Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

kass diesel

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

valberga (trådstartaren)

#1 » 19:05:47, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har skrivits mycket om den Diesel som sälgs i mackar. Man vet ju inte om man tankar matolja eller vad. Jag brukar ha några "dunkar" diesel hemma (jag gör inte slut på några större mängder). Nu i höstas så vad det dags att bege sig till macken för påfyllning. jag körde skylift ibland förut o han som körde den i vanliga fall sa att han hade märkt att Preems diesel var bättre. Och jag höll faktiskt med om det. Dom hade inte raps i utan tallolja. Har även hört att det skulle vara bättre i något radioprogram. Nu till mitt inköp av bränsle. Jag hade väntat att få vinterbränsle,det var ju så förut att när vintern närmade sig så blev blaningen mer anpassat för kallt väder. Men nu när jag tankade (det var i julas) Preems diesel var det ju rapps likt den i vilken mack som helst.
Helt tydligt är det, att traktorn är väsentligt mera trögstartad nu än för några år sedan. Har även läst att dom vill blanda i mera rapps i dieseln framöver. Frågan är finns det något att hälla i tanken för att höja, heter det cetantalet? . En del föreslog tvåtaktsolja i men det tror jag inte på. Möjligen för att få mera smörgning till äldre pumpar.
Tyvärr är det väl bara att finna sig i detta. Nya dieselmotorer med elektronisk övervakning anpassar ju sig efter bränslet. Men vi med 10-15 åriga traktorer kan inget göra.
Om man inte kan göra det med en maskin skall man låta bli
valberga
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:09, 18-03-2008
Ort: Orust/ Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Mc Monark M77 150cc 1952
Suzuki GSX 400 E 1982
MC Kawasaki Versy 1000
Case 595
Hitachi Zx22u-2



lesse

#2 » 19:08:53, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Qstar har blankdiesel
lesse
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:20, 01-02-2010
Ort: söderköping
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Åsa-Nisse

#3 » 20:14:17, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fotogen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

LeifAndersson

#4 » 20:40:48, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vi sett som så populärt kallas alger av alla i dag har till klart övervägande del drabbat maskiner som körts på diesel med iblandning av tallolja och som körts lite! Misstänker att "talloljediesel" fäller något brunt kletigt skit när bränslet omsätts för sällan! Sätter sig även i pumpar och andra komponenter i dieselsystemen och är jäkligt svårt att lösa upp, isopropanol har funkat bäst för att lösa upp skiten. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

D13A

#5 » 20:57:37, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle vilja ha försvarets diesel fin fina grejor
D13A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:40, 15-02-2014
Ort: skaraborg
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: lastbilar traktorer hjullastare

torbjorn_forsman

#6 » 21:18:16, 09-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har aldrig haft några driftstörningar som jag kan skylla på dålig diesel, men jag har observerat en skillnad mellan olika mackars bränsle. Den diesel som säljs på St1 är helt glasklar, ungefär som lacknafta, medan den som Statoil (eller vad de nu kallar sig just den här veckan) erbjuder är mer gulaktig och något grumlig.

När det gäller alger har jag en känsla av att det krävs att bränslet har dragit åt sig fukt och/eller att luften i tanken är fuktig, för att de ska kunna växa. Problemet är ju mycket värre till sjöss än på land. Jag skulle för min del tro att ett tätt tanklock och separat tankventilation dragen via ett torkfilter (burk fylld med silicagel, en sådan som brukar sitta på ventilationen till expansionskärlet på en oljefylld krafttransformator) kan lösa många "algproblem".
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se