas ut i naturen. Vilket är förödande. Om det blir diskussion om vad man lämnar får man påminna dessa människor om detta.
Tycko Mikiasson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:52, 21-07-2013
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Shaeff HS 40 Spindelgrävare Ford 4000 jordbrukstraktor ombyggd till Traktor grävare BM 230 Victor och en BM 35-36. och en Terrier

bert

#24 » 23:36:26, 30-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser där är en firma som har spillolja till salu nu på blocket och annonsen är från 28 nov
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

dc_lindberg

#25 » 00:09:31, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alloljebrännare

I den tråden berörs även Återvinningsstationers mångfald över landet, vad gäller att ta emot "avfall"...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

gaffa

#26 » 01:10:24, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Länsförsäkringar kommer och hämtar fatet gratis om du är försäkrad där och de suger inte upp oljan.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Sparkz

#27 » 01:20:11, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, miljöinspektören kom till verkstan där jag jobbade innan, och förfärade sig över alla fat utanför. Men chefen fann sig snabbt och förklarade att det bara fanns ett fat med spillolja (det som står där), resten innehöll begagnad olja. Och så var allt frid och fröjd igen...
:skratta3:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

9 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mf33

#28 » 01:40:25, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Stena hämtade hos mig (tätort) 1st. fat sletolja och ett fat med oljefilter i oktober. "Adr-transport 0,5 tim.x640.:-, 208lit olja för materialåtervinning á 1.00:- samt 143kg oljefilter á 4.90:-" totalt 1536:- med moms.

mv h Mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

Trigon

#29 » 11:01:58, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bushnell skrev:Tack för bra svar.
Kommunens återvinningscentral är inte lönt.
De tar emot max 4-5 liter åt gången för då räknas det som "privatperson", större mängder så måste det komma från ett "företag" och det tar de inte emot. Och då blir det orealistiskt många turer till återvinningen. Inom parantes tar de max gamla 4 personbilshjul åt gången av samma skäl.
Återstår då Ragnsells med oljan, men jag är inte pigg på att köra runt med 20-litersdunkarna, är faktiskt värt att betala för frakten av smörjan härifrån bara jag blir av med den. "Håll Sverige Rent" är ju en möjlighet.

Jag tolkar att om bara 200-litersfatet är åtkomligt, så kan man suga ur innehållet där den står. Bekvämt, smärtfritt och bra.



Synd att du verkar ha en så krånglig ÅVC där du bor, men för att bli av med smörjan så kan det väl inte vara så mycket farligare att köra runt med ett gäng dunkar med spillolja i sin bil än när man varit och köpt ett par dunkar bensin till gräsklipparen? Möjligen lagmässigt om det nu räknas som farligt avfall, medan bensin får man köra upp till en viss mängd för eget bruk, men i praktiken måste det väl vara farligare med bensin i skuffen än spillolja? :klia:
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Iznogoud

#30 » 11:33:38, 31-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bushnell skrev:Tack för bra svar.
Kommunens återvinningscentral är inte lönt.
De tar emot max 4-5 liter åt gången för då räknas det som "privatperson", större mängder så måste det komma från ett "företag" och det tar de inte emot. Och då blir det orealistiskt många turer till återvinningen. Inom parantes tar de max gamla 4 personbilshjul åt gången av samma skäl.
Återstår då Ragnsells med oljan, men jag är inte pigg på att köra runt med 20-litersdunkarna, är faktiskt värt att betala för frakten av smörjan härifrån bara jag blir av med den. "Håll Sverige Rent" är ju en möjlighet.

Jag tolkar att om bara 200-litersfatet är åtkomligt, så kan man suga ur innehållet där den står. Bekvämt, smärtfritt och bra.

Personbilsdäck eller hjul får de inte ta emot längre då de går under producentansvar och skall återvinnas av däckhandeln = lämnas hos valfri däckhandlare.

Under de snart 20År återvinningen har funnits här har de aldrig sagt ett ord om max 5 liter trots att de i början lyfte allt manuellt, nu får vi som lämnar tömma våra dunkar i fat eller plasttankar utställda på ÅV. Gäller även kylarvätska. Fat säger de sig inte ta emot då det inte anses vara privatmässig volym/hantering.

Läs vad som står på din kommuns hemsida gällande återvinning och maxvolymer, kanske har din kommun en annan syn på vätskevolymer än min.
Skummade lite genom texten hos min kommun och där står inget om volymer.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se